DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ART DEL BARROC Codi 12214107
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de l'Art del segle XVII i XVIII

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
Tema Subtema
I.- Introducció

Tema 1. El Barroc. Teoria general i etapes. Nous conceptes espacials i plàstics. Progressiva integració de les arts majors. El Barroc com a art de la Contrareforma.
II.- L'Europa catòlica

Tema 2. El Barroc a l’Europa catòlica. Arquitectura a Itàlia, França i Àustria en els segles XVII-XVIII

Tema 3. El Barroc a l’Europa catòlica. L’escultura a Itàlia i França en els segles XVII-XVIII

Tema 4. El Barroc a l’Europa catòlica. La pintura a Itàlia i França en els segles XVII-XVII. El naturalisme. El classicisme. L’il·lusionisme

Tema 5. El Barroc a l’Europa catòlica. L’academicisme francès. L’escola flamenca.
III.- L'Europa protestant Tema 6. El Barroc a l’Europa protestant. Arquitectura i escultura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII

Tema 7. El Barroc a l’Europa protestant. Pintura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII
IV.-El Barroc a Espanya
Tema 8. El Barroc a Espanya. Arquitectura i escultura

Tema 9. El Barroc a Espanya. La pintura del Segle d’Or

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
1 1 2
Fòrums de discussió
A5
A7
60 75 135
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
1 1 2
Presentacions / exposicions
A7
A8
3 6 9
Atenció personalitzada
A6
A7
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura: programa, avaluació, bibliografia
Fòrums de discussió Assistència i participació
Pràctiques de camp/sortides Veure l'art del segle XVII i XVIII als museus, exposicions, etc.
Presentacions / exposicions Els alumnes preparen en grups reduïts tres presentacions sobre tres artistes.
Atenció personalitzada Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de discussió
A5
A7
assistència i participació a les classes. 10%
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
assistencia i participació a la pràctica 10%
Presentacions / exposicions
A7
A8
Tres presentacions en grups reduïts d'una aproximació a un artista, tot seguint un esquema previ 30%
Altres  

Prova. Consistirà en eun examen escrit a partir de dues imatges d'obres estudiades a l'assignatura, projectades a la pantalla.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada es podran presentar a la segona convocatòria del mes de juny. En aquest cas, la prova consistirà en examen del total de l'assignatura, amb una qualificació màxima del 50%.


Fonts d'informació

Bàsica Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Europa, Historia 16, Madrid, 1989
Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Italia, Historia 16, Madrid, 1989
P. Cabannes; Soler Llopis, Joaquim; Masafret Seoane, Marta, El Barroco, Larousse, Barcelona, 2007
J. Gállego, Visión y Símbolos en la pintura española del siglo de Oro, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan , Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
F. Haskell, Patrones y pintores. Arte y sociedad en la Italia Barroca, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan, La Europa de las capitales, 1600-1700, Skira/Carroggio, Barcelona, 1964
J.A. Maravall , La cultura del barroco. Análisis de una estructura histórica, Ariel, Barcelona, 1975
G.C. Argan, La arquitectura barroca en Italia, Nueva Visión, Nueva Visión, Buenos Aires, 1960
J. Brown, Imagen e ideas en la pintura española del siglo XVII, Alianza, Madrid, 1980
E. Male , El barroco: Arte religioso del siglo XVII: Italia, Francia, España, Flandes, Encuentro, Madrid, 1985
AA.VV., El barroco y el rococó, Alhambra, Madrid, 1980
J. Fernandez Arenas, B.Bassegoda, El barroco en España (Fuentes y textos), Gustavo Gili, Barcelona, 1983
J.J. Martín González , El artista en la sociedad española del siglo XVII , Cátedra , Madrid, 1986
A. Blunt , Arte y arquitectura en Francia 1500-1700 , Cátedra , Madrid, 1977

Complementària , , ,
, , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent