DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ART DEL SEGLE XX Codi 12214111
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la Història general de l'Art des dels inicis de les Avanguàrdes històriques fins a la Segona Guerra Mundial

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX
Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques i artístiques de l'art europeu produït en els segles que tractem
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la recerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període històric-artístic modern
 A2 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX
Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques i artístiques de l'art europeu produït en els segles que tractem
Realitza de treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la recerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
 A5 Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles tractats
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX
 A6 Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles tractats
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX
Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
 A7 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX
Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles tractats
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
 A8 Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles que tractem
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX
 A16 Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles tractats
Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa durant el segle XX
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi crític de les obres d'art
 A17 Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa durant el segle XX
Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles tractats
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi crític de les obres d'art
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
 B5 Identifica els objectius col•lectius del grup amb els seus propis
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El Fauvisme. 1.1 L’art com a impuls vital.
1.2. El grup de Chatou.
1.3. H. Matisse, Mestre del S. XX.
1.4. Altres Fauves.
2. El Cubisme. 2.1. Antecedents.
2.2. El Cubisme: Picasso, Braque i Gris
2.3. El Moviment Cubista a París.
2.3.1. Leger i l'estètica maquinista.
2.3.2. L'orfisme o les possibilitats expressives del color pur.
2.4. El Futurisme
2.5. L’Escultura Cubista.
3. L'Expressionisme. 3.1. Antecedents.
3.1.1 E. Munch I J. Ensor.
3.2. Die Brücke(El Pont), Der Blaue Reiter (El Genet Blau)
3.3. L’Expressionisme a Àustria
3.4. L’Arquitectura expressionista. L’obra d’art total.
4. L’Escola de París. 4.1. Caràcter internacional i heterogeneïtat.
4.2. Els seus principals representants: Modigliani, Chagall, Utrillo, Rouault i Soutine
5. La Renovació Escultòrica. 5.1. A. Maillol i el triomf de la forma plena.
5.2. H. Matisse i la transposició a l’escultura de la forma pictòrica.
5.3. A. Modigliani i la simplicitat de la forma.
6. L’Art Abstracte i El Neoplasticisme. 6.1. W. Kandinsky i el seu pensament.
6.2. P. Mondrian i el Neoplasticisme.
7. L’Avantguarda Russa. 7.1. El Raionisme.
7.2. El Suprematisme com a món de la no representació.
7.3. El constructivisme, un art de síntesi.
8. Principals Vessants de l´Escultura. 8.1. C. Brancusi i la recerca de l’essència.
8.2. J. Gonzalez i la poètica dels nous materials.
8.3. H. Arp i l’escultura biomòrfica.
8.4. A. Giacometti i l’escultura del no ser.
8.5. H. Moore i la recuperació de l’home amb el món.
8.6. A. Calder, els seus mòbils i els seus estàbils.
9. Dadà i Surrealisme. 9.1. L’Esperit Dadà.
9.2. El Cabaret Voltaire a Zuric.
9.3. Dadà a Nova York.
9.4. M. Duchamp.
9.4. Dadà a Alemanya.
9.5. Del Dadaisme al Surrealisme.
9.7. La Pintura metafísica.
9.8. La Pintura Surrealista.
10. La Bauhaus. 10.1. Objectius i metodologia.
10.2. Walter Gropius i els seus artistes.
10.3. El període de Hans Meyer.
10.4. L’epíleg: M. Van Der Rohe.
11. Mestres de l’arquitectura del segle S.XX. 11.1 F. LLoyd Wrigth
11.2. Le Corbusier.
11.3. M. Van Der Rohe.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques de camp/sortides
A5
A6
A7
20 0 20
Treballs
A1
A2
A5
A6
A7
A8
0 40 40
Sessió Magistral
A1
A2
A5
A6
A7
A8
A16
A17
60 0 60
Atenció personalitzada
A1
A2
A5
A6
A7
A8
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A5
A6
A7
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Explicació general del programa, dels treballs i activitats a desenvolupar i del sistema d'avaluació.
Pràctiques de camp/sortides

Asistència a exposicions, visites a museus, més la realització d'un comentari fet en equip.
Treballs

1 Treball en equip

A partir de un llistat de temes aportat pel professor, cada grup ha d'escollir un i realitzar un treball
Sessió Magistral

Explicació amb les imatges corresponents de les obres d'art seleccionades per cadascun dels temes del programa.

Atenció personalitzada
Descripció
Els grups de treball hauran de concertar un mínim de dues entrevistes amb el professor per tal de realitzar un seguiment del treball

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A5
A6
A7

Assistència a exposicions, més la realització d'un comentari fet en equip.


10 %
Treballs
A1
A2
A5
A6
A7
A8
1 Treball en equip

A partir de un llistat de temes aportat pel professor, cada grup ha d'escollir un i realitzar un treball



20 %
Proves de desenvolupament
A5
A6
A7
2 Pproves de desenvolupament

1. Analitzar quatre obres
2. Desenvolupar un tema . Dues propostes per escollir una
Les preguntes faran referència als continguts treballats a les sessions magistrals fins una setmana abans de l'examen.

70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ARGAN, G.C.: El Arte Moderno (Vol.I-II), Valencia, Fernando Torres, 1975.

ARNASON, H. H.: Historia Del Arte Moderno, Madrid, Daimon. 1972. 

BLOK, C.: Historia del Arte Abstracto, Madrid, Cátedra, 1982. 

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983. 

CAMON AZNAR, J.:Pintura Moderna (VI Vols.), Barcelona, Plaza & Janes, 1977.  CASSOU, Jean: Panorama De Las Artes Plásticas Contemporáneas, Madrid,Guadarrama, 1961.

CLAY, Jean: Rostros del Arte Moderno, Caracas, Monte Avila, 1971.

CREPALDI, Gabriel, 1900 -1945: la época de las vanguardias, Barcelona, Electa, 2006

DABROWSKY, M: Contrastes de Forma. Abstracción Geométrica 1910 - 1980   (Catálogo) Madrid,  Ministerio de Cultura, 1986. 

DE MICHELI, M.: Las Vanguardias Artísticas del Siglo Veinte, Córdoba, Editorial Universitaria de Córdoba, 1968.

GREENBERG, C.: Arte y Cultura, Barcelona, Gustavo Gili, 1979.

HAMILTON, G. H.: Pintura y Escultura en Europa 1880-1940, Mádrid, Cátedra, 1983.

HUYGHE, R y RUDEL, J.: El Arte y El Mundo Moderno( Vols.I-II),                Barcelona, Planeta,1971 

JAFFE, H.: El Arte Del Siglo XX, Madrid, EDAF, s/f. 

LEYMARIE,J.: El Arte De Nuestro Tiempo. Corrientes Abstractas Desde 1945, Madrid, Borak. S.A. Madrid, 1972. 

POLETTI, Federico, El Siglo XX, vanguardias, Barcelona, Electa, 2006

SEUPHOR, M.: Pintura Abstracta, Buenos Aires, Kapelusz, 1964. 

VV.AA.: Escritos de Arte de Vanguardia, Madrid, Turner, 1979.

VV. AA. Arte desde 1900, Modernidad, Antimodernidad, Posmodernidad, Madrid, Akal, 2006

VV.AA., Realismo, Racionalismo y Surrealismo. El Arte de Entreguerras (1914-1945), Madrid, Akal, 1999 

 

ARQUITECTURA.

 

BENEVOLO, L.: Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Gustavo Gili, 1974. 

DE FUSCO, R.: Historia de la Arquitectura Contemporánea, (Vols.I-II), Madrid,Hermann Blume, 1981. 

DE ZURKO, E.: La Teoría del Funcionalismo en la Arquitectura, Buenos Aires, Nueva Visión, 197O. 

DORFLES, G.: La Arquitectura Moderna, Barcelona, Ariel, 1980. 

FRAMPTON, K.: Historia Crítica de la Arquitectura Moderna, Barcelona,Gustavo Gili, Barcelona, 1987. 

GIEDION, S.: Espacio, Tiempo y Arquitectura, Barcelona. Científico  Médica, 1968.

HITCHCOCK, H-R.: Arquitectura de  los Siglos XIX y XX, Madrid, Cátedra, 1981.

KULTERMANN, U.: La Arquitectura Contemporánea, Barcelona, Labor, 1969. 

MARCHAN FIZ, S.: La Arquitectura del Siglo XX.Textos, Madrid, Alberto      Corazón,1974.

TAFURI, M y DAL CO, F.: Arquitectura Contemporánea, Madrid, Aguilar, 1980. .

ZEVI, B.: El Lenguaje Moderno de la Arquitectura, Barcelona, Poseidon, 1978.           

                Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Poseidon, 1980.   

 

 

 

 

ESCULTURA.

 

ALBRECHT, H. J.: Escultura en el Siglo XX, Barcelona, Blume, 1981.

HOFMANN, W.: La Escultura del S. XX, Barcelona, Seix Barral, 1960. 

KRAUS, Rosalind E. Pasajes de la Escultura Moderna, Madrid, Akal, 2002.

READ, H.: La Escultura Moderna, Barcelona, Ediciones Destino,1994. 

VV.AA.: La Escultura. La Aventura de La Escultura Moderna en los Siglos XIX Y  XX, Barcelona, Carroggio, 1986.  .

VV.AA.: Qu'est-ce que la Sculpture Moderne?,(Catálogo) Centre Georges Pompidou. Musée National d'Art Moderne, París, 1986. 

WITTKOWER, R.: La Escultura: Procesos y Principios, Madrid, Alianza, 1980.   

 

 

 

Complementària

1. El Fauvisme.

AA.VV. Els anys fauves 1904 – 1908, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Catalunya, Octubre 2000 – gener 2001.

CRESPELLE, J.P.: Los Fauves, Barcelona, Rauter, 1962. 

DENVIR, B.: El Fauvismo y el expresionismo, Barcelona, Labor, 1975. 

ELDERFIELD, J.: El Fauvismo, Madrid, Alianza, 1983.       

MANNERING, D.: El Arte de Matisse, Barcelona, Polígrafa.S.A.,1982.

MATISSE, H.: Sobre Arte, Barcelona, Barral, 1978.

 

 

2.     El Cubisme.

AA.VV. Robert i Sonia Delaunay, (catálogo) Barcelona, Carroggio, Ajuntament de Barcelona, Museo Picasso, octubre 2000 – gener 2001.

APOLLINAIRE, G.: Los Pintores Cubistas, Buenos Aires, Nueva Visión,     1964.

CABANNE, P.: El Siglo de Picasso, (Vols.I-II) Madrid, Ministerio de  Cultura,1982. 

CIRICI, A.: Gargallo y Barcelona, Barcelona, Ariel, 1970. 

COOPER. D.: La Epoca Cubista, Madrid, Alianza, 1984. 

DAIX, P.: El Cubismo de Picasso, Barcelona, Blume, 1979.           

               Journal du Cubisme, Geneve, Skira, 1982. 

DIEGHL, G. y SALVADOR, J. M.: Fernand Léger, (Catálogo), Caracas,  Museo de  Arte Contemporáneo, 1982.

GLEIZES, A.: Sobre el Cubismo, Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores  y  Arquitectos técnicos de Murcia, 1986. 

GOLDING, J.: El Cubismo,Una Historia y un análisis, Madrid, Aliasnza,  Forma,1993. 

KAHNWEILER, D-H.: Juan Gris, Madrid, Dirección General de Bellas Artes, Ministerio de Educación y Ciencia, 1971.

PIERRE, J.: El Cubismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

VERDET, A.: Fernand Léger, Barcelona, Nauta, 1960. 

VV.AA.: Georges Braque 1882/1963, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de  Barcelona, 1986. 

VV.AA.: Juan Gris (1887 - 1927), (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1985. 

VV.AA.: Pablo Picasso: Retrospectiva, (Catálogo de la exposición en el Museo de  Arte moderno de Nueva York), Barcelona, Polígrafa S.A., 1980. 

VV.AA.: Gargallo, Exposició del Centenari, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament  de Barcelona, 1981.  

VV.AA.: Vanguardia italiana de entreguerras, (Catálogo)Valencia,       IVAM,1990.    

 

3. L’Expressionisme

 CASALS. J.: El Expresionismo, Barcelona, Montesinos, 1982.

ELGER, Dietmar: Expresionismo, Colonia, Taschen,1991.

FARMER, J.: James Ensor, París, Seuil, 1977. 

GATT, G.: Oskar Kokoschka, Barcelona, Círculo de Lectores, 1971. 

PAYRO, J.: Introducción A La Pintura Expresionista, Buenos Aires, Columba, 1970. 

PEHNT, W.: Arquitectura Expresionista, Barcelona, Gustavo Gili, 1980.

RAGON, M.: El Expresionismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

SELZ, Peter: La pintura expresionista alemana, Madrid, Alianza       Forma,1989

VV.AA.: Edward Munch, (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1984. 

VV.AA. Munch 1863-1944, (Catálogo) Barcelona, Centre Cultural de la Fundació  Caixa de Pensions, 1987 

VV.AA.: Expressionistes Alemanys, (Catálogo) Barcelona, Obra Social de la

    Caixa de Pensions, 1982. 

WILLET, J.: El Rompecabezas Expresionista, Madrid, Guadarrama, 197O.

 ZEVI, B.: Erich Mendelson, Barcelona, Gustavo Gili, 1984.    

4.L’Escola de París.  

  BUCCI, M.: Mar Chagall, Barcelona, Nauta, 1971. 

HAFTMANN, Werner, Chagall, Biblioteca de Arte, Madrid, 1991.

KRYSTOF, Doris, Amedeo Modigliani 1884 – 1920, Köln, Taschen, 1997.

NACENTA, R.: La Escuela de París. Los Pintores y  el Ambiente Artístico de Paris  desde 1910,  Barcelona, Rauter, 1960. 

VV.AA. Modigliani 1484 - 1920, Madrid, Centre Cultural de La Caixa de  Pensions, 1983.    

5. La Renovació Escultòrica.

    VV.AA.: Maillol 1861-1964, (Catálogo), Barcelona, Caixa de Pensions, 1975.

     

 

6. L’Art Abstracte i El Neoplasticisme

DOESBURG, T. V.: Principios del Nuevo Arte Plástico y Otros Escritos, Valencia, Colegio oficial de Aparejadores y ArquitectosTécnicos de Murcia,1985. 

KANDINSKY, V.: De lo Espiritual en el Arte, Barcelona, Labor - Barral,1983.                    

                            Punto y Línea sobre el Plano, Barcelona, Barral, 1972.

MONDRIAN, P.: Piet Mondrian, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1982.              

                    Realidad Natural y Realidad Abstracta, Barcelona, Barral,      1973.

OUD, J. J. P.: Mi Trayectoria en "De Stijl", Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1986. 

VV.AA.: 1917 - 1931. Visiones de Utopía, Madrid, Alianza, 1987. 

 

7. L’Avantguarda  Russa

ARVATOV, B.: Arte y Producción, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

DE FEO, V.: La Arquitectura en la U.R.S.S. 1917 -1936. Madrid, Alianza, 1969. 

GRAY, C.: L'Avant-garde Russe dans l'Art moderne 1863-1922, Laussanne,  L'Age  de l'homme, s/f. 

FITZPATRICK, S.: Lunacharski y la Organización Soviética De la    Educación y de  las artes (1917 - 1921), Madrid, Siglo XXI,1977.

LUNACHARSKY, A.: Las artes Plásticas y la política en la Rusia  Revolucionaria , Barcelona, Seix y Barral, 1969.

MALEVITCH, K.: El Nuevo Realismo Plástico, Madrid, Alberto Corazón,1975.

TARABUKIN, N.: El Ultimo Cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1977. 

VV.AA.: Constructivismo, Madrid, Alberto Corazón, 1972. 

VV.AA.: Rodchenko - Stepanova, (catálogo), Madrid, Fundación Banco Central Hispanoamericano, 1992.

VV.AA.: Socialismo, Ciudad y Arquitectura. URSS 1917-1937, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

WEISS, E.: Avantguarda Russa 1910 - 1930, (catálogo), Barcelona, Fundació  Joan  Miró, 1985.   

 

8. Principals Vessants de l’Escultura

   AGUILERA CERNI, V.: Julio Gonzalez, Barcelona. Polígrafa S.A., 1973. 

BOVI, A.: Alberto Giacometti, Barcelona, Nauta, 1974. 

LLORENS, T.: Julio González, (Catálogo), Madrid, Centro de Arte Reina  Sofía,  Ministerio de Cultura, Generalitat Valenciana, 1986. 

SALVADOR, J.M.: Henry Moore, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, Mayo de 1983.

VV.AA.: Brancusi, París, Flammarion, 1986.

.AA.: Henry Moore. Escultura, (Catálogo), Madrid, Palacio de Velázques, Ministerio de Cultura,Dirección General de Bellas Artes Archivos y     Bibliotecas,1981. 

VV.AA. Julio González, (Catálogo) Barcelona, Palau Meca, Ajuntament de   Barcelona, 1983.

 

9. Dadà i Surrealisme .

BALAKIAN, A.: André Breton Mago del Surrealismo, Caracas, Monte Avila, 1976. 

BRETON, A.: El Surrealismo. Puntos de vista y Manifestaciones, Barcelona, Barral,1972.             

                 Manifiestos Del Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1969. 

BONET CORREA, A.: El Surrealismo, Cátedra, Madrid, 1983.

CABANNE, P.: Conversaciones con Marcel Duchamp, Barcelona, Anagrama,1972. 

CIRICI, A.: Miró en su Obra, Barcelona, Labor, 1970.

DUROZOI, G. y LECHERBONNIER, G.: El Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1974. 

GARCIA DE CARPI. L.: La Pintura  Surrealista Española, Madrid, Itsmo,1986. 

GREGORICH, L.: De La "Belle Epoque" a Dada, Antología de Textos,      Caracas, Monte Avila, 1977. 

HUGNET, G.: La Aventura Dada: Ensayo, Diccionario y textos escogidos, Madrid,Júcar, 1973. 

MALET, R.: Joan Miró, Barcelona, Polígrafa S.A., 1983

NADEAU, M.: Historia Del Surrealismo, Barcelona, Ariel, 1972.

PIERRE, J.: El Futurismo y el Dadaismo, Madrid, Aguilar, 1968.

QUINN, E.: Max Ernst, Barcelona, Polígrafa S.A.,1977.

RITCHER, H.: Historia del Dadaismo, Buenos Aires, Nueva Visión, 1973. 

SCHMALENBACH, W.: Kurt Schwitters, (Catálogo) , Barcelona, Fundación     Joan Miró, 1982-83

SCHWARZ, A.: El Espíritu Dada 1915/1925, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, 1980. 

TORCZYNER, H.: Magritte Signos e Imágenes, Barcelona, Blume, 1978.

TZARA, T.: Siete Manifiestos Dada, Barcelona, Tusquets, 1972.

VV.AA.: Duchamp, (Catálogo), Barcelona, Fundació Joan Miró, 1984. 

VV.AA.: Picabia, (Catálogo), Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1984.

VV.AA.: André Masson, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1985.

VV.AA.: Homenaje a Paul Delvaux, (Catálogo) Caracas, Museo de Bellas Artes,1982 

VV.AA.: Matta, (Catálogo) Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes,1983

VV.AA.: 400 obras de 1914 a 1983 Salvador Dalí, Barcelona, Generalitat de Catalunya, Ministerio de Cultura, 1983. (Catálogo)

VV.AA.: Yves Tanguy retrospective 1925 - 1955, (Catálogo) Paris, Centre Georges Pompidou, 1982

WESTERDAHL, E.: Oscar Dominguez, Barcelona, Nueva Orbita, 1968.

10. La Bauhaus

ARGAN, G.C.: Walter Gropius y El Bauhaus, Buenos Aires, Nueva Visión, 1977.

GROPIUS, W.: Alcances de la Arquitectura Integral, Buenos Aires, La Isla, 1966. 

                         La Nueva Arquitectura y La Bauhaus, Barcelona, Lumen, 1966. 

KANDINSKY, V.: Cursos de La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1983. 

KLEE, P.: Bosquejos Pedagógicos, Caracas, Monte Avila, 1974.           

                Teoría del Arte Moderno, Buenos Aires, Caldén, 1976.

MEYER, H.: El Arquitecto entre la lucha de clases y otros escritos, Barcelona, Gustavo Gili, 1972. 

VV.AA.: La Bauhaus, Madrid, Alberto Corazón, 1971.

WICK, R.: Pedagogía De La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1986. 

WINGLER, H. M.: La Bauhaus, Barcelona, Gustavo Gili, 1975. 

  

11. Mestres de l’Arquitectura del S.XX

BLAKE, P.: Maestros de la Arquitectura, Buenos Aires, Victor Lerú, 1963. 

BLASER, W.: Mies Van Der Rohe, Barcelona, Gustavo Gili, 1976.

BOESIGER, W.: Le Corbusier, Barcelona, Gustavo Gili, 1982. 

HITCHOCK, H-R.: Frank LLoyd Wright. Obras 1887 - 1941, Barcelona, Gustavo Gili,1978. 

JOHNSON, P.: Mies Van Der Rohe, Buenos Aires, Victor Lerú, 1960.

LE CORBUSIER.: Principios de Urbanismo, Barcelona, Ariel, 1981.              

                           Hacia una Arquitectura, Poseidon, Barcelona, 1977.              

                           El Modulor, Barcelona, Poseidon, 1976. 

MIES VAN DER ROHE, L.: Escritos, Diálogos y Discursos, Valencia,Colegio de  Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1981. 

VON MOOS, S.: Le Corbusier, Barcelona, Lumen, 1977. 

ZEVI, B.: Frank LLoyd Wright, Barcelona, Gustavo Gili, 1985.          

 

 

 

 

 

 

 

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent