DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA Codi 12214012
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A26 Conèixer les teories dels principals pensadors.
 A28 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A26 Comprèn els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors
Realitza comentaris de textos i assajos
Realitza treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de les fonts bibliogràfiques fonamentals
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani
 A28 Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. El naixement de la raó moderna.
1. Introducció.
2. Per què amb Descartes comença la modernitat?
3. Leibniz: el model racionalista.
4. Locke, Hume i Berkeley.
5. Kant: el gir copernicà.
2. El pensament crític de la Il·lustració.

1. Introducció: Il·lustració, Lumières, Aufklärung, Enlightenment.
2. L’Enciclopèdia : D’alembert i Diderot. Voltaire.
3. Lessing i Kant.
3. El moviment romàntic i la formació de l’ Idealisme.
1. Pensament i història.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Filosofia i art.
4. Hegel o la maduresa de l’ Idealisme.
4. La crisi del racionalisme metafísic: F. Nietzsche.


1. Introducció.
2. La crítica del coneixement i de la metafísica.
3. La crítica a la moralitat i a la religió. Transmutació de tots els valors.
4. El paper de l’art en l’obra de Nietzsche
5. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.

1. El positivisme social d’A. Comte.
1.1. Previs del pensament comtià.
1.2. Llei dels tres estats.
1.3. Les ciències.
1.4. La sociologia.
2. L’ Historicisme i la seva problemàtica: W. Dilthey.
2.1. Ciències de la natura i ciències de l’esperit.
2.2. La crítica de la raó històrica.
2.3. Historicisme i hermenèutica.
6. Fenomenologia i Hermenèutica.
1. Caracterització de la Fenomenologia.
2. E. Husserl: contra el cientifisme i l’ historicisme.
3. H-G. Gadamer: Veritat i Mètode. Rehabilitació de la tradició humanística.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A26
1 0 1
Sessió Magistral
A26
A28
41 73 114
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A26
A28
13 13 26
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A26
2 2 4
Proves pràctiques
A26
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevista per comentar els textos presentats.

Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A26
A28
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). 10%
Proves de desenvolupament
A26
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema 80%
Altres  

Presentació per escrit dels comentaris de text.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitjana amb les altres activitats.

Per a la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
SEVERINO, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona
CUBELLS, M.R., Dossier de pràctiques, ,

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA DE L'ART/12214112
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES/12214117


 
Altres comentaris
Per a un seguiment de les assignatures assenyalades, és important que l'alumne cursi aquesta assignatura (Filosofia Moderna i Contemporània).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent