DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ART DEL RENAIXEMENT Codi 12214106
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Adreça electrònica jorgeangel.carbonell@urv.cat
Professors/es
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de l'Art del segle XVI i XVII

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A8 Coneix detalladament l'art produït a Itàlia i a la resta d'Europa durant els segles XV i XVI.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
Tema Subtema
El segle XVI a Italia: El Cinquecento

Arquitectura i urbanisme de l'Alt Renaixement.
Arts plàstiques de l'Alt Renaixement.
El manierisme Arquitectura i urbanisme
Arts plàstiques
El segle XV a Italia: El Quattrocento Art i Humanisme




La primera generació florentina
La segona generació florentina
Altres nuclis italians del Quattrocento
La difussió del renaixement a Europa Arquitectura
Escultura
Pintura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
2 4 6
Sessió Magistral
42 62 104
Pràctiques de camp/sortides
A8
13 13 26
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A1
A2
4 4 8
Proves pràctiques
A8
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició del context cultural i socioeconomic que va permetre el desenvolupament del Renaixement. Exposició dels conceptes bàsics que permeten entendre l'art i la cultura del període.
Sessió Magistral Descripció de l'art renaixentista mitjançant la seva evolució cronològica.
Pràctiques de camp/sortides Veure obres d'art del període tractat.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació metodològica i comprovació dels progressos de l'alumne mitjançant una entrevista.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A1
A2
assistencia, participació i redacció d'un resum per part dels alumnes 15% del total
Pràctiques de camp/sortides
A8
assistència i participació dels alumnes 10% del total
Atenció personalitzada
entrevista personal 10% del total
Proves mixtes
A1
A2
Dues proves escrites de desenvolupament de conceptes, preguntes curtes i comentari d'imatges d'obres d'art. 40% del total
Proves pràctiques
A8
resolució d'un problema pràctic. 25% del total
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La primera part de l'assignatura serà impartida per la professora Marta Serrano. A més de les classes magistrals i les pràctiques, avaluarà seguint algunes metodologies inserides dins del que es coneix com a Estudi de Cas i Ressolució de Problemes, i altres consistents en la lectura de textos que l'alumne haurà de treballar. La segona part de l'assignatura serà impartida pel professor Jorge Ángel Carbonell. Per altra banda, la segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
S. Sebastian, Arte y humanismo, Alianza, Madrid, 1978
A. Chastel, Arte y humanismo en Florencia en la época de Lorenzo el Magnífico, Càtedra, Madrid, 1982
A. Chastel, El mito del Renacimiento, Skira, Barcelona, 1969
F. Antal, El mundo florentino y su ambiente social. La República burguesa anterior a Cosme de Medicis, siglos XIV y XV, Guadarrama, Madrid, 1965
, , ,
J. Gallego, El pintor de artesano a artista, Universidad de Granada, Granada, 1976
E. Garin, El Renacimiento Italiano, Ariel, Barcelona, 1986
, , ,
V. Nieto y F. Checa, El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Itsmo, Madrid, 1980
E. Panovsky, El significado de las artes visuales, Alianza, Madrid, 1987
A. Chastel, El taller de Italia, 1420-1500, Aguilar, Madrid, 1966
L. Benevolo, Historia de la arquitectura del Renacimiento, Taurus, Madrid, 1973
G. C. Argan, Historia del arte como historia de la ciudad, Laia, Barcelona, 1984
R. Wittkower, La arquitectura de la edad del humanismo, Nueva Visión, Buenos Aires, 1968
M. Tafuri, La arquitectura del humanismo, Xarait, Madrid, 1978
G. Muratore, La ciudad renacentista. Tipos y modelos a través de los tratados, Instituto de Estudios de Administración Local, Madrid, 1980
A. Blunt, , La teoría de las artes en Italia, Cátedra, Madrid, 1979
J. Vries, La urbanización de Europa, 1500-1800, Crítica, Barcelona, 1988
E. Wind, Maestros paganos del Renacimieto, Barral, Barcelona, 1972
E.H. Gombrich, Norma y forma. Estudio sobre el arte del Renacimiento, Alianza, Madrid, 1987
E.H. Gombrich, Nuevas visiones de viejos maestros, Alianza, Madrid, 1987
M. Baxandall, Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento, G.Gili, Barcelona, 1978
H. Wolfflin, Renacimiento y Barroco, A. Corazón, Madrid, 1977
G.C. Argan, Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART DEL BARROC/12214107

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12214006

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART GÒTIC/12214104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent