DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA I ARQUEOLOGIA DE ROMA Codi 12204256
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUBIAS PASCUAL, EVA
Adreça electrònica eva.subias@urv.cat
Professors/es
SUBIAS PASCUAL, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant Visió històrico-arqueològica de la civilització romana, amb especial èmfasi en els aspectes cultural i tecnològics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
 A2 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A9 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A12 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 En les seves presentacions utilitza medis de suport
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. CONCEPTES GENERALS
• El llegat de Roma.
• La religió romana i l’estat.
TEMA 2 . LA FUNDACIÓ DE ROMA • Context arqueològic: Laci, Etruria, Magna Grècia.
• La fundació mítica de Roma i arqueologia de la fase arcaica.
TEMA 3. LA PENÍNSULA ITÀLICA MEDIO-REPUBLICANA • Expansió territorial i creació d’un exèrcit professional.
• El temple etrusc-itàlic i produccions artístiques.
TEMA 4. ITÀLIA REPUBLICANA. LA SOCIETAT • La conquesta d’Itàlia i la municipalització. Magistratures i religió.
• Arquitectura romana: tècniques i principis generals.
TEMA 5. LA CIUTAT REPUBLICANA I ELS SEUS MONUMENTS • La conquesta de la Mediterrània. Santuaris del Laci.
• Arquitectura i vida cívica.
TEMA 6. ITÀLIA TARDOREPUBLICANA • La casa aristocràtica urbana i les vil•les.
• Els estils Pompeians.
TEMA 7.DE LA REPÚBLICA A L’IMPERI • Monuments funeraris. El retrat dit “republicà i d’estil hel•lenístic.
• El culte imperial.
TEMA 8. LA ROMA ALTO IMPERIAL • Roma imperial: Programes urbanístics i ideologia de l’imperi.
• Llenguatges figuratius al canvi d’era i l’alt Imperi.
TEMA 9. LES PRODUCCIONS ARTÍSTIQUES DE L’ALT IMPERI • L’escultura romana entre la tardo república i el segle III dC
• Pintura i mosaic de l’alt imperi.
TEMA 10. EL FUNCIONAMENT DE L’IMPERI. • Les tipologies arquitectòniques: termes, basíliques, mercats.
• Infraestructures de comunicació i gestió de les aigües.
TEMA 11. LA CRISI DEL SEGLE III I LA REORGANITZACIÓ DE L’IMPERI • L’exèrcit i l’economia.
• La societat.
TEMA 12. EL BAIX IMPERI • La ciutat tardana. Roma i les noves capitals.
• Noves tipologies i funcions: basílica, episcopi, martyrium.
TEMA 13. LES PRODUCCIONS ARTÍSTIQUES TARDANES • El nou llenguatge de l’art. L’escultura.
• Les vil.les tardanes i el seu art.
TEMA 14. ELS NOUS MISSATGES RELIGIOSOS • Hipogeus i catacumbes: l’art funerari cristià.
• Els cultes orientals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A6
B6
41 90 131
Pràctiques de camp/sortides
A1
A6
B6
13 0 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A6
A12
B6
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Participació a la sortida amb visita arqueològica programada.
Elaboració d'una memòria de l'activitat.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes i orientació sobre els continguts de l'assignatura i les proves d'avaluació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A6
B6
Exposició dels continguts basada en imagtes d'art i arquitectura romana per explicarl'evolució de la cultura i la societat romanes.
-
Pràctiques de camp/sortides
A1
A6
B6
Visita a un jaciment romà per conèixer d'aprop les runes arqueològiques, la seva problemàtica i el valor del seu estudi. 10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A6
A12
B6
Prova basada en la identificació d'imatges i la contextualització del monument en relació a la història política social i artística.
Dos avaluacions parcials amb 50% de pes cadascuna.
90%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de segona convocatòria seguirà el mateix procediment que les proves de desenvolupament de l'avaluació continuada basada en imatges de l'arqueologia romana que s'hauran seleccionat a partir d'un dossier donat a conèixer a l'inici de curs. En aquest cas, la prova final tindrà un pes de 100%.


Fonts d'informació

Bàsica BIANCHI BANDINELLI, R, Roma : centro del poder., Madrid : Aguilar, 1970
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del mundo antiguo, Madrid, Aguilar, 1971
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, I., Paris, Picard, 1996
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, II, Paris, Picard , 2001
GROS, P.; TORELLI, M., Storia dell'urbanistica. Il mondo romano., Roma-Bari, 1988
MENICHETTI, M.:, Archeologia del potere : re, immagini e miti a Roma e in Etruria in età arcaica,, Milano, 1994
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, Madrid, Alianza, 1992

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA/12204223

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE ROMA/12204218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA/12204221
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent