DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FRANQUISME I TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA Codi 12204239
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web http://www.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introduccio a l'estudi del període franquista i a la Transicio a la Democràcia fins arribar a l'època socialista

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A2 Avalua el procés de construcció del coneixement
 A4 Avalua el procés de construcció del coneixement
 A5 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A7 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A9 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Analitza els problemes i les seves causes des d’un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Antecedents: II Republica i Guerra Civil

El Franquisme: 1936-1975/1977

-La formació de l'Estat Franquista: Un fer-se de 30 anys.
-Les principals etapes del Règim:

-l'etapa de major feixistitzacio i la Segona Guerra Mundial.
-els anys 50s.
-Desarrollismo i democràcia orgànica.
-l'etapa final del Règim


-La naturalesa del franquisme


La Transicio a la Democràcia 1975/1977-1982

-El periode 1975-1977
-Eleccions i Constitucio.
-La crisi de la UCD i el cop d'Estat

-Quina Transició?
-La formació de l'Estat Franquista: Un fer-se de 30 anys.
-Les principals etapes del Règim:

-l'etapa de major feixistitzacio i la Segona Guerra Mundial.
-els anys 50s.
-Desarrollismo i democràcia orgànica.
-'etapa final del Règim


El periode 1975-1977
-Eleccions i Constitucio.
-La crisi de la UCD i el cop d'Estat

-Polèmiques a l'entorn de la Transició

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
35 50 85
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
C4
19 24 43
Atenció personalitzada
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicacio del programa, metodologia i avaluacio
Sessió Magistral Explicacio del programa a classe mitjançant sessions magistrals acompanyades de material audiovisual o en format paper, mapes, etc
Resolució de problemes, exercicis 3 de les 6 practiques seran virtuals i l'alumnat haura d'entregar-les via telematica abans de les 24h del divendres de la setamana de la practica

Atenció personalitzada
Descripció
Dos nivells: Seguiment 3 proves escrites i 5 pràctiques tambe escrites. De paraula, al despatx, després de ser convocat per analitzar seguiment o, a demanda de l'alumne/a.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
3 proves eliminatories, de format diferenciat cadascuna, amb un terç aproximat del programa cada una d'elles en tant que contingut avaluable 50%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
C4
6 practiques presencials o virtuals corregides individualment
25%
Altres  

ASSISTENCIA I PARTICIPACIO






25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tres proves eliminatories, els dies 8 de març, 26 d'abri i 28 de maig.

Sis pràctiques, presencials o virtuals, corregides individualment.

La segona convoatoria sera per les persopnes que han suspes algun parcial i per a les persones que no han seguit les classes i l'avaluacio continuada i es presenten de tot el curs.


Fonts d'informació

Bàsica VVAA, la transicion 30 años despues, barcelona peninsula, 2006
VVAA, transicion y democracia, Barcelona labor , 1992
, , ,
VVAA, la transicion a la democracia en españa, Madrid Ayer, vol 15 1994
e. moradiellos, franquismo, politica y sociedad, Madrid Sintesis, 2005

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cap
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent