DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA Codi 12214012
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
manuel.duran@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
DURÁN CALVETE, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia
 A26 Conèixer les teories dels principals pensadors
 A27 Capacitat de reflexió i de raonament crític
 A28 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A19 Comprendre els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors
 A26 Comprendre els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors
Realitzar comentaris de textos i assajos
Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de les fonts bibliogràfiques fonamentals
Visió de conjunt del pensament modern i contemporani
 A27 Comprendre els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors
Realitzar comentaris de textos i assajos
Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de les fonts bibliogràfiques fonamentals
 A28 Adquirir coneixements literaris i culturals
Comprendre la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Visió de conjunt del pensament modern i contemporani
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. El naixement de la raó moderna.
2. El pensament crític de la Il·lustració.
3. El moviment romàntic i la formació de l'Idealisme.
4. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.
5. Fenomenologia i Hermenèutica.
1.1. De Descartes a Kant.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A19
1 0 1
Sessió Magistral
A19
A26
A27
A28
45 45 90
Seminaris
A26
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A26
10 10 20
Atenció personalitzada
A19
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A19
2 2 4
Proves pràctiques
A19
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Esposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Anàlisi d'un text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A26
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Proves de desenvolupament
A19
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80
Altres  

Comentaris de texts a l'aula.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
Severino, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent