DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA SOCIAL ( SEGLES XIX-XX ) Codi 12204242
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Contribuir a practicar allò que Pierre Vilar anomena "pensar històricament" amb el coneixement de la història social i els estudis subalterns dels s. XIX i XX en l'espai europeu

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A2 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A4 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A5 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A6 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Les relacions socials, polítiques i laborals en el capitalisme
2. De la protesta social al moviment obrer
3. Associacionisme i sociabilitat popular.
4. De la legislació protectora a l'Estat del Benestar.
5. Família i marginació social.
6. La Història Ambiental.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A4
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
B7
30 14 44
Treballs
A4
B5
1 49 50
Presentacions / exposicions
C4
1 30 31
Atenció personalitzada
A6
C3
5 2 7
 
Proves de desenvolupament
B3
B6
C3
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
B7
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa 10%
Treballs
A4
B5
Aplicació pràctica dels continguts i de les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral. 30%
Presentacions / exposicions
C4
Presentació dels resultats i les principals conclusions del treball 20%
Proves de desenvolupament
B3
B6
C3
Examen del contingut global de l'assignatura 30%
Altres  

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actualtat pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.
Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques
Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques
Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingutde l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Ambrosius & Hubbard, Historia social y económica de Europa en el s. XX, ,
ELEY, G., Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa 1850-2000, ,
FONTANA, Josep, Història dels homes, ,
HOBSBAWM, E, Revolucionarios, ,
NASH & TAVERA, Experiencias desiguales: conflictos sociales y respuestas colectivas. siglo XX, ,
THOMPSON, Costumbres en común, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12204118

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent