DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA Codi 12204223
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi del proces de transformació (social, econòmic i polític) al llarg del període

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Avalua el procés de construcció del coneixement
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
 A2 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A9 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. Introduccion Decadencia / transformación
1. El Imperio romano tardío Las reformas
La fiscalidad
El comercio y la teoría de Pirenne
2. La ciudad tardía Rasgos de la transformación urbana
Cristianización de las ciudades.
Las curias y su declive
3. La aristocracia en la Antigüedad tardía De ciudadanos a honestiores
La aristocracia como clase.
La riqueza de la aristocracia
4. Las transformaciones del colonato El colonato romano. El desarrollo de la adscripción
El servus quasi colonus.
La continuidad del esclavismo y la teoría de Bonnassie
5. Las transformaciones culturales La cultura pagana
El cristianismo
Las herejías.
La ciudad cristiana
Fuera de la ciudad: el monje
6. Los bárbaros El concepto de bárbaro
La etnogénesis
El asentamiento. Discusión sobre la teoría de Goffart
El Derecho germánico
La realeza
7. La Europa carolingia Dinámicas de expansión
Organización del regnum
Tensiones políticas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
40 45 85
Treballs
B3
B6
3 20 23
Atenció personalitzada
1 0 1
Seminaris
A2
A6
15 25 40
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries introducció al període i las seves característiques
Sessió Magistral temari
Treballs ressenya / anàlisi del treball científic
Atenció personalitzada marxa del curs
Seminaris tractament de problemes específics; estudi de textes

Atenció personalitzada
Descripció
desenvolupament del curs (treballs-ressenya)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
proba esctrita 50 %
Treballs
B3
B6
ressenya de lectura / anàlisi de text 30 %
Seminaris
A2
A6
la mateixa proba escrita 20 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura (temari). Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Suposa el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària Chris Wickham, El legado de Roma. Una historia de Europa de 400 a 1000, Pasado & Presente, 2011
J.R. Davies i M. McCormick, The Long Morning of Medieval Europe, ashgate, 2008
B. Ward-Perkins, La caida de Roma y el fin de la civilizacion, Espasa-Calpe, 2007
C. Wickham, Una historia nueva de la Alta Edad Media, Crítica, 2008
G. Halsall, Barbarian Migration and the Roman West, 376-568, Cambridge, UP, 2007
Peter Brown, El mundo de la Antigüedad tardía, Gredos, 2012

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA/12204203
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent