DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LLENGUATGES ARTÍSTICS Codi 12214001
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LOZANO LÓPEZ, ESTHER MARÍA
Adreça electrònica licia.butta@urv.cat
esther.lozano@urv.cat
Professors/es
BUTTÀ ., LICIA
LOZANO LÓPEZ, ESTHER MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura introductòria en la que es dóna a conèixer els llenguatges artístics propis dels diversos contexts culturals al llarg de la història.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Valora críticament els llenguatges artístics propis de diversos contextos temporals i culturals
 A5 Coneix les tècniques, procediments i materials artístics. Domina la terminologia específica
 A15 Coneix les tècniques, procediments i materials artístics. Domina la terminologia específica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. 1. Art és tot el que anomenen art.
2. La vida social de l’art. 2. La importància de connectar el passat i el present. La vella i la nova història de l’art.
3. l’Arquitectura. 3. Estudi d’obres arquitectòniques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 9 12
Sessió Magistral
A5
20 31 51
Debats
A5
12 12 24
Pràctiques de camp/sortides
A5
14 5 19
Atenció personalitzada
10 10 20
 
Proves de desenvolupament
A1
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels aspectes bàsics de l'assignatura. Plantejament de les classes i tipus d'avaluació
Sessió Magistral Sessions de classe on es realitza la presentació dels diferents temes de l’assignatura


Debats
Pràctiques de camp/sortides Visita a museus, centres d’art, monuments per de conèixer i posar en pràctica, “in situ” conceptes,aspectes i elements treballats a classe.

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà als estudiants de forma individual per tal de resoldre les dubtes i qüestions en relació al desenvolupament del curs i als treballs plantejats

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
10%
Pràctiques de camp/sortides
A5
Pràctiques 25%
Proves de desenvolupament
A1
65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota. Per aprovar l'assignatura es obligatori haver obtingut un mínim de 5 punts en cada prova de desenvolupament


Fonts d'informació

Bàsica

 

AA.VV. Introducción a

la Historia

del Arte, Barcelona, Barcanova, 19990

AA.VV. Introducción General al Arte, Madrid, Istmo, 1980.

AA.VV. Historia del Arte (Vols. I-IV), Madrid, Alianza,  1996 - 1998

ACASO, María, El Lenguaje Visual, Madrid, Paidós, 2006

BERGER, Hohn, Mirar, Barcelona, Gustavo Pili, 2006

BORRAS GUALIS, Gonzalo, Teoria del Arte I, Madrid, Historia 16, 1996,

BRYSON, Norman. Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid, Alianza, 1991,

DAVIDSON CRAGOE, Carol, Cómo leer un edificio, Madrid, Lisma Ediciones, 2008

FREEDMAN, Ferry, Enseñar la cultura visual, Barcelona. Octaedro, 2006

FREELAND, Cynthia, Pero ¿esto es arte?, Madrid, Cuadernos Arte Cátedra,  2003.

GRAEME CHARMERS, F, Arte, educación y diversidad cultural, Barcelona, Paidós, 2003.

HERNÁNDEZ, Fernando, Educación y Cultura Visual, Barcelona. Octaedro.,2000

JIMENEZ, José, Teoría del Arte, Madrid, Tecnos /Alianza, 2002

WITTKOWER, Rudolf, La escultura, Procesos y Principios, Madrid, Alianza Forma, 2002

WOODFORD, Susan, Como mirar un cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1998

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent