DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ICONOGRAFIA Codi 12214002
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
Adreça electrònica emma.liano@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Professors/es
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Los estudios de iconografía pretenden lograr la identificación, lectura e interpretación del mensaje que encierra la obra de arte, sea cual sea su género, con la intención de llegar a conocer su contenido simbólico.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Té capacitat per analitzar els aspectes expressius i/o narratius propis de l'obra artística
 A5 Adquireix els coneixements dirigits a la interpretació iconogràfica d'acord amb la metodologia pròpia de la història de l'art
 A7 Maneja les fonts iconogràfiques i la seva correcta aplicació a la història de l'art
Coneix i comprèn els processos relacionats amb la lectura de la imatge
 A16 Té capacitat per analitzar els aspectes expressius i/o narratius propis de l'obra artística
 A19 Coneix i comprèn els processos relacionats amb la lectura de la imatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1.- INTRODUCCIÓN 1.1.- Arte y comunicación.
1.2.- El concepto de iconografía.
1.3.- El lenguaje de la imagen.
1.4.- Arte y símbolo.
1.5.- Iconografía e iconología.
2.- LA ICONOGRAFÍA 2.1.- Características.
2.2.- Orígenes.
2.3.- Pensamiento y fuentes.
2.3.1.- Fuentes antiguas.
2.3.2.- Fuentes cristianas.
2.3.3.- Otras fuentes.
2.4.- Liturgia, culto, escenificación e Historia del Arte.
2.5.- El color como símbolo.
2.6.- La expresión artística de lo divino.
2.7.- La expresión artística de lo humano.
2.8.- La expresión artística de la naturaleza.
2.9.- La expresión artística de lo fantástico.
2.10.- El espacio.
2.11.- El tiempo.
2.12.- La geometría como símbolo.
3.- EVOLUCIÓN 3.1.- De las fuerzas de la naturaleza a la representación antropomórfica.
3.2.- Época altomedieval.
3.3.- La época del románico.
3.4.- La época del gótico.
3.5.- La época del renacimiento.
3.6.- La época del barroco.
3.7.- Del neoclasicismo al mundo contemporáneo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
A7
B4
20 20 40
Treballs
A7
B4
15 20 35
Pràctiques de camp/sortides
A7
B4
10 10 20
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves objectives de preguntes curtes
A7
B4
15 20 35
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La profesora introducirá los temas de la asignatura, con el programa, la bibliografía básica. Hace la propuesta de los trabajos de curso con todo tipo de indicaciones que considera pertinentes (distribución de grupos, asignación de temas, formato y metodología y técnica de trabajo, fechas de controles y de entrega, informa sobre las clase prácticas y sobre las diferentes pruebas y su valoración). Insiste en la corrección lingüística y conceptual.
Sessió Magistral Presentación de la asignatura y su planteamiento
Treballs realizado por grupos producto de la aplicación práctica de las enseñanzas de clase
Pràctiques de camp/sortides Visita a un monumento u obra de arte relacionado con la asignatura

Atenció personalitzada
Descripció
La profesora tiene un horario de visitas y una atención para solucionar dudas y orientar el trabajo

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A7
B4
TRABAJOS DE CURSO:
1.- Se planificarán desde el principio los grupos de 4 personas para la preparación de los trabajos de curso. No se admitirán grupos, ni cambios en los mismos transcurridas dos semanas de curso.
2.- El trabajo tendrá formato de trabajo escrito y puede ser expuesto en clase. Se les explicará la metodología y la técnica de trabajo que tienen que utilizar. Los alumnos tienen que preparar y mostrar a la profesora las obras que van a comentar, usar la bibliografía adecuada y utilizar “nuevas tecnologías”.
30%
Pràctiques de camp/sortides
A7
B4
- Las clases prácticas requerirán la asistencia obligatoria a un mínimo de la mitad de las actividades programadas, pero se realizarán todos los trabajos propuestos. Es obligatorio firmar la asistencia.
La materia y la forma de las prácticas se comentarán el primer día de clase.
10%
Proves objectives de preguntes curtes
A7
B4
Pruebas para los alumnos que asistan a un 80% de las clases: una prueba a mitad de curso y otra al final. Para el resto de alumnos, una prueba final.
Para el resto de alumnos, una prueba final. No se obtendrá el aprobado si no se alcanza en el trabajo, en las prácticas y en los exámenes al menos 1/3 de la nota total asignada a cada uno de ellos.
La segunda convocatoria es una prueba total de la asignatura. Está dirigida a estudiantes que no han superado la evaluación continua.
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA QUE SERÁ COMPLETADA EN CLASE:

APÓCRIFOS DEL NUEVO TESTAMENTO, Los.

BLÁZQUEZ, José Mª.- Cristianismo y mito clásico en el arte moderno, Madrid,Cátedra, 2009.

GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.).

MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986.

ORTIZ-OSÉS, Andrés.- Libro de símbolos. Interpretación de imágenes, Universidad de Deusto, 2010.

PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999.

PORTAL, Frederic de.- El simbolismo de los colores, Palma de Mallorca, Sophia Perennis, 1999.

RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.)

SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994.

SUREDA, Joan / LIAÑO, Emma.- El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Madrid, Encuentro, 1998.

VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent