DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA I ARQUEOLOGIA DE ROMA Codi 12204256
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUBIAS PASCUAL, EVA
Adreça electrònica eva.subias@urv.cat
Professors/es
SUBIAS PASCUAL, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant Visió històrico-arqueològica de la civilització romana, amb especial èmfasi en els aspectes cultural i tecnològics. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A3 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A10 Aplicar la didàctica de la Història.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A3 Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
 A4 Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític.
Identifica els models urbanístics i el seu desenvolupament al llarg de la Història.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Coneix la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
 A10 Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat.
 A11 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. CONCEPTES GENERALS
• El llegat de Roma.
• La religió romana i l’estat.
TEMA 2 . LA FUNDACIÓ DE ROMA • Context arqueològic: Laci, Etruria, Magna Grècia.
• La fundació mítica de Roma i arqueologia de la fase arcaica.
TEMA 3. LA PENÍNSULA ITÀLICA MEDIO-REPUBLICANA • Expansió territorial i creació d’un exèrcit professional.
• El temple etrusc-itàlic i produccions artístiques.
TEMA 4. LA CIUTAT REPUBLICANA I ELS SEUS MONUMENTS • La conquesta de la Mediterrània. Santuaris del Laci.
• Arquitectura i vida cívica.
TEMA 5. ITÀLIA TARDOREPUBLICANA • La casa aristocràtica urbana i les vil•les.
• Els estils Pompeians.
TEMA 6.DE LA REPÚBLICA A L’IMPERI • Monuments funeraris. El retrat dit “republicà i d’estil hel•lenístic.
• El culte imperial.
TEMA 7. LA ROMA ALTO IMPERIAL • Roma imperial: Programes urbanístics i ideologia de l’imperi.
• Llenguatges figuratius al canvi d’era i l’alt Imperi.
TEMA 8. LES PRODUCCIONS ARTÍSTIQUES DE L’ALT IMPERI • L’escultura romana entre la tardo república i el segle III dC
• Pintura i mosaic de l’alt imperi.
TEMA 9. EL FUNCIONAMENT DE L’IMPERI. • Les tipologies arquitectòniques: termes, basíliques, mercats.
• Infraestructures de comunicació i gestió de les aigües.
TEMA 10. LA CRISI DEL SEGLE III I LA REORGANITZACIÓ DE L’IMPERI • L’exèrcit i l’economia.
• La societat.
TEMA 11. EL BAIX IMPERI • La ciutat tardana. Roma i les noves capitals.
• Noves tipologies i funcions: basílica, episcopi, martyrium.
TEMA 12. LES PRODUCCIONS ARTÍSTIQUES TARDANES • El nou llenguatge de l’art. L’escultura.
• Les vil.les tardanes i el seu art.
TEMA 13. ELS NOUS MISSATGES RELIGIOSOS • Hipogeus i catacumbes: l’art funerari cristià.
• Els cultes orientals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A6
41 90 131
Pràctiques de camp/sortides
A1
A6
13 0 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A6
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Participació a la sortida amb visita arqueològica programada.
Elaboració d'una memòria de l'activitat.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes i orientació sobre els continguts de l'assignatura i les proves d'avaluació.

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle....


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A6
Exposició dels continguts basada en imagtes d'art i arquitectura romana per explicarl'evolució de la cultura i la societat romanes.
-
Pràctiques de camp/sortides
A1
A6
Visita a un jaciment romà per conèixer d'aprop les runes arqueològiques, la seva problemàtica i el valor del seu estudi. 10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A6
Prova basada en la identificació d'imatges i la contextualització del monument en relació a la història política social i artística.
Dos avaluacions parcials amb 50% de pes cadascuna.
90%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de segona convocatòria seguirà el mateix procediment que les proves de desenvolupament de l'avaluació continuada basada en imatges de l'arqueologia romana que s'hauran seleccionat a partir d'un dossier donat a conèixer a l'inici de curs. En aquest cas, la prova final tindrà un pes de 100%.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica BIANCHI BANDINELLI, R, Roma : centro del poder., Madrid : Aguilar, 1970
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del mundo antiguo, Madrid, Aguilar, 1971
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, I., Paris, Picard, 1996
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, II, Paris, Picard , 2001
GROS, P.; TORELLI, M., Storia dell'urbanistica. Il mondo romano., Roma-Bari, 1988
MENICHETTI, M.:, Archeologia del potere : re, immagini e miti a Roma e in Etruria in età arcaica,, Milano, 1994
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, Madrid, Alianza, 1992
TORELLI,M., Arte e archeologia del mondo romano , Milano, 2008

Recursos online:

https://www.raco.cat/index.php/MemoriasRABL/article/view/23763/23597

http://eprints.uniss.it/153/1/Sini_F_Articolo_2004_Religione.pdf

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA/12204223

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE ROMA/12204218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA/12204221
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent