DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PALEOGRAFIA Codi 12204225
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Professors/es
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura presentarà els conceptes i les activitats i responsabilitats integrades en la vida professional dels conservadors de Museus Arqueològics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes de Museu, museologia i museografía. Tipologies
2. Evolució dels museus.
3. El concepte del patrimoni històric-arqueològic. Museus i legislació.
4. Funcions i tipologia dels Museus Arqueològics a Catalunya, l'Estat espanyol, Europa i el Món.
5. El Museu Arqueològic: projecte i programa.
6. Les col·leccions: documentació, conservació i investigació.
7. Les sales d'exposició.
8. Els magatzems com a espais de conservació i investigació.
9. Les exposicions temporals.
10. La seguretat en els Museus.
11. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya i el Museu d'Empúries.
12. MARQ. El Museu d'Arqueologia de Alacant. ARQUA. Museo Nacional de Arqueología Subacuática de Cartagena. Museo del teatro Romano de Cartagena.
13. British Museum. Museo dei Fori Imperiali/Mercati di Traiano. Museo della civiltà romana.
14. La gestió dels Museus Arqueològics i el perfil professional del conservador de Museus.
15. El Museu i al societat: mecanismes d'interacció. El futur dels Museus. Tarraco Viva.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
35 50 85
Pràctiques de camp/sortides
14 18 32
Treballs
4 20 24
Presentacions / exposicions
2 0 2
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
Sessió Magistral Al llarg de tot el curs
Pràctiques de camp/sortides Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)

Museu Arqueològic d'Alacant
Museu del Teatre Romà de Cartagena
Museo Nacional d'Arqueologia Subacuatica (viatge conjunt cap de setmana) opcional

British Museum (viatge cap de setmana) opcional
Treballs Seminaris especialitzats amb museolegs

Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
Presentacions / exposicions Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.

Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball.
Atenció personalitzada De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic

Atenció personalitzada
Descripció
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents Museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
5%
Pràctiques de camp/sortides
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
20%
Treballs
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
35%
Presentacions / exposicions
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA.

 

ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología. Introducción a la teoría y la práctica del Museo. Madrid:Istmo. 1993.

ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología y museografía, Madrid: Ed. del Serbal. 1999.

GUTIERREZ, Andrés. Museología y documentación. Gijón: Ed. Trea. 2010.

HERNANDEZ, Francisca. Planteamientos teóricos de la Museología. Gijón: Ed. Trea. 2006.

ICOM: Tecnologías para una museología avanzada (Madrid 2005). ICOM-España.

PANOFSKY, Edwin. El significado de las Artes Visuales, Madrid: Alianza. 1979.

PASTOR, Maria Inmaculada. Pedagogía museística. Nuevas perpectivas. Barcelona: Ed. Ariel. 2004.

RIVIERE, Georges Henri. La Museología. Curso de Museología / Textos y testimonios. Berrocales del Jarama: Ed. Akal. 1993.

SANTACANA, Joan y HERNANDEZ, Francesc Xavier. Museología Crítica. Gijón: Eds. Trea. 2006.

SANTACANA, Joan i SERRAT, N. Museografía didáctica. Barcelona: Ed. Ariel. 2005.

ZUBIAUR, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Eds. Trea. 2004.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent