DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT Codi 12214105
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Visio general de l'Edat Contemporania atenent als seus conceptes i ideologies específics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Conèixer la història general i del territori
 A21 Conèixer l'estructura diacrònica de la història
 A22 Conèixer els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 A21 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 A22 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B2 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B3 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B4 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B5 Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Revolucio industrial i revolucions liberal-burgeses Conceptes. Les noves ideologies: liberalisme politic, romanticisme, nacionalisme, tradicionalismes-conservadorismes, socialismes, anarquisme
La Segona Revolucio industrial i la societat de masses Concepte. Nacionalismes conservadors i xenofobia. els canvis culturals de la fi del segle XIX. El sufragi universal i les respostes
Guerres mundials, comunisme, autoritarismes L'impacte de la Gran Guerra. Un mon que s'acaba. Impacte sobre les mentalitats a Europa i America. El periode d'entreguerres: els projectes revolucionari, reformista i autoritari en pugna. La Segona guerra mundial, Nou ordre, colaboracionismes, resistencies. Un nou tipus de conflicte.
guerra Freda, descolonitzacio i "gran desenvolupament" d'Occident. Les crisis de finals dels 60. guerra Freda, descolonitzacio i "gran desenvolupament" d'Occident. Les crisis de finals dels 60.
Fi del comunisme, fonamentalismes, alarmes ecologiques i globalitzacio Fi del comunisme, fonamentalismes, alarmes ecologiques i globalitzacio

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
45 54 99
Seminaris
15 20 35
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves pràctiques
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir l'alumne en els continguts i avaluacio.
Sessió Magistral Explñicacio continguts programa
Seminaris Treball conjunt sobre temes proposats pel professor

Atenció personalitzada
Descripció
A través d'entrevistes al despatx. Consultes a traves d'email i de moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
Examens parcials sobre temari 45%
Proves pràctiques
Sobre textos i lecures 40%
Proves de desenvolupament
Asistencia i participacio 15%
Altres  

Sobre intervencions a classe i lectures

sobre 10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació contínua:

-Tres proves escrites 45%

-Treballs sobre lectures  30%

-Assitencia i participacio a classe.  25%


Fonts d'informació

Bàsica La cultura europea del siglo XIX, Mosse, GL, Ariel, 1997
La cultura europea del siglo XX, Mosse, GL , Ariel , 1997
European Dictatorships 1918-1945, Lee, SL, Routledge, 2000
Liberalismo, fascismo o socialdemocracia, Luebbert, GM, Prensas Universitarias de Zaragoza, 1996
, , ,
Europa en crisis 1919-1939, Cabrera, Mercedes, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent