DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) HISTÒRIA DELS ESTATS UNITS Codi 12204236
Ensenyament
Grau en Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://http://www.historia.urv.cat/ca/professorat/historia-damerica/
Descripció general i informació rellevant <p> En aquesta assignatura estudiarem la història del territori actual dels EE.UU., des del període colonial fins al final del segle XX. Es dividirà en cinc grans etapes comprensibles a partir de l'anàlisi de cinc grans punts de ruptura històrica: la colonització, la Guerra d'Independència, la Guerra Civil, la creació del "Now Imperi", i, finalment, el New Deal i la Segona Gerra Mundial. Per desenvolupar el curs, a més de les classes magistrals, comentarem textos d'assaig i literaris, i material audiovisual. </p><div><br /></div><div> Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura. <br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn els mecanismes de la transició de la era colonial a la contemporània, a Amèrica.
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX.
Coneix les relacions polítiques del segle XX.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1.- Presentació del curs. El colònialisme holandès, francès i britànic a l'Amèrica del Nord (1607-1763).
2.- Les Guerres Índies (1754-1763) (part de la "Guerra dels Set Anys" 1755-1763).
3.- La Revolució Americana i la construcció del nou Estat (1776-1824).
4.- L'expansió de la Unió i el camí cap a la Secessió (1815-1861).
5.- La Guerra Civil i la Reconstrucció (1861-1877).
6.- El "New South" i les lleis Jim Crow (1877-1964)
7.- La "Conquesta" de l'Oest (1865-1900)
8.- La industrialització i canvis culturals (1860-1910)
9.- La política: del conservadurisme a l'Era Progressista (1877-1917)
10.- El Now Imperi (1865-1929): expansionisme, imperialisme, la "IWW", i els canvis dels anys vint.
11.- La Gran Depressió (1929-1939)
12.- La política exterior des de 1921 a 1945.
13.- Primera etapa de "La Guerra Freda" (1945-1960)
14.- La Guerra Freda: de la MAD a la desintegració soviètica (1960-1992): una era de canvis polítics.
15.- L'evolució socio-cultural sota la Guerra Freda. Comentari sobre l'evolució històrica recent.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A2
A6
39 45 84
Atenció personalitzada
A2
A7
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A6
4 14 18
Proves mixtes
A2
A7
14 28 42
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del temari a l'aula.
Atenció personalitzada Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari.


 
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A6
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna 90%
Proves mixtes
A2
A7
Exercicis pràctics 8%
Altres  

Assistència i participació

2%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura (segona convocatòria).

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Grant, Susan-Mary, Historia de los Estados Unidos de América, 1ª, 2014
Jones, Maldwyn, Historia de Estados Unidos 1607-1992, 1ª, 1995

Pels materials d'estudi complementaris, veure més avall:

Complementària Guerra y Sánchez, Ramiro, La expansión territorial de los Estados Unidos a expensas de España y de los países hispanoamericanos, ?, 1975
Eric Stange i Ben Loeterman, dir. , La guerra que creó los Estados Unidos, , 2006
Bosch, Aurora , Historia de Estados Unidos, 1776-1945, 1ª , 2005
LaFeber, Walter , The American Age: United States Policy at Home and Abroad since 1750 , 1ª , 1989
Adams, Willi Paul, comp. , Los Estados Unidos de América , 25ª , 2001

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109
CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109
METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114
HISTORIOGRAFIA/12204115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent