DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA Codi 12204224
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Adreça electrònica elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de diversos territoris mediterranis entre els s.XII - IV a.C.,especialment els procesos colonitzadors (fenicis i grecs), i les societats de la Península Ibèrica (Tartessos, món ibèric).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Avalua el procés de construcció del coneixement
 A2 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A4 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
 A5 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A7 Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
 A8 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A9 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A12 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1.- Concepte de protohistòria, marc geogràfic i cronològic.

2.- El Llevant d´Orient i les ciutats fenícies: les relacions internacionals.

3.- Lefkandi. ELs rituals "homèrics"

4.- L´illa de Xipre i el coure. Política i comerç internacional.

5.- Evolució històrico-arqueològica de Xipre

6.- Els fenicis al nord d´Àfrica: la fundació de Cartago. L´ocupació del sud de Sicília. Malta.

7.- La colonització grega al´Egeo. Al-Mina. Els grecs a Egipte i al nord d´Àfrica

8.- La cultura nuràgica de Cerdenya.

9.- L´ocupació fenícia de Cerdenya
10.- La colonització fenícia a la Península Ibèrica

11.- La colonització grega de la mediterrània central.

12.- L´arrivada dels grecs a la mediterrània occidental. Els foceus: Massàlia, Emporion i Rhode.

13.- Tartessos, territori i recursos minero-metalúrgics. L´or i la plata.

14. Les dinasties mítiques i històrica. Les tombes principesques tartèssiques


15.- Les dones a la protohistòria mediterrànea

16.- Religió i món funerari al món ibèric. Dones i deeses iberes.

17.- Origen i difusió de la moneda.





1.-Periodització cultures principals.


2.-L´activitat econòmica: producció i comerç. La navegació.

3.-L´art xipriota. Els santuaris.


4.- L´escriptura xipriota


5.- Creta a les rutes marítimes: ports i ciutats.
6.-La religió fenícia. Els tofets.



7.-Naucratis. Cirene.


8.-L´orientalitzant a la mediterànea


9.- Principals apoikia


10.-Els textes bíblics i grecs. Hèracles i Geryó.


11.- El Periple d´Aviè


12.- L´orfebreria.

13.-Movilitat geogràfica i social


14.- L´escultura ibèrica.

15.- De la moneda Lidia a Emporion.

1.- Concepte de protohistòria, marc geogràfic i cronològic. 1.-Periodització cultures principals.
2.- El Llevant d´Orient i les ciutats fenícies: les relacions internacionals. 2.-L´activitat econòmica: producció i comerç. La navegació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 3 7
Sessió Magistral
32 72 104
Pràctiques de camp/sortides
2 2 4
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
25 25 50
Proves mixtes
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Problemática general de la investigació actual en la protohistòria mediterània
Sessió Magistral Prova teòrica
Pràctiques de camp/sortides Visita a Cerdenya de jaciments i museus relatius a la cultura nuràgica i al món fenici
Atenció personalitzada Es resoldran els dubtes que es presentin en els treballs

Atenció personalitzada
Descripció
Es farà un seguiment personalitzat dels treballs a desenvolupar.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Prova teòrica

5%
Sessió Magistral
Prova teòrica 45%
Pràctiques de camp/sortides
Visita a jaciments i museus de Cerdenya 25%
Proves pràctiques
Treball sobre algun jaciment o tema monogràfic de Cerdenya . 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris que a la primera.


Fonts d'informació

Bàsica Almagro, M.; Arteaga, O. et alii, Protohistoira de la Península Ibérica, Ed. Ariel, 2001
Les routes de la navegation antique. Itiréraires en Méditerranée, Arnaud, Pascal, Ed. Errance, 2005
Torres Ortiz, Mariano, Tartessos, Real Academia de la Historia, 2002
Blázquez, J.M.; Alvar, J.; Wagner, C., Fenicios y cartagineses en el Mediterráneo, Ed. Cátedra, 1999
Decret, F.; Fantar, M., L´Afrique du nord dans l´antiquité, Ed. Payot, 1981
D.D.A.A., Els Ibèrs. Prínceps d´Occident, Fundació La Caixa, 1998
D.D.A.A., I Fenici, Ed. Bompiani, 1988
Blázquez, J., Antona, V., Congreso de Arqueología Ibérica. Las Necrópolis., U.A. Madrid, 1992
D.D.A.A., Catálogo documental de Los Fenicios en Andalucía, Junta de Andalucía, 1995
Cabrera, P., Sánchez, C. (Editores científiques), Els Grecs a Ibèria. Seguint les passes d´Hèracles, Ministerio de Educación y Cultura, Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Villaronga, L., Numismática antigua de Hispania, Ed. Cymys, 1987
Roldán, J.M.(dir), Diccionario Akal de la Antigüedad Hispana, Ed. Akal, 2006
Izquierdo, I., et Alii, Diálogos en el País de los Iberos, Museo Arqueológico Nacional, Madrid, 2004
Mayet, F., Tavares, C., L´établissement phénicien d´Abul (Portugal). Comptoir et sanctuaire., E. de Boccard, 2000
Aubet, M.E. (coord), Los fenicios en Málaga., Universidad de Málaga, 1997
D.D.A.A., L´habitat protohistòric a Catalunya, Rosselló i Llenguadoc Occidental, Museu d´Arqueologia de Catalunya, Girona, 2000
Aquilué, X. (Dir.), Intervencions arqueològiques a Sant Martí d´Empúries (1994-1996). De l´assentament precolonial a l´Empúries actual., Museu d´Arqueologia de Catalunya, Empúries., 1999
González, A., Ruiz, E., El yacimiento fenicio de La Fonteta (Guardamar del Segura, Alicante), Real Academia de Cultura Valenciana, 2000
Michal Artzy, Los nómadas del mar, Ed. Bellaterra, 2007
Karageorghis, Vassos, Chipre. Encrucijada del Mediterráneo oriental 1600-500 a.C., Ed. Bellaterra, 2004
Parise, Nicola, El origen de la moneda. Signos premonetarios y formas arcaicas del intercambio, Ed. Bellaterra, 2003
D.D.A.A., Crete-Aigyptos, Kapon Ed., Atenes, 2000
D.D.A.A., Myth and Coinage. Representations, Symbolisms and interpretations from the greek mythology, Ministry of Culture and Tourism, Athens, 2011

Complementària , www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.louvre.fr/, ,
, http://www.juntadeandalucia.es/cultura/museos, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent