DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ART DEL BARROC Codi 12214107
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Adreça electrònica jorgeangel.carbonell@urv.cat
Professors/es
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de l'Art del segle XVII i XVIII

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A4 Interpretar els coneixements particulars i optatius de la història de l'art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix detalladament l'art produït a Europa al llarg dels segles XVII i XVIII
 A2 És responsable de la necessitat de conèixer l'art modern per tenir una consciència clara de la història de l'art
Coneix detalladament l'art produït a Europa al llarg dels segles XVII i XVIII
 A4 És responsable de la necessitat de conèixer l'art modern per tenir una consciència clara de la història de l'art
 A5 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període que tractem
 A6 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període tractat
 A7 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període tractat
 A8 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període tractat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
L'Art Barroc Italià


L'arquitectura dels segle XVII i XVIII a Italia.
Escultura dels segles XVII i XVIII a Italia
Pintura dels segles XVII i XVIII a Italia
L'art Barroc Francès

Arquitectura francesa dels segles XVII i XVIII.
Pintura francesa dels segles XVII i XVIII.
Escultura francesa dels segles XVII i XVIII
L'Art Barroc als Països Baixos i Alemania. La pintura flamenca dels segles XVII i XVIII
La pintura holandesa dels segles XVII i XVIII.
L'arquitectura als paisos Baixos als segles XVII i XVIII
Arquitectura i arts plàstiques als països germanics durant els segles XVII i XVIII.
L'art Barroc Espanyol
La pintura del segle d'Or
L'escultura espanyola dels segles XVII i XVIII
L'arquitectura espanyola dels segles XVII i XVIII

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
2 4 6
Sessió Magistral
A5
A7
42 84 126
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
13 13 26
Atenció personalitzada
A6
A7
1 1 2
 
Proves mixtes
A1
A2
A5
A7
4 16 20
Proves pràctiques
A7
A8
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició del context social i cultural de l'art del període. Explicació dels conceptes generals de l'art de l'època.
Sessió Magistral Descripció de l'Art del segle XVII i XVIII mitjançant la seva evolució cronològica.
Pràctiques de camp/sortides Veure l'art del segle XVII i XVIII als museus, exposicions, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A1
A2
nivell d'assimilació del contingut mitjançant la participació a les classes introductòries 10%
Sessió Magistral
A5
A7
assistència i participació a les classes. 5%
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
assistencia i participació en la pràctica 10%
Atenció personalitzada
A6
A7
Veure el nivell de coneixements de manera individualitzada mitjançant una entrevista personal. 10%
Proves mixtes
A1
A2
A5
A7
Dues proves escrites sobre el contingut del temari 40%
Proves pràctiques
A7
A8
Resolució d'un problema pràctic. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica A. Blunt , Arte y arquitectura en Francia 1500-1700 , Cátedra , Madrid, 1977
J.J. Martín González , El artista en la sociedad española del siglo XVII , Cátedra , Madrid, 1986
J. Fernandez Arenas, B.Bassegoda, El barroco en España (Fuentes y textos), Gustavo Gili, Barcelona, 1983
AA.VV., El barroco y el rococó, Alhambra, Madrid, 1980
E. Male , El barroco: Arte religioso del siglo XVII: Italia, Francia, España, Flandes, Encuentro, Madrid, 1985
J. Brown, Imagen e ideas en la pintura española del siglo XVII, Alianza, Madrid, 1980
G.C. Argan, La arquitectura barroca en Italia, Nueva Visión, Nueva Visión, Buenos Aires, 1960
J.A. Maravall , La cultura del barroco. Análisis de una estructura histórica, Ariel, Barcelona, 1975
G.C. Argan, La Europa de las capitales, 1600-1700, Skira/Carroggio, Barcelona, 1964
F. Haskell, Patrones y pintores. Arte y sociedad en la Italia Barroca, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan , Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
J. Gállego, Visión y Símbolos en la pintura española del siglo de Oro, Cátedra, Madrid, 1984

Complementària , , ,
, , ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12214006
ART DEL RENAIXEMENT/12214106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART GÒTIC/12214104
 
Altres comentaris
Es convenient fer o haver fer previament Art del Renaixement
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent