DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SEGLE XVIII I LA IL·LUSTRACIÓ Codi 12204235
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el coneixement del segle XVIII en els àmbits europeu, espanyol, colonial i català, des del punts de vista polític, econòmic i social. Establint possibles vinculacions amb el món actual. El període cronològic que abarca és el segle XVIII.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A2 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A4 Avalua el procés de construcció del coneixement
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A5 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A6 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A7 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A8 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A9 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
 B6 En les seves presentacions utilitza medis de suport
Fa presentacions interessants i convincents
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Economia i societat a Europa al segle XVIII - Cnvis en la demografia, en l'agricultura i el comerç marítim
-Conseqüències econòmiques i socials
- La societat del segle XVIII
2. La Revolució Industrial - Antecedents a l'època moderna
- Camí cap a la R. industrial
- Innovacions tècniques. Revolució en els transports
- Evolució arreu d'Europa
3. Relacions internacionals. Conflictes y diplomàcia. - El nou equilibri europeu
- Època de conflictes: Guerra de Succesió espanyola, de Polònia, d'Àustria, Guerra dels Set Anys i d'independència americana
- Els nous estats: Prússia i Rússia
4. El segle XVIII a Espanya. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquía (1700-1759). -Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Política internacional de Felip V.
-Regnat de Ferran VI: Inicis del Despotisme Il·lustrat. Política de neutralitat
5. La monarquia espanyola de la segona meitat del segle XVIII. Carles III. Política interior. Marquès d’Esquilache. Expulsió dels Jesuïtes.
-Pactes de Família i relacions exteriors (Anglaterra, Portugal, Marroc).
-L’obertura econòmica i la presència del comerç català a Amèrica.
6. Societat i economia a Espanya al segle XVIII -La il·lustració a Espanya. Aspectes culturals.
-Règim senyorial. Noblesa i l’Església.
-Les noves estructures de la hisenda borbònica.
-Creixement demogràfic: Les classes urbanes i el món rural.

7. La monarquia espanyola i la Revolució Francesa -Regnat de Carles IV: Floridablanca-Aranda.
-Rivalitat amb França i acords amb Anglaterra.
- Repercussions de la Revolució Francesa a Espanya: De la Guerra Gran a la Guerra de la Independència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
43 65 108
Treballs
A6
4 8 12
Pràctiques de camp/sortides
A6
12 0 12
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
8 0 8
Atenció personalitzada
B6
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
A8
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i valoració de coneixements previs.
Sessió Magistral Desenvolupament del contingut dels diferents temes de la matèria.
Treballs Comentari de textos, anàlisi de quadres, gràfics o mapes.
Pràctiques de camp/sortides Realització d'activitats en arxius.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a Jornades o seminaris d'història
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que precisin una atenció particular.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada a aquells alumnes que presentin algun tipus de dubte pel que fa al contingut científic de l'assignatura, a la metodologia o a l'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
Elaboració i comentari de mapes històrics. Comentari de textos històrics i de pel·lícules. 30%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
Assistència a Jornades o seminaris d'història. 15%
Proves de desenvolupament
A1
A4
A8
Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor (30%). Per a superar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una d'elles ha de ser de 4). 50%
Altres  

Assistència i participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. El fet de presentar-se a la segona convocatòria no eximeix del lliurament dels treballs.


Fonts d'informació

Bàsica

ARDIT LUCAS, Manuel. El siglo de las luces : Economía . Editorial Síntesis, 2007.

AYMES, J. R.Ilustración y Revolución francesa en España. Ed. Pagès. Lleida, 2005

BLANNING, T.C.W. El siglo XVIII. Crítica. Barcelona, 2002.

CAPEL MARTÍNEZ, Rosa María- CEPEDA GÓMEZ, José. El siglo de las luces: política y sociedad. Editorial Síntesis, 2006.

DOMINGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y Estado en el siglo XVIII espanyol. Barcelona, 1976.

ENCISO, L.M. La Europa del siglo XVIII. Ed. Península, Barcelona, 2001.

MARTÍNEZ, E. -  De Pazzis, M. Ilustración, ciencia y técnica en el siglo XVIII español.  Universidad de Valencia, 2008.

MAYOS, G. La Ilustración. UOC. Barcelona, 2007.

POCOCK, J.G.A. Historia e Ilustración. Doce estudios. Marcial Pons. Madrid, 2002.

PÉREZ SAMPER, M.A. Las monarquias del absolutismo ilustrado. Madrid, 1993.

-La España del siglo de las luces. Editorial Ariel, Barcelona,  2000.

PORRES, Rosario. La proyección de la Monarquía Hispánica en Europa política, guerra y diplomacia entre los siglos XVI y XVIII. Universidad del País Vasco. Bilbao 2009.

SAAVEDRA, P.-SOBRADO, H. El siglo de las Luces. Cultura y vida cotidiana. Ed. Síntesis, Madrid, 2004.

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA/12204204
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent