DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ART DEL BARROC Codi 12214107
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de l'Art del segle XVII i XVIII

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A4 Interpretar els coneixements particulars i optatius de la història de l'art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix detalladament l'art produït a Europa al llarg dels segles XVII i XVIII
 A2 És responsable de la necessitat de conèixer l'art modern per tenir una consciència clara de la història de l'art
Coneix detalladament l'art produït a Europa al llarg dels segles XVII i XVIII
 A4 És responsable de la necessitat de conèixer l'art modern per tenir una consciència clara de la història de l'art
 A5 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període que tractem
 A6 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període tractat
 A7 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període tractat
 A8 Sap fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies historicoartístiques de l'art europeu del període tractat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
I.- Introducció

Tema 1. El Barroc. Teoria general i etapes. Nous conceptes espacials i plàstics. Progressiva integració de les arts majors. El Barroc com a art de la Contrareforma.
II.- El Segle XVII. L'Europa catòlica

Tema 2. El Barroc a l’Europa catòlica. Arquitectura a Itàlia, França i Àustria en el segle XVII

Tema 3. El Barroc a l’Europa catòlica. L’escultura a Itàlia i França en el segle XVII

Tema 4. El Barroc a l’Europa catòlica. La pintura a Itàlia i França en el segle XVII. El naturalisme. El classicisme. L’il•lusionisme


Tema 5. El Barroc a l’Europa catòlica. L’academicisme francès. L’escola flamenca.
III.- El Segle XVII, L'Europa protestant Tema 5. El Barroc a l’Europa protestant. Arquitectura i escultura a Holanda i Anglaterra

Tema 6. El Barroc a l’Europa protestant. Pintura a Holanda i Anglaterra
IV.-El Barroc a Espanya
Tema 7. El Barroc a Espanya. Arquitectura i escultura

Tema 8. El Barroc a Espanya. La pintura del Segle d’Or

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
51 60 111
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
5 0 5
Presentacions / exposicions
C4
1 8 9
Atenció personalitzada
A6
A7
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
1 22 23
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura: programa, avaluació, bibliografia
Sessió Magistral Descripció de l'Art del segle XVII i XVIII mitjançant la seva evolució cronològica.
Pràctiques de camp/sortides Veure l'art del segle XVII i XVIII als museus, exposicions, etc.
Presentacions / exposicions Els alumnes, en sessions quinzenals, preparan en grups reduïts una presentació sobre un artista
Atenció personalitzada Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
A7
assistència i participació a les classes. 10%
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
assistencia i participació a la pràctica 10%
Presentacions / exposicions
C4
presentacions quinzenals en grups reduïts d'una aproximació a un artista, tot seguint un esquema previ 30%
Proves de desenvolupament
A7
dues proves: la primera, a meitat de curs, es farà sobre els 4 primers temes. La segona, al final del curs, sobre els altres 4 temes 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova escrita general de tot el temari. El pes de la nota serà el 100%.


Fonts d'informació

Bàsica A. Blunt , Arte y arquitectura en Francia 1500-1700 , Cátedra , Madrid, 1977
J.J. Martín González , El artista en la sociedad española del siglo XVII , Cátedra , Madrid, 1986
J. Fernandez Arenas, B.Bassegoda, El barroco en España (Fuentes y textos), Gustavo Gili, Barcelona, 1983
AA.VV., El barroco y el rococó, Alhambra, Madrid, 1980
E. Male , El barroco: Arte religioso del siglo XVII: Italia, Francia, España, Flandes, Encuentro, Madrid, 1985
J. Brown, Imagen e ideas en la pintura española del siglo XVII, Alianza, Madrid, 1980
G.C. Argan, La arquitectura barroca en Italia, Nueva Visión, Nueva Visión, Buenos Aires, 1960
J.A. Maravall , La cultura del barroco. Análisis de una estructura histórica, Ariel, Barcelona, 1975
G.C. Argan, La Europa de las capitales, 1600-1700, Skira/Carroggio, Barcelona, 1964
F. Haskell, Patrones y pintores. Arte y sociedad en la Italia Barroca, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan , Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
J. Gállego, Visión y Símbolos en la pintura española del siglo de Oro, Cátedra, Madrid, 1984

Complementària , , ,
, , ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART DEL SEGLE XIX/12214109

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12214006
ART DEL RENAIXEMENT/12214106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART GÒTIC/12214104
 
Altres comentaris
Es convenient fer o haver fer previament Art del Renaixement i les asssignatures d'Art Medieval
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent