DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA Codi 12204221
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
SUBIAS PASCUAL, EVA
Adreça electrònica eva.subias@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
SUBIAS PASCUAL, EVA
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Evolució de les comunitats gregues des de l´Edat del Bz fins a l´època clàssica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A2 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A4 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
 A5 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A8 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A9 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A12 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’anàlisi que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
 B3 Reconeix les limitacions i els punts dèbils dels seus processos i mètodes de treball
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.Introducció, geografia i fonts d´informació.
Tema2.L´Edat del Bronze a l´Egeu. Creta.
Tema 3.Les Ciclades: Akrotiri.
Tema 4.El món micènic.
Tema 5.La desfeta del món micènic i l´Època Fosca.
Tema 6.Els poemes homèrics i l´arqueologia de la mort.
Tema 7.Característiques de l´època arcàica. La colonització.
Tema 8. Els santuaris i els inicis de la plàstica grega
Tema 9. La ciutat grega arcaica
Tema 10. El temple grec
Tema 11. Atenes
Tema 12. La ciutat clàssica
Tema 13. La ciutat hel.lenistica
Tema 14. Arquitectura grega: tipologies, tècniques i materials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 4 7
Sessió Magistral
A1
30 28 58
Resolució de problemes, exercicis
B3
15 14 29
Pràctiques de camp/sortides
B3
C5
16 14 30
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves de desenvolupament
A2
4 4 8
Proves pràctiques
A12
2 2 4
Proves pràctiques
A1
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, les metodologies i les fonts d'informació.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi crítica d'informació, comentari de text o d'imatges.
Pràctiques de camp/sortides Sortida als jaciments d'Empúries, Roses i Ullastret per comprendre les transformacions del poblament en època antiga i entrar en contacte amb la cultura material grega.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
Prova de desenvolupament dels temes proposats. 45
Resolució de problemes, exercicis
B3
Prova de coneixements basada en cartografia, textos i imatges. 30
Pràctiques de camp/sortides
B3
C5
Ressenya dels coneixements adquirits en ocasió de la sortida de camp programada. 25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La no superació de les proves de l'avaluació continuada comporta assistir a la prova de segona convocatòria basada en una prova de desenvolupament i una de coneixements adquirits a partir d'imatges, textos o cartografia.


Fonts d'informació

Bàsica Ruzé, F.; Amouretti, M.C., El mungo griego antiguo, 1987, Akal
Dickinson, O., La Edad del Bronce Egea, 2000, Akal
Osborne, R., La formación de Grecia, 1200-479 a.C., 1988, Crítica

Greco, P. i Torelli M.: Storia della Urbanistica. Il Mondo Greco, ed. Laterza, 1985.

Hansen, M. H.: Polis, an introduction to the ancient greek city-state, Oxford, 2006.

Hellmann, M.-C.: L'architecture grecque 1. Les principes de la construction, Paris, 2002.

Hellmann, M.-C.: L'architecture grecque II. Architecture religieuse et funérarie, Paris, 2006.

Holtzmann, B.: L’acropole d’Athènes. Monuments, cultes et histoire du sanctuaire d’Athéna Polias, 2003.

Hurwit, Jeffrey M.: The athenian acropolis. History, mythology, and archaeology from the neolithic era to the present, Cambridge, 1998.

Lippolis, E.: Architettura greca: storia e monumenti del mondo della polis dalle origini al V secolo, Milan 2007.

Marinatos, N.; Hägg, R. (eds.), Greek Sanctuaries. New Approaches, Londres-Nueva York, 1993.

Moreno, P.: Scultura ellenistica, 2 vols. 1994

Mertens, D.: Città e monumenti dei Greci d'Occidente : dalla colonizzazione alla crisi di fine V secolo a.C. Roma, 2006.

Rolley, C.: La sculpture grecque 1. Des origines au milieu du Veme siècle, Paris, Picard. 1994.

Complementària Homer, La Ilíada, La Magrana, 1996
, Hellenic Ministry of culture, www.cultura.gr,,
, Atles de l´Egeu, www.ypai.gr/atlas/defaut.uk.asp,,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE ROMA/12204218


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent