DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ART I MULTICULTURALITAT Codi 12214110
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura vol analitzar, a través de l'obra de diversos artistes contemporanis, quins elements d'altres cultures introduïen al seu imaginari i que, a vegades, es transformaven en innovacions estètiques avantguardistes o, fins i tot, en alguns casos, esdevenien posicionaments vitals.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. Art, cultura, identitat Els múltiples sentits del mestissatge i la hibridació en el si de la cultura contemporània. Multiculturalisme i context postmodern. Nous paràmetres per a les arts visuals. De les societats culturalment homogènies a l’escena global. El problema de la identitat cultural a l' aldea global. Globalització i cultura.
2. multiculturalitat en l'art modern i contemporani. identitat versus alteralitat: l' interès per l' altre. El discurs unificador de la modernitat. “Exotisme” i “primitivisme” en la tradició moderna europea. Perspectiva postmoderna: la reivindicació d’una veu pròpia. Els cultural studies.
la consciència del multiculturalisme en l' art : veus alternatives. Art afroamericà. Art llatí als EUA. Art angloindi.
3. Cap a una revisió de les tradicions culturals no occidentals Àfrica, tradició i llenguatges contemporanis. Amèrica: art llatí i identitat. Àsia: avantguarda, tradició i cultura de masses a l’art japonès actual. Índia i Xina: propostes contemporànies en el context de tradicions mil·lenàries.
4. Mirades creuades l’alteralitat cultural en el treball d’artistes contemporanis d’Europa i EUA. Posicionaments estètics i polítics.

Atenció personalitzada
Descripció

A principi de curs 'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). Tutorització del treball de l'alumne.

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes hauran de realitzar un treball que es concordarà amb l'alumne a principi de curs ja que es tracta d'una assignatura del Pla Vell.

El seguiment i atenció personalitzada de l'alumne es desenvoluparà, principalment, online.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació
Bàsica

Identitat i diversitat cultural

CASTELLS, M. (1998): la era de la información. Madrid: Alianza.

SAID, E. (1991 ): Orientalisme. Identitat, negació, violència. Vic, Eumo

SAID, E.  (2005): Reflexiones sobre el exilio. Barcelona: Debate

MAALOUF, A. (2004): identidades asesinas. Madrid: Alianza

GIDDENS, A. (1995): Modernidad e identidad del yo. Barcelona, De 62.

SALCEDO, A. (coord.) (2006): Globalització i cultura. Tarragona: Silva

TODOROV, T., et alt. (1988): cruce de culturas y mestizaje cultural. Madrid: Júcar

 

Art, identitat col.lectiva i tradicions culturals

BARRAGAN, P. (2002): El arte que viene. Madrid, Subastas S.XXI

COOMARASWAMY, A. K. (1996):  La danza de Siva. Madrid, Siruela

DE LA NUEZ, I. (1995): "el arte de las políticas exóticas. Una cosa y otra". Lapiz, nº 111, pp 26-34.

ENWENZOR,  O. (1996): "Entre dos mundos: postmodernismo y artistas africanos en la metrópolis occidental". Atlántica, nº 12, pp. 8-26.

FISCHER, J. (ed.) (1994): Global visions. toward a new internationalism in the visual arts. Londres, Kala press

GUASCH, A.M. (2001): El arte último del siglo XX: del postminimalismo a lo multicultural. Madrid, Alianza.

GUASCH, A. M. (1997): El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1995. Barcelona, ediciones del Serbal.

JARAUTA, F (Ed.). (1996). Nuevas fronteras/nuevos territorios. Donostia, Arteleku.

LIPPARD, L. (1990): Mixed blessings. New art in a multicultural America. Nova York, Pantheon Books

McEVILLEY, T. (1992): Art and otherness. Crisis in cultural identity. Nova York, Documentext.

MOSQUERA, G. (1994): "interpretar el arte desde el norte" . Lapiz, nº 102, pp 12-17.

TAYLOR, B. (2000): Arte  hoy.  Madrid, Akal

OWENS,  C. (1994): Beyond recognition. Representation, power, and culture. Berkeley, University of California Press.

VIDAL, C. (1995): "Comentario sobre el multiculturalismo". Lapiz, nº 111, pp. 20-26.

CHALMERS, F.G. (2003): Arte, educación y diversidad cultural.Barcelona, Paidós

JUANOLA, R., CALBÓ, M., i VALLÈS, J.  (2005): Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient. Girona, l’Institut de Patrimoni Cultural de la UdG.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent