DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX) Codi 12204242
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Contribuir a practicar allò que Pierre Vilar anomena "pensar històricament" amb el coneixement de la història social i els estudis subalterns dels s. XIX i XX en l'espai europeu

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
 A11 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. Perspectiva metodològica de la història social
2.Relacions socials, polítiques i laborals en el capitalisme
3. Protesta social, moviment obrer i nous moviments socials
4. Associacionisme i sociabilitat popular
5. De la legislació protectora a l'Estat del benestar i els reptes de la globalització
6. Història de les dones i el gènere
7. Història ambiental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Presentacions / exposicions
A1
6 12 18
Sessió Magistral
A1
40 50 90
Treballs
A6
4 28 32
Atenció personalitzada
A6
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Presentacions / exposicions Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques.
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura. Debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d’un treball de recerca d'història social local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.

Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa de la professora o dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
20%
Treballs
A6
Realització d’un treball de recerca d'història social local de l'època contemporània, a partir de fonts primàries, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet local en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 30%

Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
40%
Proves de desenvolupament
A1
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne obté una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura. Aquesta prova té un valor del 100% de la nota.

L'exàmen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. Aquesta prova te un valor del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica AMBROSIUS, G i HUBBARD, W.H., Historia social y económica de Europa en el s. XX, Alianza editorial, 1992
CASANOVA, Julián, La historia social y los historiadores, Crítica, 1991
DUCH, Montserrat, Quimeres. Sociabilitats i memòries col·lectives a la Catalunya del segle XX, Publicacions URV, 2012
ELEY, Geof, Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa 1850-2000, Crítica, 2003
ELEY, Geof, Una línea torcida. De la historia cultural a la historia de la sociedad, PUV, 2008
FONTANA, Josep, Història dels homes, Crítica, 2000
HARMAN. Chris, Historia mundial del pueblo, Akal, 2013
HOBSBAWM, Eric J., Revolucionarios, Crítica, 2010
HOBSBAWM, Eric. J. , Sobre la Historia, Crítica, 1998
JUDT, Tony, El món no se'n surt: un tractat sobre els malestars del present, La Magrana, 2010
KAELBLE, Harmut, A social history of Europe, 1945-2000, Berghahm Books, 2011
JULIÀ, Santos , Historia social/sociología histórica, , Siglo XXI, 1989
Mc.ADAM,D., Mc.CARTHY, j.D., ZALD, M.N (ed.), Movimientos sociales: perpespectivas comparadas, Istmo, 1999
NASH, M. i TAVERA, S., Experiencias desiguales: conflictos sociales y respuestas colectivas. siglo XX, Síntesi, 1995
SÁNCHEZ LEÓN, P. i i IZQUIERDO, J. (compil.) , Clásicos de historia social de España: una selección crítica, , Instituto de Historia Social , 2000
THOMPSON, E. P., Costumbres en común, Crítica, 2000
TILLY, Charles, Los movimientos sociales, 1768-2008, Crítica, 2009
, Historia Social, UNED/Instituto Historia Social, 1988-2013

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12204118

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent