DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX) Codi 12204242
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ARNABAT MATA, RAMON
Adreça electrònica ramon.arnabat@urv.cat
Professors/es
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Contribuir a practicar allò que Pierre Vilar anomena "pensar històricament" amb el coneixement de la història social i els estudis subalterns dels s. XIX i XX en l'espai europeu

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A2 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A4 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A5 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A6 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. La Història social contemporània i la història de la societat
2. Les relacions socials, polítiques i laborals en el capitalisme
3. De la protesta social al moviment obrer
4. Els moviments socials
5. Associacionisme i sociabilitat popular.
6. De la legislació protectora a l'Estat del Benestar.
7. Família, comunitat i marginació social.
8. Les històries: ambientals, culturals, gènere, ...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A4
C3
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
B7
40 50 90
Treballs
A4
B5
4 26 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B3
B6
C3
6 12 18
Atenció personalitzada
A6
C3
4 2 6
 
Proves de desenvolupament
B3
B6
C3
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura. Debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d’un treball de recerca d'història social local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.

Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l’assignatura i a l’orientació del treball de recerca.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
B7
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa 10%
Treballs
A4
B5
Realització d’un treball de recerca d'història social local de l'època contemporània, a partir de fonts primàries, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet local en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 30%

Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B3
B6
C3
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
10%
Proves de desenvolupament
B3
B6
C3
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne obté una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura. Aquesta prova te un valor del 100% de la nota.

L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. Aquesta prova te un valor del 100% de la nota.

.


Fonts d'informació

Bàsica AMBROSIUS, G i HUBBARD, W.H., Historia social y económica de Europa en el s. XX, Alianza editorial, 1992
CASANOVA, Julián, La historia social y los historiadores, Crítica, 1991
ELEY, Geof, Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa 1850-2000, Crítica, 2003
ELEY, Geof, Una línea torcida. De la historia cultural a la historia de la sociedad, PUV, 2008
FONTANA, Josep, Història dels homes, Crítica, 2000
HARMAN. Chris, Historia mundial del pueblo, Akal, 2013
HOBSBAWM, Eric J., Revolucionarios, Crítica, 2010
HOBSBAWM, Eric. J. , Sobre la Historia, Crítica, 1998
JULIÀ, Santos , Historia social/sociología histórica, , Siglo XXI, 1989
Mc.ADAM,D., Mc.CARTHY, j.D., ZALD, M.N (ed.), Movimientos sociales: perpespectivas comparadas, Istmo, 1999
NASH, M. i TAVERA, S., Experiencias desiguales: conflictos sociales y respuestas colectivas. siglo XX, Síntesi, 1995
SÁNCHEZ LEÓN, P. i i IZQUIERDO, J. (compil.) , Clásicos de historia social de España: una selección crítica, , Instituto de Historia Social , 2000
THOMPSON, E. P., Costumbres en común, Crítica, 2000
TILLY, Charles, Los movimientos sociales, 1768-2008, Crítica, 2009
, Historia Social, UNED/Instituto Historia Social, 1988-2013

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12204118

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent