DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA Codi 12214012
Ensenyament
Grau en Història de l'Art
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competències
Codi  
A1 Conèixer les coordenades espai – temporals (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la Història de l’Art.
A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: Filosofia, llengües antigues, Lingüística, Semiòtica, Història del Teatre i la Literatura, Història de la Música, Mitologia clàssica, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
A26 Conèixer les teories dels principals pensadors.
A27 Capacitat de reflexió i de raonament crític.
A28 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna.
A29 Conèixer i comprendre les relacions ideològiques i estètiques entre la literatura i la societat.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d’innovació.
B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia, de les oficials de la URV.
C5 Comprometre’s amb la ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història A1
A19
A26
A27
A28
A29
B3
B4
Aprendre a analitzar textos. A26
A27
A29
B1
B3
B4
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit. A26
A27
A28
A29
B1
B3
B4
B6
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1. El naixement de la raó moderna.
2. El pensament crític de la Il·lustració.
3. El moviment romàntic i la formació de l'Idealisme.
4. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.
5. Fenomenologia i Hermenèutica.
1.1. De Descartes a Kant.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Seminaris
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
Proves pràctiques
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Esposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Analisi d'un text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Proves de Desenvolupament Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80
Altres

Comentaris de texts a l'aula.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
Severino, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Complementària

Recomanacions