Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
| A2 |
Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
| | A2 |
Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1.Introducció a l'art altmedieval. |
- Conceptes previs.
- Panorama espacial.
- Cultures artístiques concurrents.
- Construcció i decoració.
- Problemes d'estudi
|
2. Els antecedents tardoantics: el segle IV. |
- Arquitectura: els espais per al culte.
- Creació d'un repertori figuratiu.
- Arts figuratives: principals realitzacions.
|
3. Art bizantí I: l'edat d'or de Justinià. |
- Art i imperi a Bizanci.
- Arquitectura del segle V.
- Arquitectura del segle VI: l'època de Justinià.
- Mosaics bizantins dels segles V i VI.
- La plàstica bizantina: escultura en pedra i ivori.
- Pintura, miniatura i arts del metall.
|
4. Art bizantí II: la iconoclàstia i la recuperació macedònica. |
- La crisi iconoclasta.
- Arquitectura: la dinastia macedònica.
- Mosaics.
- Pintura mural i miniatura.
- Escultura en pedra i ivori.
- Orfebreria i esmalts.
|
5. Art de la època de les invasions. |
- Itàlia I: Roma i Ràvena.
- Art de la Itàlia llombarda.
- Art franc merovingi.
- Les Illes Britàniques.
- Introducció al art hispanogod.
|
6. Art musulmà: els primers segles de l'art islàmic. |
- La mesquita i el palau.
- Decoració i figuració.
- Art dels omeies a Síria.
- Art dels abbasís i els seliúcides.
|
8. Art carolingi i otonià. |
- Introducció a l'art carolingi.
- Arquitectura carolíngia: palatina i religiosa.
- Arts figuratives carolíngies.
- Introducció a l'art otonià.
- Arquitectura otoniana.
- Arts figuratives otonianas.
|
10. Introducció a l'art romànic. |
- Concepte, marc històric i periodització. Els protagonistes: promotores i artistes.
- Temps i espai en l'art romànic.
- Introducció a l'arquitectura romànica.
- Introducció a les arts figuratives: formes i iconografia.
|
12. espais de culto i liturgia |
|
14. programes iconogràfics i estructures arquitectòniques |
|
objects i discurs retòric: les imatges i els reliquiaris |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
Sessió Magistral |
|
25 |
20 |
45 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
14 |
30 |
44 |
Seminaris |
|
10 |
12 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
10 |
15 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Seminaris |
|
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Los alumnos que lo crean necesario pueden pedir atención personalizada para aclarar dudas, prufundizar temas, debatir conceptos tratados en clase. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Prácticas externas. El alumno prepara una presentación del monumento que se visitará durante el viaje de estudio. |
20% |
Seminaris |
|
Seminarios activos en los cuales el alumno prepara un tema a través de la lectura de textos previamente seleccionados por el profesor y lo debate en clase con los otros compañeros |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Identificación de 10 obras de arte. 5 preguntas cortas. |
65% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BECKWITH, J., Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997. CONANT, K.J., Arquitectura carolingia i románica, Madrid, 1982. DODWELL, C.R., Artes pictóricas en Occidente 800-1200, Madrid, 1995. GRABAR, A., Las vías de creación en la iconografía cristiana, Madrid, 1979. GRABAR, O., La formación del arte islámico, Madrid, 1979. KRAUTHEIMER, R., Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1993. LASKO, P., Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999. RODLEI, L., Bizantine art and architecture. An introduction, Cambridge, 1994. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ICONOGRAFIA/12214002 | SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|