DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA D'EUROPA Codi 12204208
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://amancio.isla@urv.cat xavier.moreno@urv.cat
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A2 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A6 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Realitzar un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Comparar elements de les societats medievals i de les expressions culturals amb d'altres de les societats actuals
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
 B5 Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 B6 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Europa antes de Europa El mito de Europa.
El Imperio romano
El concepto del bárbaro.
Imperium et gentes los legados culturales
La religión
Los reinos bárbaros y el Imperio
Romanidad y germanidad
La Europa carolingia De regnum Francorum a Imperio
La perspectiva religiosa
Guerras y fronteras
El Imperio y los reinos (ss. X-XI) La crisis del modelo carolingio
El Imperio germánico
El auge del proyecto papal
Las Cruzadas La idea de cruzada
La participación: Oriente y Occidente
Consecuencias de las Cruzadas
Las libertades aristocráticas La aristocracia occidental
La Magna Carta
El privilegio de la Unión
La cultura paneuropea El desarrollo de la Escolástica
Las Universidades europeas
Las propuestas intelectuales
La Europa del siglo XVI Europa ante la hegemonía española
La Europa de la Reforma protestante y de las guerras de religión
La Europa del siglo XVII Europa ante la decadencia española y la hegemonía francesa
La Europa del siglo XVIII La expansión continental de la Ilustración
El equilibrio continental
La Europa de la Revolución francesa (1789-1799)

La realidad nacional europea durante el siglo XIX y los primeros años del XX La Europa napoleónica (1799-1815)
La Europa de la Restauración y de las revoluciones (1815-1848)
La Europa de los nacionalismos (1848-1870)
La Europa del gran capitalismo (1870-1914)

Europa durante y después de la Primera Guerra Mundial La Europa de la Primera Guerra Mundial
Europa ante la Revolución rusa
Europa bajo los efectos del crack de 1929
La Europa de los totalitarismos
Europa durante y después de la Segunda Guerra Mundial La Europa de la Segunda Guerra Mundial
La vertebración europea después de 1945

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A6
35 60 95
Seminaris
A6
B3
B5
B6
15 30 45
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries introducció a l'assignatura
Sessió Magistral exposició del temari
Seminaris comentari de text,
estudi d'aspectes concrets

Atenció personalitzada
Descripció
entrevista seguiment de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A6
2 proves de desenvolupament
1 prova de preguntes curtes
60%
20 %
Seminaris
A6
B3
B5
B6
2 proves de desenvolupament
1 prova de preguntes curtes a la primera part del curs
1 treball a la segona part del curs
60 %
20 %

20 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Una prova de desenvolupament (temari) per cada part de l'assignatura 30 % + 30%
Un prova amb material de la primera part 20 %
Un treball de la segona part 20 %


Fonts d'informació

Bàsica Le Goff, J., ¿Nació Europa en la Edad Media?, Crítica, Barcelona, 2003
Geary, P., The Myth of Nations. The Medieval Origins of Europe, University Press, Princeton, 2002
Southern, R.W., Scholastic humanism and the unification of Europe, Blackwell, Oxford, 1997
Runciman, S., Historia de las Cruzadas. 3 vols., Alianza, Madrid, 1985
KAMEN, Henry, Del Imperio a la decadencia. Los mitos que forjaron la España moderna, Temas de Hoy; Barcelona, 2006
MONEREO PÉREZ, José Luis; NAEF, Werner, La idea del estado en la Edad Moderna, Crítica, Barcelona, 2005
TENENTI, Alberto, La edad moderna: siglos XVI-XVIII, Crítica, Barcelona, 2000
BLANNING, Timothy , El siglo XIX. Europa, 1789-1914, Crítica, Barcelona, 2002
FULBROOK, Mary, Europa desde 1945, Crítica, Barcelona, 2002
JACKSON, Julian, Europa, 1900-1945, Crítica, Barcelona, 2003

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12204004
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12204005
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12204006
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent