Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A10 |
Aplicar la didàctica de la Història. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix la història de l'entorn proper local i regional.
Aprèn a explicar el mitjà proper a partir de la coneixement del passat.
| | A2 |
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
| | A7 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Inicia la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals).
| | A10 |
Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
| | A11 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’anàlisi que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
| | B4 |
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
A- L'expèriència democràtica republicana |
1- 14 d'Abril, de la festa popular a la lluita de classes
2- Reformes democratitzadores: militar, religiosa, agrària, social, gènere
3- L'Estat integral i l'autonomia catalana
4- Els fets d'octubre a Asturias i Catalunya
5- Dinàmica electoral |
B- La guerra civil |
1- Conspiració i cop d'estat
2- Revolució social
3- Violències
4- Dinàmica internacional del conflicte
5- Front Popular i FET y de las JONS
6- Societat i cultura |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
5 |
7 |
Presentacions / exposicions |
|
50 |
0 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
60 |
65 |
Proves pràctiques |
|
1 |
15 |
16 |
Proves pràctiques |
|
1 |
10 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informar l'alumne/a sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació |
Presentacions / exposicions |
Classes magistrals
Exposició i debat a classe sobre els continguts del programa
Assistència i participació 1p
Treball de grup. Data topall 8 març 3.5p
Ressenya d'un llibre de la bibliografia bàsica de l'assignatura Data topall 1 de maig 1.5p
Examen 5p |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita |
Descripció |
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita
Durant el curs
2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...).
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Treball de grup |
30% |
Proves pràctiques |
|
Ressenya sobre la bibliografia bàsica |
10% |
Proves pràctiques |
|
Examen |
50% |
Altres |
|
Assistència i participació |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de tot el contingut, dirigida als alumnes que no han superat l'avaluació continuada. Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
Julián CASANOVA, República y guerrra civil, Crítica, 2007
Montserrat DUCH, La II República espanyola, Publicacions URV, 2007
Andy DURGAN, Comunismo, revolució y movimiento obrero en Cataluña 1920-1936: los orígenes del POUM, Laertes, 2016
Sònia GARANGOU, Les Joventuts Llibertàries a Catalunya: origen, estructura i context (1932-1939), Tesi doctoral UB, 2016
JL GRANJA, República y guerra civil en Euzkadi, ,
Gabril JACKSON, La República y la guerra civil, , 2013
Francisco MÁRQUEZ, Nueve mujeres en las cortes de la II República: el perfil humano y político de las primeras diputadas españolas, Áltera, 2015
José Luis MARTÍN RAMOS, El Frente Popular. Victoria y derrota de la democracia en España, Pasado&Presente, 2016
José Luis MARTÍN RAMOS, La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937, L'Avenç, 2012
José Luis MARTÍN RAMOS, Territori capital. La guerra civil a Catalunya, 1937-1939, L'Avenç, 2015
Abdón MATEOS LÓPEZ, Exilios y retornos, Eneida, 2015
Paul PRESTON, La República asediada: hostilidad interna y conflictos internos durante la guerra civil, Península, 1999
Gabriel PRETUS, La ayuda humanitaria en la guerra civil española (1936-1939), Comares, 2015
Mihguel ROMERO, La guerra civil española en Euskadi y Catalunya: contrastes y convergencias, Sylone, 2016
Ramiro TRULLÉN, "España trastornada: la identidad y el discurso contrarrevolucionario durante la Segunda República y la guerra civil". A: Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico (CRRAC), 1, Akal, 2017
Paco MORENTE (ed.), España en la crisis euroepa de entreguerras: República, fascismo y guerra civil, Catarata, 2011
E VEGA, Pioneras y revolucionarias: mujeres libertarias en República y guerra civil, Icaria, 2010
Francisco COBO, Por la reforma agraria, , 2007
MALEFAKIS, Reforma agraria y guerra civil, ,
Hilari RAGUER, La pólvora y el incienso. La Iglesia y la guerra civil española (1936-1939), Península, 2001
Montserrat DUCH, República, reforma i crisi. El camp de Tarragona (1931-1936), El Mèdol, 1994
Manel LÓPEZ, Els Fets del 6 d'octubre de 1934, Base, 2013
J. CASASSES (Dir.), La segona Repúbica a Catalunya, Ara llibres, 2015
|
|
Complementària |
Manuel AZAÑA, Obras completas, Taurus, 2008
Ángel DUARTE, El republicanismo. Una pasión política, Cátedra, 2013
Conxita MIR (dir.), Catalunya, nació d'Europa. III- De les experiències d'autogovern al clar per l'autodeterminació. 1914-2014, Enciclopèdia Catalana, 2013
Ángel OSSORIO y GALLARDO, Vida y sacrificio de Companys, Memorial Democràtic, 2010
Paul PRESTON, L'holocaust espanyol. Odi i extermini durant la guerra civil i després, Base, 2011
Josep M SOLÉ SABATÉ, Joan VILLARROYA, Guerra i propaganda. Fotografies del Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya (1936-1939), Viena, 2006
Maria THOMAS, La fe y la furia. Violencia anticlerical popular e iconoclasta en España, 1931-1936, Comares, 2014
Joan M THOMÀS, José Antonio. Realidad y mito, Debate, 2017
Oriol DUEÑAS, La gran destrucció: els danys de la Guerra Civil a Catalunya (1936-1957), Pagès, 2016
Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, Cifras cruentas: las víctimas mortales de la violencia sociopolítica en la Segunda República Española (1931-1936), Comares, 2015
Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, En nombre de la autoridad: la defensa del orden público durante la Segunda República Española, 1931-1936, Comares, 2014
Josep Lluís MARTÍN BERBOIS, Ignoradas pero deseadas: la mujer política durante las elecciones de la Segunda República en Cataluña, Icària, 2015
James MATTHEWS, Soldados a la fuerza: reclutamiento obligatorio durante la guerra civil, 1936-1939, Alianza, 2013
Pelai PAGÈS, Justícia i guerra civil: els tribunals de justícia a Catalunya (1936-1939), Base, 2015
Gabriele RANZATO, El gran miedo de 1936: cómo España se precipitó en la guerra civil, La esfera de los libros, 2016
Javier RODRIGO, Cruzada, paz, memoria: la guerra civil en sus relatos, Comares, 2013
Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, Francisco COBO et al., La Segunda República Española, Pasado&Presente,
Mercedes CABRERA, República t guerra civil, Espasa Calpe, 2004
JA ÁLVAREZ OSÉS, La guerra que aprovecharon los españoles: Repíublica y guerra civil en los textos de bachillerato (1938-83), ,
Feliciano MONTERO et al (coord.), Otra Iglesia: clero disidente durante la Segunda República y la guerra civil, , 2013
Vicente CÁRCEL ORTÍ, La II República y la guerra civil en el archivo secreto vaticano, Biblioteca de autores cristianos, 2011
Víctor HURTADO et al, Atles de la guerra civil a Catalunya, UAB, 2010
Borja DE RIQUER (dir.), De la gran esperança a la gran ensulsiada, 1930-1939. A: Història, política, societat i cultura als Països Catalans, vol. 9, Enciclopèdia Catalana, 1999
Antoni GAVALDÀ, Fam de pa i de terra. La col·lectivització agrària a Catalunya, Publicacions URV, 2016
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|