Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
| | A2 |
Avalua el procés de construcció del coneixement
| | A4 |
Avalua el procés de construcció del coneixement
| | A5 |
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
| | A7 |
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
| | A9 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Analitza els problemes i les seves causes des d’un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B3 |
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B5 |
Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
| | B7 |
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
| | B8 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. La naturalesa del franquisme |
|
2. La Guerra Civil i la configuració de l'Estat franquista: 1936-1939 |
|
3. El primer franquisme: 1939-1959
|
- La Segona Guerra Mundial: Els anys blaus i l'apertura cap als Aliats.
- L'aillament internacional.
- La dècada de 1950.
|
4. El franquisme del desenvolupament econòmic i social: 1959-1969
|
|
5. L'etapa final del franquisme: 1970-1975
|
|
6. De la Transició a la Democràcia: 1975 a 1982
|
-Polèmiques a l'entorn de la Transició.
-El període 1975-1977.
-Eleccions i Constitucio (1977-1978).
-La crisi de la UCD i l'intent de cop d'Estat (1978-1981).
-El triomf del PSOE (1982).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
52 |
60 |
112 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
30 |
36 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa a seguir, de la metodologia a emprar i del procés d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari a classe. |
Atenció personalitzada |
Al despatx del professor. |
Descripció |
Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne i acció de suport, cas de ser necessari. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades |
50% parcial
50% final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%. En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos. La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria. |
Bàsica |
Enrique Moradiellos, 1936. Los mitos de la Guerra Civil, Ed. Península, Barcelona, 2008
Sebastian Balfour i Paul Preston, eds., España y las grandes potencias en el siglo XX, Ed. Crítica, Barcelona, 1999
Enrique Moradiellos, La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad, Ed. Sintesis, Madrid, 2000
Stanley G. Payne, El régimen de Franco, 1936-1975, Alianza Editorial, Madrid, 1987
Paul Preston, Franco "Caudillo de España", Ed. Grijalbo, Barcelona, 1994
Francisco Franco Salgado-Araujo, Mis conversaciones privadas con Franco, Ed. Planeta, Barcelona, 1976
Manuel Tuñón de Lara (dir.), Transición y democracia (1973-1985), Ed. Labor, Col. Historia de España (tom 10), Barcelona , 1991
Carme Molinero (dir.), La Transición, treinta años despues, Ed. Península, Barcelona, 2006
VV.AA, La transicion a la democracia en España, Rev. Ayer, Madrid, vol. 15 1994
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|