DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) CONFLICTES DEL SEGLE XX Codi 12204245
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
Adreça electrònica josep.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén ser una aproximació als conflictes de finals del segle XX i començament del XXI.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Avalua el procés de construcció del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1-Geopolítica i guerra
2-Caiguda de la URSS i les seves conseqüències 2.1 Conflicte de Navorno-Karabaj, Txetxènia i Ucraïna
3-Xina i l’expansionisme
4-La desintegració de Iugoslàvia
5-El malestar de l’Islam 5.1. El fracàs de les primaveres àrabs
5.2. Afganistan
5.3. Síria i Iraq
5.4. Palestina sota la colonització
5.5 Els problemes al Magreb
6-Les dificultats de la UE 6.1. Populisme, xenofòbia i allau migratori
6.2. Brexit

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
47 50 97
Treballs
B4
5 10 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A11
B4
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa a seguir, de la metodologia a emprar i del procés d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a classe.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Atenció personalitzada Al despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne i acció de suport, cas de ser necessari.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B4
Ressenya d'un llibre 5%
Proves de desenvolupament
A11
B4
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura, mitjançant 3 apartats teòrics
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades, mitjançant un exercici pràctic (a partir d'un o dos textos històrics treballats a classe).
45% parcial
50% final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada (no s'hagi presentat a l'examen parcial) o es suspengui l'examen parcial, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria o no s'hi hagin presentat.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA GENERAL

-Agnew John A., Geopolítica: Una re-visión de la política mundial, Madrid, Trama Ed., 2005

- Renouvin Pierre, Duroselle, Jean Baptiste, Introducción a la historia de las relaciones internacionales, USA, Fondo De Cultura Economica, 2001.

- Paolucci Giorgio, Khalil Samir Cien preguntas sobre el Islam: Una entrevista a Samir Khalil Samir realizada por Giorgio Paolucci y Camille Eid, Milán, Encuentro, 2006.

- Mai, Manfred, Historia de Europa: Con una breve descripción de los Estados europeos, Barcelona, Planeta, 2008.

- Tamames Ramón, Entre bloques y globalidad, Madrid,  Complutense, 1995.

Bali, Terence, Bellamy Richard, Historia del pensamiento político en el siglo XX, Madrid,  AKAL, 2013

BIBLIOGRAFÍA ESPECÍFICA


Problemes de l’ Islam

BOZARSLAN,  H., Historia de la violencia en Oriente Medio: Desde el fin del Imperio otomano hasta Al Qaeda, Barcelona,  Península, 2009

CASTAÑO, S., Los Hermanos Musulmanes, Madrid, Síntesis, 2013

FELDMAN, N., The Fall and Rise of the Islamic State, Princeton, University Press, 2012.

MARTIN, V., Creating An Islamic State: Khomeini and the Making of a New Iran, London, I.B. Tauris, 2003.

NAPOLEONI, L., L'Etat islamique: Multinationale de la violence, París, Calmann-Lévy,  2015.

NÚÑEZ VILLAVERDE, J., A., et., al., Terrorismo internacional en África: la construcción de una amenaza en el Sahel, Madrid,  la Catarata, 2009

REHMAN J., Islamic State Practices, International Law and the Threat from Terrorism: A Critique of the 'clash of Civilizations' in the New World Order, Oregon, Hart Publishing, 2005.

ROGAN, E., Los árabes: Del Imperio otomano a la actualidad, Barcelona, Crítica, 2010.

COCKBURN, P., Isis, el retorno a la yihad, Barcelona, Ariel, 2015

 

Guerres balcàniques i desintegració de Iugoslàvia

-OBRADOVIC-WOCHNIK, Jelena, Ethnic Conflict and War Crimes in the Balkans: The Narratives of Denial in in Post-Conflict Serbia, London, I.B.Tauris, 2013.

-TAIBO, Carlos, La desintegración de Yugoeslavia, Madrid, la cataracta, 2000.

-TOLRÀ I MABILON, Jordi, MARÍN GUTIÉRREZ Luis, Refugiados en los Balcanes, Barcelona, Univ. Autònoma de Barcelona, 2003

-VEIGA Francisco, La trampa balcánica: una crisis europea de fin de siglo, Barcelona, Grijalbo, 1995


El final de la Guerra Freda i la caiguda del comunisme

- FLORES JUBERÍAS, Carlos, De la Europa del Este al este de Europa, Valencia, Universitat de València,  2011.

- BARLINSKA, Izabela, La sociedad civil en Polonia y Solidaridad, Madrid, CIS, 2006.

- DURÁN COUSÍN,  Eduardo, Comunismo Historia de Un Sistema Politico, Quito,

 Abya Yala, 2004.

- WHITE , Stephen Communism and Its Collapse, N.York, Routledge,  2002.

-PATULA, Jan, Europa del este: del Stalinismo a la democràcia, Madrid, siglo XXI, 1993

- TAIBO, Carlos, Crisis y cambio en la Europa del Este, Madrid, Alianza Editorial, 1995


La UE

 GUAMÁN, A., TTIP: el asalto de las multinacionales a la democracia, Madrid, Akal, 2015.

ALCÁZAR GONZÁLEZ, J., TTIP. La gran amenaza del capital, Madrid, Akal, 2015.

MORIN, Jean-Frédéric, NOVOTNÁ, Tereza TELÒ ,Mario (Ed.), The Politics of Transatlantic Trade Negotiations: TTIP in a Globalized World, Routledge,  2016.

TAIBÓ, C., Para entender el TTIP. Una visión crítica del Acuerdo Transatlántico de Comercio e Inversiones, Madrid, Catarata, 2016.


Colonització de Palestina

-ROBAINA MEDEROS, R., Israel la guerra asimétrica y el terrorismo global, Lulu.com,  2015

-CURREA-LUGO Víctor de, Palestina: entre la trampa del muro y el fracaso del derecho, Barcelona, Icaria , 2005.

- VINUESA, ARTURO, Palestina: el holocausto ignorado, Madrid,  Fundamentos, 2008

-SAID, EDWARD W. Palestina: paz sin territorios, Tafalla, Txalaparta, 1997


Xina

-OVIEDO EDUARDO D.,  China en Expansión: La Política Exterior Desde la Normalización Chino-Soviética Hasta la Adhesión a la OMC, 1989-2001, Córdoba,  Universidad Católica de Córdoba,  2005.

-SHENKAR, ODED, El siglo de China,  Bogotá, Norma, 2008

 

Primaveres àrabs

BALTA, P. (Ed. ) Islam: civilización y sociedades, Madrid, Siglo XXI, 2006.

BERIAIN, J., SÁNCHEZ de la YNCERA,I., Sagrado, profano: nuevos desafíos al proyecto de la modernidad, Madrid, CIS, 2010 .

CASTAÑO, S., Los Hermanos Musulmanes, Madrid, Síntesis, 2013.

DUMONT, P., Mustafa Kemal invente la Turquie moderne, Bruxelles, Complexe, 2006.

MENÉNDEZ del VALLE, E., Islam y Democracia en el mundo que viene, Madrid, la Catarata, 1997.

PERKINS, K. J., Historia del Túnez moderno, Madrid, Akal, 2010.

SALEH ALKHALIFA, W., El ala radical del Islam: el Islam político, realidad y ficción, Madrid, Siglo XXI, 2007 .

AL-RASHEED, Madawi, Historia de Arabia Saudí, Madrid. Akal, 2003.

ALGUERÓ, J. I., El Sahara y España: claves de una descolonización pendiente, S. Cruz Tenerife, Idea, 2006.

AZAOLA , B., Historia del Egipto contemporáneo, Madrid, la Catarata, 2008.

CASTAÑO, S., Los Hermanos Musulmanes, Madrid, Síntesis, 2013.

CRAWFORD, A., Colonel Gaddafi’s Hat, Londres, HarperCollins, 2012.

DUMONT, P., Mustafa Kemal invente la Turquie moderne, Bruxelles, Complexe, 2006 .

CLARK, V., Yemen: Dancing on the Heads of Snakes, Yale, University Press, 2010.

EILON, J. B., ALON, Y., The Making of Jordan: Tribes, Colonialism and the Modern State, London, I.B.Tauris, 2007.

PERKINS, K. J., Historia del Túnez moderno, Madrid, Akal, 2010.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent