DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA DONA EN L'EDAT MITJANA I MODERNA Codi 12204230
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Adreça electrònica coral.cuadrada@urv.cat
Professors/es
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura pretén apropar l’alumnat vers la problemàtica del món femení en els períodes històrics, vist des dels punts més diversos, sempre de la mà de testimonis femenins que ens acostaran als aspectes més variats de la vida i de la condició de les dones. Alhora, es reflexionarà sobre les fonts existents pel coneixement del tema, ja siguin escrites, iconogràfiques o procedents de restes materials. Es faran incursions en èpoques més antigues o més modernes quan el tema ho requereixi, car l’estudi de les dones en èpoques passades ens ha de servir per entendre millor la situació a l’actualitat i poder dur a terme els canvis necessaris a la societat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Realitza memòries, monografies i informes sobre temes concrets
 A2 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A4 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A5 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
 A7 Avalua el procés de construcció del coneixement
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A9 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A12 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Troba la solució adequada
Analitza els problemes i les seves causes des d’un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B5 Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Identifica els problemes i les conseqüències derivats del desenvolupament sostenible
 B8 Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 - la història, les històries
- els temps de les dones
- periodització
- l’edat mitjana i moderna
Tema 2 - la dona, les dones: teories feministes
- estereotips femenins i masculins
- la femineitat: Eva, Maria, Magdalena
- la masculinitat
Tema 3 - la vida, les vides
- elements definitoris de la vida
- el treball masculí / el treball femení
- els espais d’oci
Tema 4 - l’amor i el sexe
- el matrimoni
- el convent
- la prostitució
Tema 5 - la cura dels altres
- les tasques domèstiques
- la medicina, l’obstetrícia
- la malaltia, la pobresa, la bogeria
Tema 6 - el cos femení
- la maternitat
- la infància, l’adolescència
- la vellesa i la mort
Tema 7 - el silenci i la paraula
- el coneixement: les bruixes
- l’educació
- espais de sociabilitat i de creació femenins
Tema 8 - l’espai públic: la ciutat en femení
- política i poder
- la guerra, les revoltes socials, la revolució
- la violència sexuada
Tema 9 - les religions, la filosofia, les ideologies
- misticismes femenins
- dones filòsofes i pensadores
- les dones en les religions i el pensament
Tema 10 - les creacions artístiques
- la literatura
- dones artistes i músiques
- les dones en les literatures i en les arts

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A4
A5
A6
A7
B5
C2
35 35 70
Presentacions / exposicions
A5
B5
B6
10 0 10
Atenció personalitzada
24 5 29
 
Proves pràctiques
A2
A4
A5
A6
A7
B5
C2
16 24 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de la professora d'un tema concret o d'un treball

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
A4
A5
A6
A7
B5
C2
Les vuit pràctiques consisteixen en diferents apropaments als temes de continguts tractats a les lliçons magistrals: textos a comentar, respostes a llistats de preguntes curtes, interpretació d'imatges, comentaris de material audiovisual, comparació d'opinions de diverses autores... Mitjana aritmètica de les vuit pràctiques
Altres  

També es tindrà en compte: l'assistència a classe, la participació activa i hi haurà la possibilitat de pujar nota amb treballs complementaris.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada: Pràctiques

Es facilitarà a els/les alumnes articles, pàgines web, dossiers de textos i d'iconografia a l'espai virtual moodle. Es farà un seguiment continuat de la realització del treball de curs en forma de tutories individuals i/o en grup per tal d'assolir una avaluació més acurada.

L'avaluació continuada constarà d'unes 6-8 pràctiques de les quals la darrera pot ser considerada el treball de curs si així ho vol l'alumne.

Avaluació única: Treball de curs

Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada seran tutoritzats personalment per la professora. En aquest cas l'avaluació serà una nota única (100%).

Serveix per ser avaluada/t de l'assignatura, és indispensable haver emprat bibliografia i altres fonts d'informació. Serà tutoritzat per la professora. El tema s'acordarà entre l'alumna/e i la professora, pot ser un dels temes suggerits en el llistat que ve a continuació o referent a un dels continguts de l'assignatura, o qualsevol altre que interessi a el/l'alumna.

Es lliurarà el dia de l'examen.

Suggeriments pel treball de curs:

· proposta d'una`nova periodització de la història

· participació de les dones a les revoltes socials

· espais de sociabilitat i de creació femenins

. la maternitat

· els sabers i els fers de les dones

· l'imatge del cos femení a la literatura i l'art

· històries de vida

La segona convocatòria seguirà els mateixos plantejaments que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

ABU-LUGHOD, L (ed): Feminismo y modernidad en Oriente Próximo, València: Cátedra, 2002

ALLEN, P: The Concept of Woman. The Aristotelian Revolution, 750 Bc-AD 1250, Montreal & Londres: Eden Press, 1985

ANDERSON, B; ZINSSER, J.P: A History of Their Own: Women in Europe from Prehistory to the Present, I, Nova York: Harper & Row, 1988

ARCHER, R: Misogínia y defensa de las mujeres, València: Cátedra, 2001

ARIES, Ph; DUBY, G (dirs): Historia de la vida privada, Madrid: Taurus, 1987

BELL, S.G (ed): Women: From de Greeks to the French Revolution. An Historical Anthology, Belmont: Wadsworth Publishing Co., 1973

BERTINI, F (ed): Medioevo al feminile, Bari: Laterza, 1989

BRIDENTHAL, R; KOONZ, C; STUARD, S (eds): Becoming Visible: Women in European History, Chicago: The University of Chicago Press, 1987

BOSCH, E; FERRER, V.A: La voz de las invisibles, València: Cátedra, 2002

CRAVERI, M: Sante e streghe. Biografie e documenti dal XIV al XVI secolo, Milà: Feltrinelli, 1980

DESCLOAIS BERKVAM, D: Enfance et maternité dans la litérature française des XIIe et XIIIe siècles, París: Champion, 1981

DILLARD, H: Daughters of the Reconquest. Women in Castilian Town Society, 1100-1300, Cambridge: Cambridge University Press, 1984

DUBY, G: El amor en la edad media, Madrid: Alianza, 1990

DUBY, G; PERROT, M (eds): Historia de las mujeres. 2: La Edad Media, Madrid: Taurus, 1992

FUMAGALLI, V: Cuando el cielo se oscurece: la vida en la Edad Media, Madrid: Nerea, 1988

GENERAZIONI: Trasmissione della storia e tradizione delle donne, Torí: Rosenberg & Sellier, 1993

GRANA CID, M.M (ed): Las sabias mujeres: educación, saber y autoría (siglos III-XVII), Madrid: Al-Mudayna, 1994

GUREVICH, A: Los orígenes del individualismo europeo, Barcelona: Crítica, 1997

HOWELL, M.C: Women, Production and Patriarchy in Late Medieval Cities, Chicago: The University of Chicago Press, 1986

JACQUART, D; THOMASSET, C: Sexualidad y saber médico en la edad media, Barcelona: Labor, 1989

KIRSHNER, J; WEMPLE, S.F (eds): Women of the Medieval World, Londres: Blakwell, 1985

KLAPISCH-ZÙBER, Ch: La famiglia e le donne nel Rinascimento a Firenze, Bari: Laterza, 1988

LABARGE, M.W (ed): La mujer en la Edad Media, Madrid: Nerea, 1988

LERNER, G (ed): The Creation of Feminist Consciousness, from the Middle Ages to Eightee-seventy, Nova York & Oxford: Oxford Univesristy Press, 1993

MORAL, C del (ed): Arabes, judías y cristianas: mujeres en la Europa medieval, Granada: Universidad de Granada, 1993

MUÑOZ, A; SEGURA, C (eds): El trabajo de las mujeres en la Edad Media hispana, Madrid: Al-Mudayna, 1990

NASH, M (ed): Més enllà del silenci. Les dones a la història de Catalunya, Barcelona: Elfos, 1988

PARODI, M: Tempo e spazio nel Medioevo, Turí: Loescher, 1981

POGNON, E: La vida cotidiana en el año 1000, Madrid: Ediciones Temas de Hoy, 1994

POUNDS, N.J.G: La vida cotidiana: Historia de la cultura material, Barcelona: Crítica, 1992

RIGAUD, R: Les idées féministes de Christine de Pisan, Neuchâtel, 1911, reimpresió Ginebra: Slatkine, 1973

RIVERA GARRETAS, M.M: Textos y espacios de mujeres. Europa, siglos IV-XV. Barcelona: Icària, 1990

RIVERA GARRETAS, M.M: Nombrar el mundo en femenino. Pensamiento de las mujeres y teoría feminista, Barcelona: Icaria, 1994

RIVERA GARRETAS, M.M: La diferencia sexual en la historia, València: Universitat, 2005

ROSE, M.B (ed): Women in the Middle Ages and the Renaissance. Literary and Historical Perspectives, Syracuse: Syracuse University Press, 1986

ROWLAND, B: Medieval Woman’s Guide to Health: The First English Gynecological Handbook, Kent: Kent State University Press, 1981

SEGURA GRAIÑO, C: Las mujeres en el medioevo hispano, Madrid: Marcial Pons, 1984

SHAHAR, S: The Fourth Estate: a History of Women in the Middle Ages, Londres: Methuen, 1983

STUARD, S.M (ed): Women in Medieval Society, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1976

VERDON, J: La nuit au moyen âge, París: Perris, 1994

VINYOLES, T: La vida quotidiana a Barcelona vers 1400, Barcelona: Fundació Vives Casajuana, 1985

VVAA: La condición de la mujer en la Edad Media, Madrid: Universidad Complutense, 1986

VVAA: La famiglia e la vita quotidiana in Europa del’ 400 al’ 600, “Atti del convegno internazionale, 1993”, Roma, 1996

VVAA: La vida quotidiana dins la perspectiva històrica, “III Jornades d’estudis històrics locals”, Palma de Mallorca: Institut d’Estudis Baleàrics, 1985

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTORIOGRAFIA/12204115

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent