Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
| A2 |
Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
| | A2 |
Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza riscos i beneficis de la innovació
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
|
Tema |
Subtema |
I.- Introducció
|
Tema 1. El Barroc. Teoria general i etapes. Nous conceptes espacials i plàstics. Progressiva integració de les arts majors. El Barroc com a art de la Contrareforma. |
II.- L'Europa catòlica
|
Tema 2. El Barroc a l’Europa catòlica. Arquitectura a Itàlia, França i Àustria en els segles XVII-XVIII
Tema 3. El Barroc a l’Europa catòlica. L’escultura a Itàlia i França en els segles XVII-XVIII
Tema 4. El Barroc a l’Europa catòlica. La pintura a Itàlia i França en els segles XVII-XVII. El naturalisme. El classicisme. L’il·lusionisme
Tema 5. El Barroc a l’Europa catòlica. L’academicisme francès. L’escola flamenca. |
III.- L'Europa protestant |
Tema 6. El Barroc a l’Europa protestant. Arquitectura i escultura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII
Tema 7. El Barroc a l’Europa protestant. Pintura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII |
IV.-El Barroc a Espanya
|
Tema 8. El Barroc a Espanya. Arquitectura i escultura
Tema 9. El Barroc a Espanya. La pintura del Segle d’Or |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Fòrums de discussió |
|
60 |
75 |
135 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
1 |
1 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
6 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura: programa, avaluació, bibliografia |
Fòrums de discussió |
Assistència i participació |
Pràctiques de camp/sortides |
Veure l'art del segle XVII i XVIII als museus, exposicions, etc. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes preparen en grups reduïts tres presentacions sobre tres artistes. |
Atenció personalitzada |
Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura |
Descripció |
Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Fòrums de discussió |
|
assistència i participació a les classes. |
10% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
assistencia i participació a la pràctica |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Tres presentacions en grups reduïts d'una aproximació a un artista, tot seguint un esquema previ |
30% |
Altres |
|
Prova. Consistirà en eun examen escrit a partir de dues imatges d'obres estudiades a l'assignatura, projectades a la pantalla. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada es podran presentar a la segona convocatòria del mes de juny. En aquest cas, la prova consistirà en examen del total de l'assignatura, amb una qualificació màxima del 50%. |
Bàsica |
Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Europa, Historia 16, Madrid, 1989
Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Italia, Historia 16, Madrid, 1989
P. Cabannes; Soler Llopis, Joaquim; Masafret Seoane, Marta, El Barroco, Larousse, Barcelona, 2007
J. Gállego, Visión y Símbolos en la pintura española del siglo de Oro, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan , Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
F. Haskell, Patrones y pintores. Arte y sociedad en la Italia Barroca, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan, La Europa de las capitales, 1600-1700, Skira/Carroggio, Barcelona, 1964
J.A. Maravall , La cultura del barroco. Análisis de una estructura histórica, Ariel, Barcelona, 1975
G.C. Argan, La arquitectura barroca en Italia, Nueva Visión, Nueva Visión, Buenos Aires, 1960
J. Brown, Imagen e ideas en la pintura española del siglo XVII, Alianza, Madrid, 1980
E. Male , El barroco: Arte religioso del siglo XVII: Italia, Francia, España, Flandes, Encuentro, Madrid, 1985
AA.VV., El barroco y el rococó, Alhambra, Madrid, 1980
J. Fernandez Arenas, B.Bassegoda, El barroco en España (Fuentes y textos), Gustavo Gili, Barcelona, 1983
J.J. Martín González , El artista en la sociedad española del siglo XVII , Cátedra , Madrid, 1986
A. Blunt , Arte y arquitectura en Francia 1500-1700 , Cátedra , Madrid, 1977
|
|
Complementària |
, , ,
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|