DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES Codi 12204244
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en la història social contemporània en la perspectiva de gènere fent l'eforç metodològic de visibilització de les dones en l'experiència històrica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
 A4 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
 A5 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A6 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
 B7 En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.- LA CONSTRUCCIÓ DE LA SOCIETAT LIBERAL
2.- FEMINISME I OBRERISME
3.- EL DISCURS DE LA DOMESTICITAT.
4.- DE L'ESTAT LIBERAL A LES POLÍTIQUES DEL BENESTAR.
5.- FEMINISME I NOUS MOVIMIENTS SOCIALS.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
B7
30 14 44
Treballs
A4
B5
B7
1 49 50
Presentacions / exposicions
C4
1 30 31
Atenció personalitzada
5 2 7
 
Proves de desenvolupament
A4
A6
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
B7
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. 10%
Treballs
A4
B5
B7
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral. 30%
Presentacions / exposicions
C4
Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. 20%
Proves de desenvolupament
A4
A6
Examen del contingut global de l'assignatura. 30%
Altres  

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.

Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques

Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques

Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

  • BEAUVOIR, Simone de; El segundo sexo. Madrid: Cátedra, 2002.
  • BOCK, Gisela; La mujer en la historia de Europa. Barcelona: Crítica, 2001.
  • BOURDIEU, Pierre; La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2002.
  • BUTLER, Judith; Deshacer el género. Barcelona: Paidós, 2006.
  • CAMPS, Victòria; El siglo de las mujeres. Madrid: Cátedra 1998.
  • CAPMANY, M. Aurèlia; Feliçment, jo sóc una dona. Barcelona: Terra Nova, 1977.
  • ELEY, Geoff; Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa. Barcelona: Crítica, 2003.
  • EVANS, Richard, J;  Los movimientos de emancipación de la mujer en Europa, América y Australasia. Madrid: Siglo XXI, 1980.
  • FRIEDAN, Betty; La mística de la feminitat. Barcelona: Edicions 62, 1975.
  • GIL CALVO, Enrique; Medias miradas. Un análisis cultural de la imagen femenina. Barcelona. Anagrama, 2000.
  • MORANT, Isabel (dir); Historia de las mujeres en España y América Latina. Madrid. Cátedra, 2006.
  • NASH, Mary; Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2004.
  • ROIG, Montserrat; L’hora violeta.  Barcelona: Edicions 62, 1980.
  • TOURAINE, Alain; El mundo de las mujeres. Barcelona: Paidós, 2007.
  • VALCÁRCEL, Amélia; La política de las mujeres. Madrid: Cátedra, 2004.
  • WOOLF, Virginia; Una cambra pròpia. Barcelona: Grijalbo, 1985.


BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

  • ESCARIO, Pilar et altri; Lo personal es político. El Movimiento Feminista en la Transición. Madrid: Instituto de la Mujer, 1996.
  • LARUMBE, M. Ángeles; Una inmesa minoría. Influencia y feminismo en la Transición. Saragossa: Prensas Universitarias de Saragossa, 2002.
  • MORENO, Amparo; Mujeres en lucha. El movimiento feminista en España. Barcelona, Anagrama, 1977.
  • NASH, Mary; “El Moviment Feminista durant la Transició” dins PAGÈS, Pelai; La transició democràtica als Països Catalans. València: Publicacions de la Universitat de València, 2005, pp. 355-369.
  • NASH, Mary; Dones en transició. De la resistència política a la legitimitat feminista: les dones en la Barcelona de la Transició. Ajuntament i Regidoria de la Dona de Barcelona, 2007
  •  PÀMIES, Teresa; El maig de les dones: crònica d’unes jornades. Barcelona: Laia, 1976.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent