DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LLENGUATGES ARTÍSTICS Codi 12214001
Ensenyament
Grau en Història de l'Art
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura introductòria en la que es dóna a conèixer els llenguatges artístics propis dels diversos contexts culturals al llarg de la història.

Competències
Codi  
A1 Conèixer les coordenades espai – temporals (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la Història de l’Art.
A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en els contextos europeu – occidental i hispànic.
A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A16 Conèixer els diferents períodes de la Història Universal.
A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: Filosofia, llengües antigues, Lingüística, Semiòtica, Història del Teatre i la Literatura, Història de la Música, Mitologia clàssica, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història.
B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d’innovació.
B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
B5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida.
C3 Gestionar la informació i el coneixement.
C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia, de les oficials de la URV.
C5 Comprometre’s amb la ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les funcions i les característiques bàsiques de l'art en les seves diferents manifestacions a través de la història. A1
A3
A5
A16
A19
B1
B2
B3
B4
B5
C3
C4
C5
2. Conèixer els diferents llenguatges formals i visuals al llarg de la història de l'art. A1
A3
A5
A16
A19
B1
B2
B3
B4
B5
C3
C4
C5
3. Desenvolupar l'esperit analític i crític per a veure i llegir l'obra d'art. A1
A3
A5
A16
A19
B1
B2
B3
B4
B5
C3
C4
C5
4. Interpretar el llenguatge de les formes, apreciar els seus valors estètics i extreure d'ells informacions sobre la cultura que les ha generat. A1
A3
A5
A16
A19
B1
B2
B3
B4
B5
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. 1. Art és tot el que anomenen art.
2. La vida social de l’art. 2. La importància de connectar el passat i el present. La vella i la nova història de l’art.
3. l’Arquitectura. 3. Estudi d’obres arquitectòniques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.
4. L’Escultura. 4. Estudi d’obres escultòriques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.
5. La Pintura. 5. Estudi d’obres pictòriques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.
6. El Disseny. 6. Aspectes bàsics del disseny.
7. La Fotografia. 7. Aspectes bàsics del llenguatge fotogràfic.
8. El Cinema. 8. Aspectes bàsics del llenguatge cinematogràfic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
5 30 35
Sessió Magistral
45 45 90
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 0 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels aspectes bàsics de l'assignatura. Plantejament de les classes i tipus d'avaluació
Treballs Els alumnes hauran de fer un treball en equip, integrat per tres persones, que serà avaluat conjuntament amb l’assignatura de Tècniques Artístiques i de la Construcció.
Sessió Magistral Sessions de classe on es realitza la presentació dels diferents temes de l’assignatura


Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a museus, centres d’art, monuments per de conèixer i posar en pràctica, “in situ” conceptes,aspectes i elements treballats a classe.

Atenció personalitzada
 
Proves de Desenvolupament
Descripció
S'atendrà als estudiants de forma individual per tal de resoldre les dubtes i qüestions en relació al desenvolupament del curs i als treballs plantejats

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Un treball en equip que es valorarà conjuntament amb l’assignatura de Tècniques Artístiques i de la Construcció. 30%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Pràctiques 10%
Proves de Desenvolupament Dos proves de desenvolupament. Cada prova consistirà en l’anàlisi de quatre obres d'art. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota. Per aprovar l'assignatura es obligatori haver obtingut un mínim de 5 punts en cada prova de desenvolupament


Fonts d'informació

Bàsica

 

AA.VV. Introducción a

la Historia

del Arte, Barcelona, Barcanova, 19990

AA.VV. Introducción General al Arte, Madrid, Istmo, 1980.

AA.VV. Historia del Arte (Vols. I-IV), Madrid, Alianza,  1996 - 1998

ACASO, María, El Lenguaje Visual, Madrid, Paidós, 2006

BERGER, Hohn, Mirar, Barcelona, Gustavo Pili, 2006

BORRAS GUALIS, Gonzalo, Teoria del Arte I, Madrid, Historia 16, 1996,

BRYSON, Norman. Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid, Alianza, 1991,

DAVIDSON CRAGOE, Carol, Cómo leer un edificio, Madrid, Lisma Ediciones, 2008

FREEDMAN, Ferry, Enseñar la cultura visual, Barcelona. Octaedro, 2006

FREELAND, Cynthia, Pero ¿esto es arte?, Madrid, Cuadernos Arte Cátedra,  2003.

GRAEME CHARMERS, F, Arte, educación y diversidad cultural, Barcelona, Paidós, 2003.

HERNÁNDEZ, Fernando, Educación y Cultura Visual, Barcelona. Octaedro.,2000

JIMENEZ, José, Teoría del Arte, Madrid, Tecnos /Alianza, 2002

WITTKOWER, Rudolf, La escultura, Procesos y Principios, Madrid, Alianza Forma, 2002

WOODFORD, Susan, Como mirar un cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1998

 

Complementària

Recomanacions