Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn els mecanismes de la transició de la era colonial a la contemporània, a Amèrica.
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX.
Coneix les relacions polítiques del segle XX.
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
| | A7 |
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
1.- Presentació del curs. El colònialisme holandès, francès i britànic a l'Amèrica del Nord (1607-1763). |
|
2.- Les Guerres Índies (1754-1763) (part de la "Guerra dels Set Anys" 1755-1763). |
|
3.- La Revolució Americana i la construcció del nou Estat (1776-1824). |
|
4.- L'expansió de la Unió i el camí cap a la Secessió (1815-1861). |
|
5.- La Guerra Civil i la Reconstrucció (1861-1877). |
|
6.- El "New South" i les lleis Jim Crow (1877-1914) |
|
7.- La "Conquesta" de l'Oest (1865-1900) |
|
8.- La industrialització i canvis culturals (1860-1910) |
|
9.- La política: del conservadurisme a l'Era Progressista (1877-1917) |
|
10.- El Now Imperi (1865-1929): expansionisme, imperialisme, la "IWW", i els canvis dels anys vint. |
|
11.- La Gran Depressió (1929-1939) |
|
12.- La política exterior des de 1921 a 1945. |
|
13.- Primera etapa de "La Guerra Freda" (1945-1960) |
|
14.- La Guerra Freda: de la MAD a la desintegració soviètica (1960-1992): una era de canvis polítics. |
|
15.- L'evolució socio-cultural sota la Guerra Freda. Comentari sobre l'evolució històrica recent. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
36 |
36 |
72 |
Treballs |
|
1 |
24 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
15 |
15 |
30 |
Proves pràctiques |
|
15 |
15 |
30 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula. |
Treballs |
Assaig d'entre 5 i 10 pàgines com a màxim, en doble espai, sobre un tema concret que constarà a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumne sobre com endegar l'assaig. |
Descripció |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per escriure l'assaig. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Assaig de 5 a 10 pàgines a doble espai (engrapades, no cal enquadernar) |
45% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves escrites que compten 22,5% cadascuna (45%) |
45% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis pràctics i assistècia a classe. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del periode lectiu, ja es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final (la qual es coneixerà poc després). Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura. |
Bàsica |
Grant, Susan-Mary, Historia de los Estados Unidos de América, 1ª, 2014
Jones, Maldwyn, Historia de Estados Unidos 1607-1992, 1ª, 1995
|
|
Complementària |
Guerra y Sánchez, Ramiro, La expansión territorial de los Estados Unidos a expensas de España y de los países hispanoamericanos, ?, 1975
Eric Stange i Ben Loeterman, dir. , La guerra que creó los Estados Unidos, , 2006
Bosch, Aurora , Historia de Estados Unidos, 1776-1945, 1ª , 2005
LaFeber, Walter , The American Age: United States Policy at Home and Abroad since 1750 , 1ª , 1989
Adams, Willi Paul, comp. , Los Estados Unidos de América , 25ª , 2001
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010 | HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 | CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 | METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114 | HISTORIOGRAFIA/12204115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|