DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FRANQUISME I TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA Codi 12204239
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://www.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introduccio a l'estudi del període franquista i a la Transicio a la Democràcia fins arribar a l'època socialista

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A2 Avalua el procés de construcció del coneixement
 A4 Avalua el procés de construcció del coneixement
 A5 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A7 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A9 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Analitza els problemes i les seves causes des d’un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. La naturalesa del franquisme
2. La Guerra Civil i la configuració de l'Estat franquista: 1936-1939
3. El primer franquisme: 1939-1959
- La Segona Guerra Mundial: Els anys blaus i l'apertura cap als Aliats.
- L'aillament internacional.
- La dècada de 1950.
4. El franquisme del desenvolupament econòmic i social: 1960-1969
5. L'etapa final del franquisme: 1970-1975
6. De la Transició a la Democràcia: 1975 a 1982
-Polèmiques a l'entorn de la Transició.
-El període 1975-1977.
-Eleccions i Constitucio (1977-1978).
-La crisi de la UCD i el cop d'Estat (1978-1981).
-El triomf del PSOE (1982).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 0 6
Sessió Magistral
A1
A4
A9
B2
B3
B6
C3
60 60 120
Atenció personalitzada
20 0 20
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
A9
B2
B3
B6
C3
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa a seguir, de la metodologia a emprar i del procés d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a classe.
Atenció personalitzada Al despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne i acció de suport, cas de ser necessari.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
A4
A9
B2
B3
B6
C3
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades
50% parcial
50% final
Altres  



 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no es segueixi l'avaluació continuada, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Enrique Moradiellos, 1936. Los mitos de la Guerra Civil, Ed. Península, Barcelona, 2008
Sebastian Balfour i Paul Preston, eds., España y las grandes potencias en el siglo XX, Ed. Crítica, Barcelona, 1999
Enrique Moradiellos, La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad, Ed. Sintesis, Madrid, 2000
Stanley G. Payne, El régimen de Franco, 1936-1975, Alianza Editorial, Madrid, 1987
Paul Preston, Franco "Caudillo de España", Ed. Grijalbo, Barcelona, 1994
Francisco Franco Salgado-Araujo, Mis conversaciones privadas con Franco, Ed. Planeta, Barcelona, 1976
Manuel Tuñón de Lara (dir.), Transición y democracia (1973-1985), Ed. Labor, Col. Historia de España (tom 10), Barcelona , 1991
Carme Molinero (dir.), La Transición, treinta años despues, Ed. Península, Barcelona, 2006
VV.AA, La transicion a la democracia en España, Rev. Ayer, Madrid, vol. 15 1994

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cap
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent