DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) LLENGUATGES ARTÍSTICS Codi 12214001
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Adreça electrònica licia.butta@urv.cat
Professors/es
BUTTÀ ., LICIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura introductòria en la que es dóna a conèixer els llenguatges artístics propis dels diversos contexts culturals al llarg de la història.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A7 Interpretar les imatges. (Coneixements bàsics d’iconografia)
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art).
 A9 Aplicar la metodologia científica en Història de l’Art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A10 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric – artístic i cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les funcions i les característiques bàsiques de l'art en les seves diferents manifestacions a través de la història
Conèixer els diferents llenguatges formals i visuals al llarg de la història de l'art
 A7 Conèixer les funcions i les característiques bàsiques de l'art en les seves diferents manifestacions a través de la història
Desenvolupar l'esperit analític i crític per a veure i llegir l'obra d'art
 A8 Conèixer els diferents llenguatges formals i visuals al llarg de la història de l'art
 A9 Conèixer les funcions i les característiques bàsiques de l'art en les seves diferents manifestacions a través de la història
Conèixer els diferents llenguatges formals i visuals al llarg de la història de l'art
Interpretar el llenguatge de les formes, apreciar els seus valors estètics i extreure d'ells informacions sobre la cultura que les ha generat
 A10 Desenvolupar l'esperit analític i crític per a veure i llegir l'obra d'art
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Desenvolupar l'esperit analític i crític per a veure i llegir l'obra d'art
 B7 Conèixer els diferents llenguatges formals i visuals al llarg de la història de l'art
Interpretar el llenguatge de les formes, apreciar els seus valors estètics i extreure d'ells informacions sobre la cultura que les ha generat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. 1. Art és tot el que anomenen art.
2. La vida social de l’art. 2. La importància de connectar el passat i el present. La vella i la nova història de l’art.
3. l’Arquitectura. 3. Estudi d’obres arquitectòniques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.
4. L’Escultura. 4. Estudi d’obres escultòriques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.
5. La Pintura. 5. Estudi d’obres pictòriques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.
6. El Disseny. 6. Aspectes bàsics del disseny.
7. La Fotografia. 7. Aspectes bàsics del llenguatge fotogràfic.
8. El Cinema. 8. Aspectes bàsics del llenguatge cinematogràfic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Treballs
5 0 5
Sessió Magistral
45 0 45
Pràctiques de camp/sortides
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels aspectes bàsics de l'assignatura. Plantejament de les classes i tipus d'avaluació
Treballs Els alumnes hauran de fer un treball en equip, integrat per tres persones, que serà avaluat conjuntament amb l’assignatura de Tècniques Artístiques i de la Construcció.
Sessió Magistral Sessions de classe on es realitza la presentació dels diferents temes de l’assignatura


Pràctiques de camp/sortides Visita a museus, centres d’art, monuments per de conèixer i posar en pràctica, “in situ” conceptes,aspectes i elements treballats a classe.

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà als estudiants de forma individual per tal de resoldre les dubtes i qüestions en relació al desenvolupament del curs i als treballs plantejats

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
Un treball en equip que es valorarà conjuntament amb l’assignatura de Tècniques Artístiques i de la Construcció. 30%
Pràctiques de camp/sortides
Pràctiques 10%
Proves de desenvolupament
Dos proves de desenvolupament. Cada prova consistirà en l’anàlisi de quatre obres d'art. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota. Per aprovar l'assignatura es obligatori haver obtingut un mínim de 5 punts en cada prova de desenvolupament


Fonts d'informació

Bàsica

 

AA.VV. Introducción a

la Historia

del Arte, Barcelona, Barcanova, 19990

AA.VV. Introducción General al Arte, Madrid, Istmo, 1980.

AA.VV. Historia del Arte (Vols. I-IV), Madrid, Alianza,  1996 - 1998

ACASO, María, El Lenguaje Visual, Madrid, Paidós, 2006

BERGER, Hohn, Mirar, Barcelona, Gustavo Pili, 2006

BORRAS GUALIS, Gonzalo, Teoria del Arte I, Madrid, Historia 16, 1996,

BRYSON, Norman. Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid, Alianza, 1991,

DAVIDSON CRAGOE, Carol, Cómo leer un edificio, Madrid, Lisma Ediciones, 2008

FREEDMAN, Ferry, Enseñar la cultura visual, Barcelona. Octaedro, 2006

FREELAND, Cynthia, Pero ¿esto es arte?, Madrid, Cuadernos Arte Cátedra,  2003.

GRAEME CHARMERS, F, Arte, educación y diversidad cultural, Barcelona, Paidós, 2003.

HERNÁNDEZ, Fernando, Educación y Cultura Visual, Barcelona. Octaedro.,2000

JIMENEZ, José, Teoría del Arte, Madrid, Tecnos /Alianza, 2002

WITTKOWER, Rudolf, La escultura, Procesos y Principios, Madrid, Alianza Forma, 2002

WOODFORD, Susan, Como mirar un cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1998

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent