DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT Codi 12214105
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ARNABAT MATA, RAMON
Adreça electrònica ramon.arnabat@urv.cat
Professors/es
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Visio general de l'Edat Contemporania atenent als seus conceptes i ideologies específics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Conèixer la història general i del territori.
 A21 Conèixer l'estructura diacrònica de la història.
 A22 Conèixer els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat, centrada en les organitzacions socials i les seves manifestacions culturals amb la finalitat que pugui contextualizar la posterior formació en història i matèries afins que ofereix la carrera
 A21 Exposa de forma escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs
 A22 Utilitza informació i especialment de caràcter bibliogràfic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Les bases pensament Modern La revolució científica del XVII: La Il·lustració del XVIII. Els fonaments del pensament contemporani
Revolucio industrial i revolucions liberal-burgeses Conceptes. Les noves ideologies: liberalisme politic, romanticisme, nacionalisme, tradicionalismes-conservadorismes, socialismes, anarquisme
La Segona Revolucio industrial i la societat de masses Concepte. Nacionalismes conservadors i xenofobia. els canvis culturals de la fi del segle XIX. El sufragi universal i les respostes
Guerres mundials, comunisme, autoritarismes L'impacte de la Gran Guerra. Un mon que s'acaba. Impacte sobre les mentalitats a Europa i America. El periode d'entreguerres: els projectes revolucionari, reformista i autoritari en pugna. La Segona guerra mundial, Nou ordre, colaboracionismes, resistencies. Un nou tipus de conflicte.
La descolonització i la Guerra Freda La descolonitzacio. El neocolonisalisme. Els blocs i la Guerra Freda. El desenvolupamen econòmic d'Occident. Les crisis de finals dels 60.
Fi del comunisme, fonamentalismes, alarmes ecologiques i globalitzacio Fi del comunisme, fonamentalismes, alarmes ecologiques i globalitzacio

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B4
C5
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B4
C5
40 50 90
Treballs
A4
A5
B4
C4
4 28 32
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A9
B1
B4
C5
6 12 18
Atenció personalitzada
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B4
C5
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A20
A21
A22
B4
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir l'alumne en els continguts de l'assignatura i en el sistema d'avaluació contínua.
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura
Treballs Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d’un treball de síntesi i crítica bibliogràfica sobre un tema de l'assignatura.

Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
Resolució de problemes, exercicis Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada als alumnes en els temes referents a l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l’assignatura i a l’orientació del treball de recerca. També es podrà realitzar aquesta atenció mitjançant el Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B4
C5
Es valorarà l’assistència regular a les classes i la participació raonada 10%
Treballs
A4
A5
B4
C4
Elaboració d’un treball bibliogràfic en petit grup sobre alguns aspecte cultural o social contemporani relacionat amb els continguts de l’assignatura, que impliqui la utilització de tres llibres i el plantejament general del tema. Els temes poden ser proposats pel professor o l’alumne, i han d’estar acceptats de comú acord: 25%

Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 15%
40%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A9
B1
B4
C5
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
10%
Proves de desenvolupament
A20
A21
A22
B4
C4
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'Avaluació Continuada comporta elseguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació finaldels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges percada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne obté una qualificacióinferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria,examinant-se dels continguts de l'assignatura. Aquesta prova en aquest cas valdra el 100% de la nota.

L'examen final de segonaconvocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants queno han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. Aquesta prova en aquest cas valdra el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Casanova, Julián,, Europa contra Europa, 1914-1945, Crítica , 2011
Fontana, Josep, Por el bien del imperio, Pasado y Presente, 2012
Luebbert, GM , Liberalismo, fascismo o socialdemocracia, Prensas Universitarias de Zaragoza, 1996
Lee, SL, European Dictatorships 1918-1945, Routledge, 2000
Mosse, GL , La cultura europea del siglo XX, Ariel , 1997
Mosse, GL, La cultura europea del siglo XIX, Ariel, 1997
Fontana, J., La història dels homes , Crítica, 2000
Andersons, B. i ZINSSER, J.P., Historia de las mujeres: una historia propia, , Crítica, 1991
Ruiz Torres, P., L'època de la raó, Planeta, 1993
Fontana, J., L'època de les revolucions, Planeta, 1991

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent