DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TÈCNIQUES ARTÍSTIQUES I DE LA CONSTRUCCIÓ Codi 12214003
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es farà un recorregut teòric sobre les diverses tècniques artístiques plàstiques i de la construcció. Mitjançant les sessions magistrals, les pràctiques i les lectures, l'alumne, un cop acabat el curs, serà capaç d'advertir les diverses tècniques emprades pels artistes al llarg d'un amplissim marc cronològic que abarca des de l'Antiguitat fins al món contemporani.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els recursos mitjançant els quals l'artista concreta les seves intencions expressives i comunicatives al llarg de la història de l'art
 A9 Comprèn la relació de les diferents tècniques artístiques i els valors expressius i formals que vehiculen
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Tècniques de suport bidimensional 1.1. Pintura. Generalitats: pigments i aglutinants. Suports. Utillatge. Tècniques a l’ aigua: aquarel•la, gouache. Pintura a l’ oli. Pintura al tremp. Encàustica. Pintura al mur: fresc, secco, esgrafiat. Pintura acrílica. Pintura matèrica: càrregues. 1.2. De la pintura al dibuix: barres seques i grasses. sanguina, pastel, ceres. 1.3. Dibuix. Suports: modalitats del paper. Llapis: tipus i dureses. Barres de grafit, grisalla, carbonet. 1.4. tècniques d’ estampació. Xilografia. Calcografia. Litografia. Serigrafia. Monotip. 1.4. Collage 1.5. Fotografia
2. Tècniques de suport tridimensional 2.1. Escultura. Generalitats: materials i eines. Modelat, esculpit, buidat, fundició. Escultura en pedra. Escultura en fusta. Fosa en bronze o alumini Procediments contemporanis: ferro soldat, plàstics, formigó. 2.2. Assemblage i readymade: escultura objectual 2.3. Instal•lació.
3. Arts decoratives Mosaic. Ceràmica. Vitrall. Fusta. Esmalt.
4. Tècniques de la construcció: l'Arquitectura 4.1.- L'arquitectura i els seus artífex: els primers temps, el món clàssic, el món medieval, l'arquitecte des del Renaixement fins a l'actualitat. 4.2.- Introducció a l'arquitectura: tècniques i terminologia. 4.3.- L'Icnografia: definició, el món clàssic, el món cristià, el món medieval. 4.4.- L'ortografia: definició, el món clàssic (els ordres), el món cristià, el món musulmà. 4.5.- Els elements ornamentals: el món clàssic, el món cristià, el món musulmà

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
60 25 85
Seminaris
A9
B3
12 10 22
Pràctiques a laboratoris
B2
B3
4 0 4
Pràctiques de camp/sortides
B3
6 6 12
Treballs
B3
6 15 21
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral presentació de temes al grup classe amb suport visual
Seminaris treball sobre temes relacionats amb l'assignatura amb petits grups, tutoritzat pel professor.
Pràctiques a laboratoris realització de treballs practics per a compendre empiricament la concreció material de les tècniques artístiques.
Pràctiques de camp/sortides visites a museus, exposicions i mostres rellevants de patrimoni artístic
Treballs treballs escrits sobre temàtiques de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
atenció i resolució de dubtes de l'alumnat en relació a la temàtica de l'assignatura; en particular de cara a la orientació dels treballs del curs i seguiment dels seminaris.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B3
treballs escrits sobre el contingut dels temes de la materia 30%
Altres  

examen de preguntes curtes

70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que tindrà pes a la nota depenent del treball realitzat per l'alumne. Aquest pes no podrà ser superior al 90% ni inferior al 50%.


Fonts d'informació

Bàsica

MAYER, R. (1993): Materiales y técnicas de arte. Madrid: Herman Blume

*MALTESE, C. (1999): Las técnicas artísticas. Madrid: Cáterdra

*WITKOWER, R. (1999): La escultura, procesos y principios. Madrid: Alianza

*PEDROLA, A. (1998): Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Barcelona: Ariel

GRUPO DIDÁCTICO DE ARTE EIDOS (1988): Técnicas y términos artísticos.

Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

CRESPI, I., i FERRARIO, J. (1999): Léxico técnico de las artes plásticas. Buenos Aires: Eudeba.

VV.AA. (1998): Arte, materiales y conservación.

Madrid: Visor.

MONLLAÓ, R. LL., i GUMÍ, J. (1996): Identificación de las obras pictóricas.

Barcelona: Ausa.

SERRA, E. (1992): Materials i eines de l' escultor.

Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.

VIVES, R. (1994): Del cobre al papel. La imagen multiplicada.

Barcelona: Icaria.

FERNÁNDEZ , J. (1997): Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas. Barcelona: Ariel.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord.)(1999): Las lecciones del dibujo. Madrid, Cátedra.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord) (1997): estrategia del dibujo en el arte conemporáneo. Madrid: Cátedra.

PACHECO, F. (1996): Arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

CORREDOR MARTÍNEZ, J. A. (1999): Técnicas de fundición artística. Granada: Universidad de Granada.

SERRANO, E. (1987): La pintura al pastel. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

DELEMARE, F., i GUINEAU, B. (2000): Los colores. Historia de pigmentos y colorantes. Barcelona: Ediciones B.

DODWELL, C. R. (1995): Artes pictóricas en occidente. Madrid: Cátedra.

Altres recursos

www.mnac.es

www.museuart.com

museosdevenezuela.org/Documentos/ Aproximacion/Aproximacion3.shtml

www.conservacionyrestauracion.inah.gob.mx

www.calcografianacional.com

www.artshow.com/resources

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LLENGUATGES ARTÍSTICS/12214001

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent