DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CONFLICTES DEL SEGLE XX Codi 12204245
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura preten ser una aproximacio als conflictes del segle XX focalitzant en la primera meitat del segle i les dues guerres mundials, que estudiaran exhaustivament. També es farà una aproximació als conflictes de la Guerra Freda i als posteriors. La temàtica dels conflictes i específicament la de les guerres ha estat tradicionalment poc atesa per la hiistoriografia i aquest curs preten proveïr l'aproximació esmentada, entroncant amb una línia historiogràfica i una altra personal del professor sobre la Segona guerra mundial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A2 Avalua el procés de construcció del coneixement
 A4 Avalua el procés de construcció del coneixement
 A5 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A7 Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A9 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Analitza els problemes i les seves causes des d’un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Conflictes. Conflictes del segle XX

1a Primera guerra mundial


el periode d'entreguerres

La segona guerra mundial

Una postguerra immediata conflictiva

La guerra freda i els seus conflictes

La fi dels blocs i els conflictes postcomunistes

Cap a un nou escenari de conflictes
visio panoràmica

Causes
Desenvolupament
consequencies


Causes
desenvoluopament: fets d'armes, colaboracio, resistencia
El final de la guerra
Migracions forçades i violencia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
34 43 77
Treballs
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
19 43 62
Atenció personalitzada
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
9 0 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicara el programa i sistema d'avaluacio. S'explicara en que consisteixen els treballs individuals
Sessió Magistral S'explicara el programa
Treballs L'alumne ha d'elaborar al llarg del periode de docencia un treball individual, tutoritzat pel professor des del moment de la seva eleccio -consensuada amb el professor- i exposar-lo aclasse sobre un conflicte que s'ha donat al segle XX entre 1945 i 1999.

Atenció personalitzada
Descripció
Al despatx, per analitzar resultats de proves i practiques, per convocatoria del professor. O per solicitud de l'alumnat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
Tres proves eliminatories 50%
Treballs
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
Elebaoracio i exposicio del treball 30%
Altres  

Asisitencia i participacio

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'asssitencia es un requisit i s'han de ustificar les absencies.

La participacio a classe mitjançant preguntes i debats es considera imprescindible.

LA SEGONA CONVOCATORIA ES UNA PROVA TOTAL DE L'ASSIGNATURA. ESTA DIRIGIDA ALS ESTUDIANTES QUE NO HAN SUPERAT L¡'AVALUACIO CONTINUA


Fonts d'informació

Bàsica marc mazower, la europa negra , barcelona ediciones b, 2001
gabriel kolko, el siglo de las guerras , barcelona paidos, 2005
richard overy, porque ganaron los aliados, barcelona tusquets, 2005
tony judt, postguerra, barcelona santillana, 2006
jeremy black, the second world war, Burlington, 2007
g, weinberg, la segunda guerra mundial, barcelona grijalbo, 1995

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Lectura d'algunnes introduccions o monografies de les exstents a la biblioteca de Lletres sobre el temari, especialment sobre la Segona guerra mundial, durant els mesos previs a l'inici de les classes es altament recomanada
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent