Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
| A2 |
Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions. |
| A8 |
Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
| | A2 |
Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
| | A8 |
Coneix detalladament l'art produït a Itàlia i a la resta d'Europa durant els segles XV i XVI.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza riscos i beneficis de la innovació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
|
Tema |
Subtema |
El segle XVI a Italia: El Cinquecento
|
Arquitectura i urbanisme de l'Alt Renaixement.
Arts plàstiques de l'Alt Renaixement.
El manierisme Arquitectura i urbanisme
Arts plàstiques |
El segle XV a Italia: El Quattrocento Art i Humanisme
|
La primera generació florentina
La segona generació florentina
Altres nuclis italians del Quattrocento |
La difussió del renaixement a Europa |
Arquitectura
Escultura
Pintura |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
4 |
6 |
Sessió Magistral |
|
42 |
62 |
104 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
13 |
13 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del context cultural i socioeconomic que va permetre el desenvolupament del Renaixement. Exposició dels conceptes bàsics que permeten entendre l'art i la cultura del període. |
Sessió Magistral |
Descripció de l'art renaixentista mitjançant la seva evolució cronològica. |
Pràctiques de camp/sortides |
Veure obres d'art del període tractat. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Orientació metodològica i comprovació dels progressos de l'alumne mitjançant una entrevista. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
assistencia, participació i redacció d'un resum per part dels alumnes |
15% del total |
Pràctiques de camp/sortides |
|
assistència i participació dels alumnes |
10% del total |
Atenció personalitzada |
|
entrevista personal |
10% del total |
Proves mixtes |
|
Dues proves escrites de desenvolupament de conceptes, preguntes curtes i comentari d'imatges d'obres d'art. |
40% del total |
Proves pràctiques |
|
resolució d'un problema pràctic. |
25% del total |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La primera part de l'assignatura serà impartida per la professora Marta Serrano. A més de les classes magistrals i les pràctiques, avaluarà seguint algunes metodologies inserides dins del que es coneix com a Estudi de Cas i Ressolució de Problemes, i altres consistents en la lectura de textos que l'alumne haurà de treballar. La segona part de l'assignatura serà impartida pel professor Jorge Ángel Carbonell. Per altra banda, la segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. |
Bàsica |
, , ,
S. Sebastian, Arte y humanismo, Alianza, Madrid, 1978
A. Chastel, Arte y humanismo en Florencia en la época de Lorenzo el Magnífico, Càtedra, Madrid, 1982
A. Chastel, El mito del Renacimiento, Skira, Barcelona, 1969
F. Antal, El mundo florentino y su ambiente social. La República burguesa anterior a Cosme de Medicis, siglos XIV y XV, Guadarrama, Madrid, 1965
, , ,
J. Gallego, El pintor de artesano a artista, Universidad de Granada, Granada, 1976
E. Garin, El Renacimiento Italiano, Ariel, Barcelona, 1986
, , ,
V. Nieto y F. Checa, El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Itsmo, Madrid, 1980
E. Panovsky, El significado de las artes visuales, Alianza, Madrid, 1987
A. Chastel, El taller de Italia, 1420-1500, Aguilar, Madrid, 1966
L. Benevolo, Historia de la arquitectura del Renacimiento, Taurus, Madrid, 1973
G. C. Argan, Historia del arte como historia de la ciudad, Laia, Barcelona, 1984
R. Wittkower, La arquitectura de la edad del humanismo, Nueva Visión, Buenos Aires, 1968
M. Tafuri, La arquitectura del humanismo, Xarait, Madrid, 1978
G. Muratore, La ciudad renacentista. Tipos y modelos a través de los tratados, Instituto de Estudios de Administración Local, Madrid, 1980
A. Blunt, , La teoría de las artes en Italia, Cátedra, Madrid, 1979
J. Vries, La urbanización de Europa, 1500-1800, Crítica, Barcelona, 1988
E. Wind, Maestros paganos del Renacimieto, Barral, Barcelona, 1972
E.H. Gombrich, Norma y forma. Estudio sobre el arte del Renacimiento, Alianza, Madrid, 1987
E.H. Gombrich, Nuevas visiones de viejos maestros, Alianza, Madrid, 1987
M. Baxandall, Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento, G.Gili, Barcelona, 1978
H. Wolfflin, Renacimiento y Barroco, A. Corazón, Madrid, 1977
G.C. Argan, Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12214006 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|