Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
| | A5 |
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
| | A9 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1.- Presentació del curs. El colònialisme holandès, francès i britànic a l'Amèrica del Nord (1607-1763). |
|
2.- Les Guerres Índies (1754-1763) (part de la "Guerra dels Set Anys" 1755-1763). |
|
3.- La Revolució Americana i la construcció del nou Estat (1776-1824). |
|
4.- L'expansió de la Unió i el camí cap a la Secessió (1815-1861). |
|
5.- La Guerra Civil i la Reconstrucció (1861-1877). |
|
6.- El "New South" i les lleis Jim Crow (1877-1914) |
|
7.- La "Conquesta" de l'Oest (1865-1900) |
|
8.- La industrialització i canvis culturals (1860-1910) |
|
9.- La política: del conservadurisme a l'Era Progressista (1877-1917) |
|
10.- El Now Imperi (1865-1929): expansionisme, imperialisme, la "IWW", i els canvis dels anys vint. |
|
11.- La Gran Depressió (1929-1939) |
|
12.- La política exterior des de 1921 a 1945. |
|
13.- Primera etapa de "La Guerra Freda" (1945-1960) |
|
14.- La Guerra Freda: de la MAD a la desintegració soviètica (1960-1992): una era de canvis polítics. |
|
15.- L'evolució socio-cultural sota la Guerra Freda. Comentari sobre l'evolució històrica recent. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
36 |
36 |
72 |
Treballs |
|
1 |
24 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
15 |
15 |
30 |
Proves pràctiques |
|
15 |
15 |
30 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula. |
Treballs |
Assaig d'entre 5 i 10 pàgines com a màxim, en doble espai, sobre un tema concret que constarà a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumne sobre com endegar l'assaig. |
Descripció |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per escriure l'assaig. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Assaig de 5 a 10 pàgines a doble espai (engrapades, no cal enquadernar) |
45% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves escrites que compten 22,5% cadascuna (45%) |
45% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis pràctics i assistècia a classe. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del periode lectiu, ja es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final (la qual es coneixerà poc després). Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura. |
Bàsica |
Jones, Maldwyn, Historia de Estados Unidos 1607-1992, 1ª, 1995
Carnes, Mark C., Historical atlas of the United States, 1ª, 2003
|
|
Complementària |
Burrows, Edwin G. and Mike Wallace, Gotham : a history of New York City to 1898, 1ª, Oxford
Guerra y Sánchez, Ramiro, La expansión territorial de los Estados Unidos a expensas de España y de los países hispanoamericanos, ?, 1975
Carles, Philippe; and Jean-Louis Comolli., Free Jazz Black Power, 1ª, 1971
Twain, Mark, Mark Twain, cronista de su época, 1ª, 2006
Chomsky, Noam i Edward S. Herman, Los Guardianes de la libertad : propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas, 1ª, 1990
Foner, Eric, Reconstruction: America's Unfinished Revolution 1865-1877, 1ª , 1988
Tocqueville, Alexis de, La Democracia en América, 1ª, 2002
Pacull, Emilio, dir., Operación Hollywood, , 2004
Eric Stange i Ben Loeterman, dir. , La guerra que creó los Estados Unidos, , 2006
Bosch, Aurora , Historia de Estados Unidos, 1776-1945, 1ª , 2005
LaFeber, Walter , The American Age: United States Policy at Home and Abroad since 1750 , 1ª , 1989
Adams, Willi Paul, comp. , Los Estados Unidos de América , 25ª , 2001
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010 | HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 | CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 | METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114 | HISTORIOGRAFIA/12204115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|