DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ART I MULTICULTURALITAT Codi 12214110
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa durant els segles XVII, XVIII, XIX, XX i començaments del segle XXI
Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
 A2 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
 A5 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
 A6 Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles tractats
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
 A7 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
 A16 Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles tractats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Art, cultura, identitat Els múltiples sentits del mestissatge i la hibridació en el si de la cultura contemporània. Multiculturalisme i context postmodern. Nous paràmetres per a les arts visuals. De les societats culturalment homogènies a l’escena global. El problema de la identitat cultural a l' aldea global. Globalització i cultura.
2. multiculturalitat en l'art modern i contemporani. identitat versus alteralitat: l' interès per l' altre. El discurs unificador de la modernitat. “Exotisme” i “primitivisme” en la tradició moderna europea. Perspectiva postmoderna: la reivindicació d’una veu pròpia. Els cultural studies.
la consciència del multiculturalisme en l' art : veus alternatives. Art afroamericà. Art llatí als EUA. Art angloindi.
3. Cap a una revisió de les tradicions culturals no occidentals Àfrica, tradició i llenguatges contemporanis. Amèrica: art llatí i identitat. Àsia: avantguarda, tradició i cultura de masses a l’art japonès actual. Índia i Xina: propostes contemporànies en el context de tradicions mil·lenàries.
4. Mirades creuades l’alteralitat cultural en el treball d’artistes contemporanis d’Europa i EUA. Posicionaments estètics i polítics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
A1
A2
A5
A7
45 20 65
Treballs
A6
B1
B4
C4
6 20 26
Pràctiques de camp/sortides
A1
A7
8 8 16
Atenció personalitzada
10 10 20
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A16
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació de l'assignatura, introducció del programa, paràmetres generals
Sessió Magistral exposició i debat de temes amb suport visual en PWP
Treballs treball tipus assaig sobre la temàtica del curs
Pràctiques de camp/sortides visites a exposicions, museus i centres d'art

Atenció personalitzada
Descripció
tutorització del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
B1
B4
C4
treball tipus assaig sobre la temàtica de l'assignatura 30
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A16
bateria extensa de preguntes curtes sobre la temàtica de l'assignatura 70
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Identitat i diversitat cultural

CASTELLS, M. (1998): la era de la información. Madrid: Alianza.

SAID, E. (1991 ): Orientalisme. Identitat, negació, violència. Vic, Eumo

SAID, E.  (2005): Reflexiones sobre el exilio. Barcelona: Debate

MAALOUF, A. (2004): identidades asesinas. Madrid: Alianza

GIDDENS, A. (1995): Modernidad e identidad del yo. Barcelona, De 62.

SALCEDO, A. (coord.) (2006): Globalització i cultura. Tarragona: Silva

TODOROV, T., et alt. (1988): cruce de culturas y mestizaje cultural. Madrid: Júcar

 

Art, identitat col.lectiva i tradicions culturals

BARRAGAN, P. (2002): El arte que viene. Madrid, Subastas S.XXI

COOMARASWAMY, A. K. (1996):  La danza de Siva. Madrid, Siruela

DE LA NUEZ, I. (1995): "el arte de las políticas exóticas. Una cosa y otra". Lapiz, nº 111, pp 26-34.

ENWENZOR,  O. (1996): "Entre dos mundos: postmodernismo y artistas africanos en la metrópolis occidental". Atlántica, nº 12, pp. 8-26.

FISCHER, J. (ed.) (1994): Global visions. toward a new internationalism in the visual arts. Londres, Kala press

GUASCH, A.M. (2001): El arte último del siglo XX: del postminimalismo a lo multicultural. Madrid, Alianza.

GUASCH, A. M. (1997): El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1995. Barcelona, ediciones del Serbal.

JARAUTA, F (Ed.). (1996). Nuevas fronteras/nuevos territorios. Donostia, Arteleku.

LIPPARD, L. (1990): Mixed blessings. New art in a multicultural America. Nova York, Pantheon Books

McEVILLEY, T. (1992): Art and otherness. Crisis in cultural identity. Nova York, Documentext.

MOSQUERA, G. (1994): "interpretar el arte desde el norte" . Lapiz, nº 102, pp 12-17.

TAYLOR, B. (2000): Arte  hoy.  Madrid, Akal

OWENS,  C. (1994): Beyond recognition. Representation, power, and culture. Berkeley, University of California Press.

VIDAL, C. (1995): "Comentario sobre el multiculturalismo". Lapiz, nº 111, pp. 20-26.

CHALMERS, F.G. (2003): Arte, educación y diversidad cultural.Barcelona, Paidós

JUANOLA, R., CALBÓ, M., i VALLÈS, J.  (2005): Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient. Girona, l’Institut de Patrimoni Cultural de la UdG.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent