Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
| | A2 |
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A11 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
0. Introducció. |
Decadència / transformació |
1. L'Imperi romà tardíu |
La crisi del segle III.
Les reformes administratives.
Reformes econòmiques i fiscalitat.
Altres dificultats: les plagues.
El comerç i la teoria de Pirenne.
|
2. La ciutat tardana |
Característiques de la transformació urbana.
Cristianització de les ciutats.
Les cúries i el seu declivi. |
3. L'aristocràcia en l'Antiguitat tardana |
De ciutadans a honestiores.
L'aristocràcia com a classe.
La riquesa de l'aristocràcia. |
4. Les transformacions del colonat |
Esclaus i esclavisme.
El colonat romà. El desenvolupament de l'adscripció.
La continuïtat de l'esclavisme i la teoria de Bonnassie. |
5. Les transformacions culturals |
La cultura pagana.
El cristianisme.
Les persecucions.
Les heretgies.
La ciutat cristiana.
Fora de la ciutat: el monjo.
|
6. Els bàrbars |
El concepte de bàrbar.
La etnogènesi.
L'assentament. Discussió sobre la teoria de Goffart.
El Dret romà i el germànic.
La reialesa.
|
7. L'Europa carolíngia |
Dinàmiques d'expansió.
Organització del regnum.
Tensions polítiques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
20 |
48 |
68 |
Sessió Magistral |
|
38 |
40 |
78 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
introducció al període i las seves característiques |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
anàlisi de textos; comentaris històrics |
Sessió Magistral |
recorregut del temari: grans temes del periode |
Atenció personalitzada |
marxa del curs; aprenentatge personalitzat. |
Descripció |
desenvolupament del curs (lectures; bibliografia) |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
prova amb preguntes curtes amb material Lectura (article) |
30% |
Sessió Magistral |
|
prova de desenvolupament (temari de la assignatura)
|
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les proves afecten les dues metodologies La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada. |
Bàsica |
Chris Wickham , El legado de Roma. Una historia de Europa de 400 a 1000 , Barcelona, Pasado y Presente, ,
Chris Wickham , Una historia nueva de la Alta Edad Media , Barcelona, Crítica, 2008,
J.R. Davies y M. McCormick, The Long Morning of Medieval Europe, Aldershot, Ashgate , 2008,
B. Ward-Perkins , La caida de Roma y el fin de la civilizacion , Madrid, Espasa-Calpe , 2007,
G. Halsall , Barbarian Migration and the Roman West, 376-568 , Cambridge, UP , 2007,
Peter Brown, El mundo de la Antigüedad tardía, Madrid, Gredos, 2012,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|