El Treball de Fi de Grau (TFG) es defineix com una assignatura de 12 crèdits en la qual l’estudiant ha de realitzar, presentar i defensar davant d’un tribunal un treball acadèmic original, autònom i individual, en què s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els coneixements i les competències adquirides en l’ensenyament d'Història. Els TFG poden ser el desenvolupament d’una exposició, un projecte museogràfic, un projecte de catalogació, un projecte de conservació patrimonial, un projecte d’itineraris culturals, un projecte relacionat amb l’activitat arxivística –ordenació, selecció o catalogació de fons documentals-, una memòria d’excavació, un projecte educatiu, un dictamen d’autoria, informes relacionats amb les professions pròpies, treballs monogràfics de reflexió historiogràfica o, finalment, un estat de la qüestió previ a la recerca.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A1
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
A2
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
A3
Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
A5
Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
A6
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
A7
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
A8
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
A10
Aplicar la didàctica de la Història.
A11
Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B1
Aprendre a aprendre
B2
Resoldre problemes complexos de forma efectiva
B3
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
B4
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
B6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C
Codi
Competències Nuclears
C1
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
C2
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
C3
Gestionar la informació i el coneixement.
C4
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
C5
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
C6
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.
Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
Usa el coneixement de les fonts historiogràfiques en les pràctiques en empreses o institucions.
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat.
Sap socialitzar la informació.
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric.
Coneix l’estat de la recerca.
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’acord amb una sistemàtica
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
Procediments de selecció i assignació
Procediments
El professor/a coordinador/a del TFG recollirà les propostes de TFG i de tutoria/direcció que efectuaran els alumnes, efectuant una primera avaluació de les mateixes per establir la seva viabilitat. El llistat de temes i treballs serà consensuat pel consell d'ensenyament i/o la Comissió acadèmica designada a tal efecte. El tutor s’escollirà per afinitat de temes i per àrees entre la plantilla del PDI del Departament.
Aprovats temàtica i tutories dels TFG, es comunicarà als alumnes per a que inicien el treball.
Els/les tutors/res efectuaran un seguiment de l'elaboració del TFG.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Pla específic d'actuació
Descripció
Activitats Introductòries
El treball de fi de grau acredita l’assoliment de les competències del grau i evidenciarà la capacitació de l’alumne en el vessant professionalitzador i de l’aplicació del coneixement. Per això, és primordial que el treball mostri la correcta utilització dels mètodes de la disciplina i del seu desenvolupament formal. El Departament dessignarà als tutors que s'encarregaran de dirigir els treballs de fi de grau dels alumnes.
Elaboració del treball de fi de grau/màster
L'alumne, un cop elegit i aprovat el treball de fi de grau, l'elaborarà amb el seguiment del tutor, que l'orientarà en la metodologia, fonts, etc. per tal de desenvolupar el treball segons els objectius marcats.
Selecció/assignació del treball de fi de grau
El treball versarà sobre les matèries de l’itinerari amb propostes profesionalitzadores de tipus musealitzacions, memòries, catalogacions, activitats didàctiques, exposicions, difusió del patrimoni, etc. Exemples poden ser un projecte de desenvolupament d’una exposició, un projecte museogràfic, com per exemple musealitzar una excavació o un conjunt monumental, un projecte de catalogació, un projecte de conservació patrimonial o d’itineraris culturals, un projecte relacionat amb l’activitat arxivística –ordenació, selecció o catalogació de fons documentals-, una memòria d’excavació, una memòria d’un projecte o un dictamen d’autoria, informes relacionats amb les professions pròpies, i finalment altres treballs monogràfics, com els propis d’un documentalista. Es preveu també la possibilitat d'efectuar treballs d'introducció a la recerca a partir d'estats de la qüestió de temes determinats.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
Els alumnes, un cop tinguin elegit el treball de fi de grau, orientats pels tutors, establiran els seus objectius i elaboraran un guió a partir del qual puguin generar un cronograma del procés de treball per desenvolupar el TFG.
Els tutors establiran el mode de fer el seguiment, respectant el cronograma.
Els tutors signaran la fitxa de seguiment elaborada a tal efecte.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
Hi ha un seguit de treballs amb els formats següents: informe, projecte, memòria, dictamen, treball monogràfic, documental, estat de la qüestió, etc. Preferiblement es presentaran treballs escrits, però també en altres formats com una plana web o un documental, i seran defensats públicament davant d’una comissió formada per tres professors.
Els alumnes entregaran una còpia en paper al Departament 15 dies abans de l'exposició i enviaran alhora una còpia del treball en pdf a cada un/una dels membres de la comissió avaluadora.
Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció
Els alumnes, un cop tinguin elegit el TFG, orientats pels tutors/res, establiran els seus objectius i elaboraran un guió a partir del qual puguin generar un cronograma del procés de treball per desenvolupar el TFG. Els tutors/res establiran el mode de fer el seguiment i respectar el cronograma.
Es faran al menys tres sessions de seguiment per part dels tutors/es a cada un dels/les alumnes tutoritzats/des.
Els tutors signaran la fitxa de seguiment elaborada a tal efecte.
Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
S'avaluarà el treball desenvolupat per l'alumne: introducció i justificació, amb atenció als objectius, mètode, fonts, desenvolupament del treball, conclusions, bibliografia, annexos, redacció i qualitat d ela presentació.
70 %
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
El treball de fi de grau es dipositarà al Departament en paper i digitalment 15 dies abans de la presentació pública. S'enviarà una còpia en pdf a cada un/una dels membres de la comissió avaluadora, que estarà formada per 3 professors designats pel Departament.
L'avaluació tindrà en compte la presentació del treball segons els paràmetres establerts al full d'avaluació: qualitat de la presentació, ús de les TIC, exposició, habilitats de comunicació, verbals i no verbals i interacció amb el tribunal.
15 %
Altres
Segons l'epígraf 7.1. de l'article 7 de la normativa de TFG de la Facultat de Lletres el TFG s'avalua en convocatòria única i continuada, sense possibilitat d'avaluació única final.
Altres comentaris i segona convocatòria
Tots els treballs hauran de tenir aquestes parts: introducció i justificació, amb atenció als tres apartats: objectius, mètode, fonts, part analítica del treball, conclusions, bibliografia i annexos. A tall orientatiu els treballs escrits, i sobretot els de caire assagístic, poden tenir entorn un centenar de pàgines. Pel que fa als documentals, han de tenir una duració entre 20 i 45 minuts. Les propostes d'inventari i de catalogació tindran necessàriament un format més ampli, que es concretarà en cada cas.
La qualificació del treball tindrà en compte el material presentat al professor amb anterioritat a la lectura pública, que tindrà un pes del 10% en concepte de seguiment, a la defensa li correspondrà un 20% -valoració de l'exposició i de les respostes-, mentre que el treball significarà un 70% del total de la qualificació. En cas que el treball no compleixi amb els requisits previstos, caldrà refer-se a partir dels suggeriments de la comissió
Fonts d'informació
Bàsica
Caldrà atendre obligatòriament al tractament de fonts bàsiques o primàries.
Complementària
Recomanacions
Altres comentaris
Segons Normativa de TFG de la FLL (article 3.1), per poder matricular-se de l’assignatura de TFG és requisit indispensable haver superat com a mínim 168 ECTS.
El buidatge i l’obtenció dels materials de fonts i bibliografia, així com l’ordenació dels materials i redacció dels esborranys es farà en el primer quadrimestre. Per tal que l’alumne tingui més disponibilitat horària per anar als arxius, biblioteques, museus i altres, només tenen tres assignatures a l’aula. En el segon quadrimestre, l’alumne ha de finalitzar la redacció.
El plagi estarà absolutament penalitzat.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent