Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A12 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Realitza memòries, monografies i informes sobre temes concrets
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
Avalua el procés de construcció del coneixement
| | A12 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Realitza memòries, monografies i informes sobre temes concrets
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
Avalua el procés de construcció del coneixement
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.a. Que és la humanitat?
1.b. Posició evolutiva dels humans en l’arbre de la vida.
1.c. Els nostres parents més pròxims: els primats. |
2. Els primers homínids. |
2.a. Reconeixement dels primers homínids.
2.b. El bipedisme |
3. La diversificació dels homínids. |
3.a. Nous gèneres i espècies d'homínids.
3.b. Canvis de nínxol ecològic. |
4. L’aparició dels humans |
4.a. Els primers Homo i els seus trets distintius.
4.b. L’origen de la cultura |
5. Els humans fora d’Àfrica |
5.a. Dispersió dels humans fora d’Àfrica.
5.b. Nous ambients, noves espècies, noves tecnologies. |
6. La nostra espècie |
6.a. Origen i dispersió de Homo sapiens.
6.b. Els darrers caçadors recol·lectors.
6.c. Canvis en l'estratègia de producció.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
8 |
13 |
Sessió Magistral |
|
35 |
40 |
75 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Debats |
|
5 |
5 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al coneixement sobre aspectes evolutius i dels orígens de la humanitat. |
Sessió Magistral |
Exposició, anàlisi i avaluació de les dades més actuals sobre l'evolució humana, des de l'origen fins al final dels caçadors-recol•lectors i de l'aparició dels sistemes de producció.
El contingut s'evaluarà a les proves.
|
Treballs |
Ressenya d'articles o texts científics sel·leccionats pel professors sobre noves troballes i nous estudis en l'àmbit dels orígens humans. |
Debats |
Vissualització de documentals o treballs novedosos i debat sobre el mateixos. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació de problemes específics de curt abast que puguin ser resolts a classe de forma pràctica. |
Atenció personalitzada |
Reunions particulars o en comú per evaluar, fer seguiment de l'assignatura, etc. |
Descripció |
1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes.
2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica.
3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs
4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Presentació de treballs individuals |
40% |
Debats |
|
Es valorarà la participació de l'alumnes en els debats plantejats a classe. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es valorarà la participació de l'alumne en la resolució del problemes plantejats a classe. |
5% |
Proves mixtes |
|
Prova sobre els contiguts teòrics impartits a les classes magistrals. |
40% |
Altres |
|
Participació i seguiment de les classes teòriques i pràcticas. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova total del 100% de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. |
Bàsica |
Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., , Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes, Ariel, Barcelona
Eric Delson ... [et al.], Encyclopedia of human evolution and prehistory, Garland, New York
Steve Jones, Robert Martin and David Pilbeam, The Cambridge Encyclopedia of human evolution , Cambridge University, Cambridge
Christopher Stringer y Peter Andrews, La Evolución humana, Akal, Madrid
Juan Luis Arsuaga, Ignacio Martínez, La Especie elegida : la larga marcha de la evolución humana , Temas de Hoy, Barcelona
Robert Boyd, Joan B. Silk, How humans evolved, W.W. Norton,, New York
|
|
Complementària |
Henke, W., Tattersall, I., Handbook of Paleoanthropology, Berlin, Springer-Verlag
|
Durant el curs es sumistraran articles científics als alumnes sobre l'actualitat en recerca relacionada amb els orígens de la humanitat. Les revistes científiques de referència d'aquest àmbit i a les que està subscrita la URV són: - Journal of Human Evolution. - American Journal of Physical Anthropology. - Current Anthropology. - Evolutionary Anthropology. També hi han revistes multidisciplinars a on apareixen articles d'evolutió humana: - Nature - Science - Proceeedings of the National Academy of Science |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204201 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010 | EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102 | PREHISTÒRIA/12204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|