Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A2 |
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
| | A4 |
Avalua el procés de construcció del coneixement
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A5 |
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
| | A6 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
| | A7 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
| | A8 |
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A9 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
| | B6 |
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Fa presentacions interessants i convincents
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. Economia i societat a Europa al segle XVIII |
- Cnvis en la demografia, en l'agricultura i el comerç marítim
-Conseqüències econòmiques i socials
- La societat del segle XVIII |
2. La Revolució Industrial |
- Antecedents a l'època moderna
- Camí cap a la R. industrial
- Innovacions tècniques. Revolució en els transports
- Evolució arreu d'Europa |
3. Relacions internacionals. Conflictes y diplomàcia. |
- El nou equilibri europeu
- Època de conflictes: Guerra de Succesió espanyola, de Polònia, d'Àustria, Guerra dels Set Anys i d'independència americana
- Els nous estats: Prússia i Rússia |
4. El segle XVIII a Espanya. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquía (1700-1759). |
-Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Política internacional de Felip V.
-Regnat de Ferran VI: Inicis del Despotisme Il·lustrat. Política de neutralitat
|
5. La monarquia espanyola de la segona meitat del segle XVIII. |
Carles III. Política interior. Marquès d’Esquilache. Expulsió dels Jesuïtes.
-Pactes de Família i relacions exteriors (Anglaterra, Portugal, Marroc).
-L’obertura econòmica i la presència del comerç català a Amèrica. |
6. Societat i economia a Espanya al segle XVIII |
-La il·lustració a Espanya. Aspectes culturals.
-Règim senyorial. Noblesa i l’Església.
-Les noves estructures de la hisenda borbònica.
-Creixement demogràfic: Les classes urbanes i el món rural.
|
7. La monarquia espanyola i la Revolució Francesa |
-Regnat de Carles IV: Floridablanca-Aranda.
-Rivalitat amb França i acords amb Anglaterra.
- Repercussions de la Revolució Francesa a Espanya: De la Guerra Gran a la Guerra de la Independència.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
43 |
65 |
108 |
Treballs |
|
4 |
8 |
12 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
12 |
0 |
12 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
8 |
0 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i valoració de coneixements previs. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del contingut dels diferents temes de la matèria. |
Treballs |
Comentari de textos, anàlisi de quadres, gràfics o mapes. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització d'activitats en arxius. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assistència a Jornades o seminaris d'història |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes que precisin una atenció particular. |
Descripció |
Atenció individualitzada a aquells alumnes que presentin algun tipus de dubte pel que fa al contingut científic de l'assignatura, a la metodologia o a l'aprenentatge. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració i comentari de mapes històrics. Comentari de textos històrics i de pel·lícules. |
30% |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Assistència a Jornades o seminaris d'història. |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor (30%). Per a superar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una d'elles ha de ser de 4). |
50% |
Altres |
|
Assistència i participació a classe |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. El fet de presentar-se a la segona convocatòria no eximeix del lliurament dels treballs. |
Bàsica |
|
ARDIT
LUCAS, Manuel. El siglo
de las luces : Economía . Editorial Síntesis, 2007. AYMES, J. R.Ilustración y Revolución francesa en España. Ed. Pagès. Lleida, 2005 BLANNING, T.C.W. El siglo XVIII. Crítica. Barcelona, 2002. CAPEL
MARTÍNEZ, Rosa María- CEPEDA GÓMEZ, José. El siglo de las luces: política y sociedad. Editorial
Síntesis, 2006. DOMINGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y Estado en el siglo XVIII espanyol.
Barcelona, 1976. ENCISO, L.M. La Europa
del siglo XVIII. Ed. Península, Barcelona, 2001. MARTÍNEZ,
E. - De Pazzis, M. Ilustración, ciencia
y técnica en el siglo XVIII español. Universidad
de Valencia, 2008. MAYOS, G. La Ilustración. UOC.
Barcelona, 2007. POCOCK,
J.G.A. Historia e Ilustración. Doce estudios. Marcial Pons. Madrid, 2002. PÉREZ
SAMPER, M.A. Las monarquias del
absolutismo ilustrado. Madrid, 1993. -La España del siglo de las luces. Editorial Ariel, Barcelona, 2000. PORRES,
Rosario. La proyección de la Monarquía Hispánica
en Europa política, guerra y diplomacia entre los siglos XVI y
XVIII. Universidad del País Vasco. Bilbao 2009. SAAVEDRA,
P.-SOBRADO, H. El siglo de las Luces. Cultura y vida cotidiana. Ed. Síntesis,
Madrid, 2004. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA/12204204 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|