DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ART I MULTICULTURALITAT Codi 12214110
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Assimila als coneixements sobre l’art europeu els adquirits sobre les principals manifestacions artístiques de cultures d’altres continents.
 A5 Aplica i assimila una visió global sobre la multiculturalitat en relació amb l’art i la seva història.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Art, cultura, identitat Els múltiples sentits del mestissatge i la hibridació en el si de la cultura contemporània. Multiculturalisme i context postmodern. Nous paràmetres per a les arts visuals. De les societats culturalment homogènies a l’escena global. El problema de la identitat cultural a l' aldea global. Globalització i cultura.
2. multiculturalitat en l'art modern i contemporani. identitat versus alteralitat: l' interès per l' altre. El discurs unificador de la modernitat. “Exotisme” i “primitivisme” en la tradició moderna europea. Perspectiva postmoderna: la reivindicació d’una veu pròpia. Els cultural studies.
la consciència del multiculturalisme en l' art : veus alternatives. Art afroamericà. Art llatí als EUA. Art angloindi.
3. Cap a una revisió de les tradicions culturals no occidentals Àfrica, tradició i llenguatges contemporanis. Amèrica: art llatí i identitat. Àsia: avantguarda, tradició i cultura de masses a l’art japonès actual. Índia i Xina: propostes contemporànies en el context de tradicions mil·lenàries.
4. Mirades creuades l’alteralitat cultural en el treball d’artistes contemporanis d’Europa i EUA. Posicionaments estètics i polítics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
33 15 48
Treballs
6 20 26
Pràctiques de camp/sortides
8 8 16
Treballs
6 20 26
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació de l'assignatura, introducció del programa, paràmetres generals
Sessió Magistral exposició i debat de temes amb suport visual en PWP
Treballs treball tipus assaig sobre la temàtica del curs
Pràctiques de camp/sortides visites a exposicions, museus i centres d'art
Treballs treball tipus assaig sobre la temàtica del curs, lliurament final
Atenció personalitzada tutorització del treball de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
tutorització del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
treball tipus assaig que recapitula i reelabora la temàtica de l'assignatura, i pot incorporar una part de carpeta d'aprenentatge, amb aportacions de l'alumne/a.
1er lliurament.
30%
Treballs
treball tipus assaig que recapitula i reelabora la temàtica de l'assignatura, i pot incorporar una part de carpeta d'aprenentatge, amb aportacions de l'alumne/a.
lliurament final
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Identitat i diversitat cultural

CASTELLS, M. (1998): la era de la información. Madrid: Alianza.

SAID, E. (1991 ): Orientalisme. Identitat, negació, violència. Vic, Eumo

SAID, E.  (2005): Reflexiones sobre el exilio. Barcelona: Debate

MAALOUF, A. (2004): identidades asesinas. Madrid: Alianza

GIDDENS, A. (1995): Modernidad e identidad del yo. Barcelona, De 62.

SALCEDO, A. (coord.) (2006): Globalització i cultura. Tarragona: Silva

TODOROV, T., et alt. (1988): cruce de culturas y mestizaje cultural. Madrid: Júcar

 

Art, identitat col.lectiva i tradicions culturals

BARRAGAN, P. (2002): El arte que viene. Madrid, Subastas S.XXI

COOMARASWAMY, A. K. (1996):  La danza de Siva. Madrid, Siruela

DE LA NUEZ, I. (1995): "el arte de las políticas exóticas. Una cosa y otra". Lapiz, nº 111, pp 26-34.

ENWENZOR,  O. (1996): "Entre dos mundos: postmodernismo y artistas africanos en la metrópolis occidental". Atlántica, nº 12, pp. 8-26.

FISCHER, J. (ed.) (1994): Global visions. toward a new internationalism in the visual arts. Londres, Kala press

GUASCH, A.M. (2001): El arte último del siglo XX: del postminimalismo a lo multicultural. Madrid, Alianza.

GUASCH, A. M. (1997): El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1995. Barcelona, ediciones del Serbal.

JARAUTA, F (Ed.). (1996). Nuevas fronteras/nuevos territorios. Donostia, Arteleku.

LIPPARD, L. (1990): Mixed blessings. New art in a multicultural America. Nova York, Pantheon Books

McEVILLEY, T. (1992): Art and otherness. Crisis in cultural identity. Nova York, Documentext.

MOSQUERA, G. (1994): "interpretar el arte desde el norte" . Lapiz, nº 102, pp 12-17.

TAYLOR, B. (2000): Arte  hoy.  Madrid, Akal

OWENS,  C. (1994): Beyond recognition. Representation, power, and culture. Berkeley, University of California Press.

VIDAL, C. (1995): "Comentario sobre el multiculturalismo". Lapiz, nº 111, pp. 20-26.

CHALMERS, F.G. (2003): Arte, educación y diversidad cultural.Barcelona, Paidós

JUANOLA, R., CALBÓ, M., i VALLÈS, J.  (2005): Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient. Girona, l’Institut de Patrimoni Cultural de la UdG.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent