DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA Codi 12204224
Ensenyament
Grau en Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'objectiu essencial de l'assignatura és conèixer els processos de canvi social i de contacte cultural que experimenten les comunitats protohistòriques en diferents territoris mediterranis (segles XII - IV a.C). En la primera part del temari s'analitzen els successos històrics i les interaccions culturals protagonitzades per diferents pobles del Pròxim Orient i de la Mediterrània oriental (egipcis, assiris, hitites, micènics); mentre que a la segona part, l'objectiu es desplaça vers la Mediterrània central i occidental. En aquest cas es valoren de forma específica els procesos colonitzadors (fenicis i grecs) documentats en diverses àrees de la Mediterrània (Xipre, Cartago, Sicília, Sardenya, Etrúria) i, de manera específica, els contactes colonials i l'evolució de les societats de la Península Ibèrica (cultures del bronze final, Tartessos, món ibèric).&nbsp;</p><div><br /></div>
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.- El concepte de Protohistòria i el seu àmbit d’estudi. Marc geogràfic i cronològic

2.- La crisi de les estructures socio-polítiques de la Mediterrània oriental i els Pobles del Mar

3.- Xipre i el pas de l’edat del bronze a l’edat del ferro

4.- De Canaàn a Fenícia: la gènesi del món fenici

5.- La colonització fenícia de la Mediterrània central: Cartago, Sicília i Sardenya

6.- La cultura nuràgica de Sardenya

7.- Les cultures protohistòriques de la península itàlica: el món etrusc

8.- La Península Ibèrica
8.1. - Del Neolític a les primeres entitats jerarquitzades (Los Millares i El Argar)
8.2. - El Bronze Final: Bronze Atlàntic, Cultura de Cogotas i Camps d’Urnes
8.3. - Tartessos i els contactes amb el món fenici: del mite a l’arqueologia
8.4. - Els ibers: Oppida, aristocràcies i xarxes clientelars
- Perioditzacions, etnònims i i cultures arqueològiques

- L´activitat econòmica: producció i comerç

- La navegació mediterrània: vaixells, rutes i ports

- Les fonts: textos bíblics i textos clàssics

- L´art xipriota. Metal·lúrgia i santuaris

- Creta a les rutes marítimes: ports i ciutats

- El Llevant oriental i les ciutats fenícies: les relacions internacionals

- La religió fenícia. Els santuaris i els tofets.

- El coure i els bronzes sards

- L´orientalitzant a la mediterrània

- La colonització fenícia de Sardenya: Sulcis i Monte Sirai

- Cartago: fundació i evolució de la ciutat

- La colonització fenicia de Sicília: el cas de Mozia

- Tartessos, territori i recursos: l´or i la plata

- Les aristocràcies tartèssiques: dinasties mítica i històrica

- La colonització fenícia a la Península Ibèrica i a Eivissa

- Les dones a la protohistòria mediterrànea

- Els rituals funeraris: de la inhumació a la incineració

- Origen i difusió de la moneda

- Formes de banquet i ritual de la beguda: el vi


Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2022-23 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.


Fonts d'informació
Bàsica

BIBLIOGRAFIA:

Aubet, M. E. (2009): Tiro y las colonias fenicias de Occidente, Ed. Bellatera.

Bernardini, P. (2020): Las torres nuragas y el metal. Cerdeña: historias antiguas de una isla mediterránea, Ed. Bellaterra.

Celestino, S. (ed.) (2017): La protohistoria en la Península Ibérica, Ed. Akal.

Dietler, M., López-Ruiz, C. (2009): Colonial encounters in Ancient Iberia: Phoenician, Greek and Indigenous relations, University of Chicago Press.

Karageorghis, V. (2004): Chipre. Encrucijada del Mediterráneo oriental 1600-500 a.C., Ed. Bellaterra.

Kristiansen, K., Larsson, T. (2006): La emergencia de la sociedad del Bronce. Viajes, transmisiones y transformaciones, Ed. Bellaterra.

Gracia Alonso, F., Munilla, G. (2004): Protohistòria. Pobles i cultures de la Mediterrània entre els segles XIV i II aC., Edicions UB.

Gracia Alonso, F. (ed.) (2008): De Iberia a Hispania. Ed. Ariel.

Riva, C. (2011): La urbanización de Etruria. Prácticas funerarias y cambio social, 700-600 a.C , Ed. Bellaterra.

Ruiz Galvez, M. (2013): Con el fenicio en los talones.  Los inicios de la Edad del Hierro en la cuenca del Mediterráneo, Ed. Bellaterra.

Sandars, N. K. (2005): Los Pueblos del Mar. Invasores del Mediterráneo, Ed. Oberon

Van Dommelen, P., Knapp, A.B. (eds.) (2012): Material Connections in the Ancient Mediterranean: Mobility, Materiality and Identity. Ed. Routledge.

 

*BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

Almagro, M. (ed.) (2014): Protohistoria de la Península Ibérica: del neolítico a la romanización, Universidad de Burgos- Fundación Atapuerca.

Belén, M., Chapa, T. (1997): La Edad del Hierro, Ed. Síntesis.

Blasco, M. C. (1999): El Bronce Final, Ed. Síntesis.

Bosch, J.; Santacana, J. (2009): Blat, metalls i cabdills. Catalunya del neolític a la iberització. Barcelona: Rafael Dalmau editor.

Celestino, S. (2001): Estelas de guerreros y estelas diademadas. La precolonización y formación del mundo tartésico, Ed. Bellaterra.

Celestino, S., López-Ruiz, C. (2016): Tartessos and the Phoenicians in Iberia, Oxford University Press.

Cruz Andreotti, G., Mora, B. (eds.) (2004): Identidades étnicas e identidades políticas en el mundo prerromano hispano, Ed. Universidad de Málaga.

Cruz Berrocal, M., García Sanjuán, L. y Gilman, A. (eds.) (2013): The Prehistory of Iberia: Debating Early Social Stratification and the State. Ed. Routledge.

Cruz Cardete, M. (2010): Paisaje, identidad y religión. Imágenes de la Sicilia antigua, Ed. Bellaterra.

Delibes de Castro, G.; Fernández, M. (1999): Los orígenes de la civilización. El Calcolítico en el Viejo Mundo, Ed. Síntesis.

Dothan, T., Dothan, M. (2002): Los pueblos del mar. Tras las huellas de los filisteos, Ed. Bellaterra.

González Marcén, P., Llull, V., Risch, R. (1999): Arqueología de Europa. 2250-1200 aC. Una introducción a la Edad del Bronce, Ed. Síntesis, Madrid.

Guirguis, M. (ed.) (2017): La Sardegna Fenicia e Punica. Storia e materiali, Ed. Poliedro.

Hernando, A. (1999): Los primeros agricultores de la Península Ibérica. Ed. Síntesis.

Rojo, M., Garrido, R. i Garcia, I. (2012): El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo, Ed. Cátedra.  

Ruiz Galvez, M. (1999): El Bronce final atlántico, Ed. Crítica.

Ruiz, A. i Molinos, M. (2003): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico, Ed. Crítica

Sanmartí, J. i Santacana, J. (2005): Els Ibers del Nord. Ed. Rafael Dalmau.

Tejera, A., Fernández, J. (2012): Los dioses de los tartesios, Ed. Bellaterra. 

Complementària

Webs/Recursos electrònics:

www.thebritishmuseum.ac.uk/

www.louvre.fr/

www.man.es/man/coleccion/catalogo-cronologico/protohistoria.html

www.museosdeandalucia.es/web/

www.mac.cat/Col-leccions

museebeyrouth-liban.org/en

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent