DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PREHISTÒRIA D'EUROPA Codi 12204216
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Prehistòria d’Europa ofereix el panorama del poblament prehistòric al continent des de la colonització i les primeres ocupacions humanes (Plistocè inferior) fins a les societats que transformen el seu mode de vida de caçadors-recol•lectors pel de caçadors-recol•lectors-productors (10.000 BP). Es caracteritzen els aspectes paleoantropològics, tecnològics, paleoecològics i culturals. Es plantegen els grans debats en els quals treballen els investigadors i s'exposen les dades de tipus arqueològic (els jaciments) que millor il•lustren els fets que s'exposen i les hipòtesis que s'expliquen. Aquesta assignatura contribueix al coneixement del poblament més antic d’Europa i a la seva evolució, donant a l’alumne una visió diacrònica dels processos duts a terme, de la seva distribució territorial i del seu origen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A2 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A4 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
 A5 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
 A9 Realitza memòries, monografies i informes sobre temes concrets
 A12 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Realitza memòries, monografies i informes sobre temes concrets
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes basant-se en dades i no només en opinions subjectives i segueix un mètode lògic d'anàlisi de la informació
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Experimenta amb procediments nous
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
1. Marc cronològic i evolutiu de la Prehistòria europea Desenvolupament de la investigació en la Prehistòria d'Europa. Els debats historiogràfics i evolutius. L'evolució humana a altres continents. Marc cronològic. de la Prehistòria europea.
2. El primer poblament d’Europa. El Plistocè inferior. Origen del primer pobladors europeus: característiques, cronologia, espècies d'homínids. El jaciments de Dmanisi i d'Atapuerca.
3. El Plistocè mitjà i Homo heidelbergensis. El procés de neandertalització. Els avantpassats del neandertals: Homo heidelbergensis. Marc climàtic del Plistocè mitja. Evolució cultural en aquest període. Contribució dels jaciments de la Sierra d'Atapuerca a conèixer aquest període.
4. El Paleolític mitjà i els neandertals Els neandertals: les seves característiques físiques i culturals. Debats sobre la tecnologia lítica: mode tecnològic 3 vs. Musterià.
5. La transició Paleolític mitjà/Paleolític superior. Els darrers neandertals. Els primers Homo sapiens. Mode de transició, cronologia i debats sobre l'extinció i substitució per l'Homo sapiens.
6. L’arribada de l’Homo sapiens. El paleolític superior L'origen de la nostra espècie. Debats actuals sobre l'evolució d'Homo sapiens. Una nova tecnologia: el Paleolític superior o Mode 4. Les manifestacions artístiques del Paleolític superior.
7. La fi del caçadors-recol•lectors i el Neolític. Els darrers caçadors-recol·lectors. L'epipaleolític. L'art epipaleolític. Canvi en l'economia de subsistència: el Neolític.
8. Les societats de producció del final de la Prehistòria. Debats sobre la cronològics d'aquest període. El Calcolític i l'edat del Bronze. Pas a les societats històriques i desenvolupament de les "civilitzacions".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 10 13
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A9
A12
B3
C3
C5
30 45 75
Treballs
A9
A12
B2
B3
B5
C2
C3
C4
0 20 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A9
A12
B2
B3
C2
C3
10 15 25
Debats
A2
A4
A12
B3
B5
B6
C3
C4
C5
C6
5 8 13
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A2
A4
A5
A9
A12
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al coneixement de la Prehistòria d'Europa i anivellament de coneixements.
Sessió Magistral Exposició, anàlisi i avaluació de les dades més actuals sobre l'ocupació humana d'Europa, de la Prehistòria europea, del final dels caçadors-recol·lectors i de l'aparició dels sistemes de producció.
El contigut s'evalua a les proves.
Treballs Ressenya d'articles o textes científics sel·lecionats pel professors sobre noves troballes i nous estudis en l'àmbit de la Prehistòria europea.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació de problemes específics de curt abast que puguin ser resolts a classse de forma pràctica.
Debats Vissualització de documentals i debat sobre el mateix

Atenció personalitzada
Descripció
1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica 3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs 4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
A12
B2
B3
B5
C2
C3
C4
Presentació de treballs individuals 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A9
A12
B2
B3
C2
C3
Es valora la participació de l'alumne en la resolució del problemes plantejats a classe. 5%
Debats
A2
A4
A12
B3
B5
B6
C3
C4
C5
C6
Es valorarà la participació de l'alumnes en els debats plantajats a classe. 5%
Proves mixtes
A1
A2
A4
A5
A9
A12
C4
Prova sobre els contiguts teòrics impartits a les classes magistrals. 40%
Altres  

Participació i seguiment de les classes teòriques i pràcticas.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

- Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., Rosell, J., Valverdú, J., Burjachs, F., Hortolà, P., 2005. Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes. Ariel, Barcelona.

- Chaline, J. (1982): El Cuaternario: la historia humana y su entorno. Akal: Madrid.

- Dennell, R. (1987): Prehistoria económica de Europa. Crítica: Barcelona.

- Gamble, C. (2001): Las sociedades paleolíticas de Europa, Ariel Prehistoria, Barcelona.

Complementària

- Henke, W., Tattersall, I., 2007. Handbook of Paleoanthropology, in: Henke, W., Hardt, T., Tattersall, I. (Eds.), Springer Reference. Springer-Verlag, Berlin, p. 2069 pp.

- Mellars, P., 1996. The Neanderthal legacy: an archaeological perspective from western Europe. Princeton University Press, Princeton, NJ.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204201

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102
PREHISTÒRIA/12204108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent