DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TÈCNIQUES ARTÍSTIQUES I DE LA CONSTRUCCIÓ Codi 12214003
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art)
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions
 A12 Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els procediments, les tècniques, els materials, els suports i els utillatges emprats en les arts plàstiques i visuals en diferents períodes de la seva història
 A3 Lectura i interpretació del missatge que tanca l'obra d'art, sigui quin sigui, amb la intenció d'arribar a conèixer el seu contingut simbòlic
 A5 Conèixer els procediments, les tècniques, els materials, els suports i els utillatges emprats en les arts plàstiques i visuals en diferents períodes de la seva història
 A6 Identificar les diferents tècniques artístiques aplicades en una obra determinada i ser capaç d'analitzar-ne els aspectes procedimentals i expressius
 A8 Conèixer el lèxic especialitzat de cadascuna de les tècniques tractades
 A9 Identificar les diferents tècniques artístiques aplicades en una obra determinada i ser capaç d'analitzar-ne els aspectes procedimentals i expressius
Valorar aspectes de l'obra artística associats a les tècniques, com el coneixement dels materials o el seu ús creatiu
 A12 Conèixer els procediments, les tècniques, els materials, els suports i els utillatges emprats en les arts plàstiques i visuals en diferents períodes de la seva història
 A15 Valorar la importància de les tècniques i els materials en l'expressivitat i els valors formals de l'obra artística
Valorar aspectes de l'obra artística associats a les tècniques, com el coneixement dels materials o el seu ús creatiu
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Valorar la importància de les tècniques i els materials en l'expressivitat i els valors formals de l'obra artística
 B3 Identificar les diferents tècniques artístiques aplicades en una obra determinada i ser capaç d'analitzar-ne els aspectes procedimentals i expressius
 B7 Conèixer el lèxic especialitzat de cadascuna de les tècniques tractades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Tècniques de suport bidimensional 1.1. Pintura. Generalitats: pigments i aglutinants. Suports. Utillatge. Tècniques a l’ aigua: aquarel•la, gouache. Pintura a l’ oli. Pintura al tremp. Encàustica. Pintura al mur: fresc, secco, esgrafiat. Pintura acrílica. Pintura matèrica: càrregues. 1.2. De la pintura al dibuix: barres seques i grasses. sanguina, pastel, ceres. 1.3. Dibuix. Suports: modalitats del paper. Llapis: tipus i dureses. Barres de grafit, grisalla, carbonet. 1.4. tècniques d’ estampació. Xilografia. Calcografia. Litografia. Serigrafia. Monotip. 1.4. Collage 1.5. Fotografia
2. Tècniques de suport tridimensional 2.1. Escultura. Generalitats: materials i eines. Modelat, esculpit, buidat, fundició. Escultura en pedra. Escultura en fusta. Fosa en bronze o alumini Procediments contemporanis: ferro soldat, plàstics, formigó. 2.2. Assemblage i readymade: escultura objectual 2.3. Instal•lació.
3. Arts decoratives Mosaic. Ceràmica. Vitrall. Fusta. Esmalt.
4. Arquitectura i sistemes constructius 4.1. Materials arquitectònics.
4.2. Murs i cobertes: elements sustentants i elements sustentats.
4.3. Sistemes constructius: arquitravat, en volta, estructura interna. Arcs, voltes i cúpules

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A5
A8
A15
60 25 85
Seminaris
A6
A9
A12
B3
B7
12 10 22
Pràctiques a laboratoris
A15
B2
B3
4 0 4
Pràctiques de camp/sortides
A5
A12
6 6 12
Treballs
A6
A12
B3
B7
6 15 21
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A5
A12
A15
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral presentació de temes al grup classe amb suport visual
Seminaris treball sobre temes relacionats amb l'assignatura amb petits grups, tutoritzat pel professor.
Pràctiques a laboratoris realització de treballs practics per a compendre empiricament la concreció material de les tècniques artístiques.
Pràctiques de camp/sortides visites a museus, exposicions i mostres rellevants de patrimoni artístic
Treballs treballs escrits sobre temàtiques de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
<br> atenció i resolució de dubtes de l'alumnat en relació a la temàtica de l'assignatura; en particular de cara a la orientació dels treballs del curs i seguiment dels seminaris.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
A12
B3
B7
treballs escrits sobre el contingut dels temes de la materia 30%
Altres  

examen de preguntes curtes

70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

MAYER, R. (1993): Materiales y técnicas de arte. Madrid: Herman Blume

*MALTESE, C. (1999): Las técnicas artísticas. Madrid: Cáterdra

*WITKOWER, R. (1999): La escultura, procesos y principios. Madrid: Alianza

*PEDROLA, A. (1998): Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Barcelona: Ariel

GRUPO DIDÁCTICO DE ARTE EIDOS (1988): Técnicas y términos artísticos.

Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

CRESPI, I., i FERRARIO, J. (1999): Léxico técnico de las artes plásticas. Buenos Aires: Eudeba.

VV.AA. (1998): Arte, materiales y conservación.

Madrid: Visor.

MONLLAÓ, R. LL., i GUMÍ, J. (1996): Identificación de las obras pictóricas.

Barcelona: Ausa.

SERRA, E. (1992): Materials i eines de l' escultor.

Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.

VIVES, R. (1994): Del cobre al papel. La imagen multiplicada.

Barcelona: Icaria.

FERNÁNDEZ , J. (1997): Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas. Barcelona: Ariel.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord.)(1999): Las lecciones del dibujo. Madrid, Cátedra.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord) (1997): estrategia del dibujo en el arte conemporáneo. Madrid: Cátedra.

PACHECO, F. (1996): Arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

CORREDOR MARTÍNEZ, J. A. (1999): Técnicas de fundición artística. Granada: Universidad de Granada.

SERRANO, E. (1987): La pintura al pastel. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

DELEMARE, F., i GUINEAU, B. (2000): Los colores. Historia de pigmentos y colorantes. Barcelona: Ediciones B.

DODWELL, C. R. (1995): Artes pictóricas en occidente. Madrid: Cátedra.

Altres recursos

www.mnac.es

www.museuart.com

museosdevenezuela.org/Documentos/ Aproximacion/Aproximacion3.shtml

www.conservacionyrestauracion.inah.gob.mx

www.calcografianacional.com

www.artshow.com/resources

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LLENGUATGES ARTÍSTICS/12214001

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent