DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ART DEL SEGLE XX Codi 12214111
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Adreça electrònica joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
vaninayael.hofman@urv.cat
Professors/es
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la Història general de l'Art des dels inicis de les Avanguardes històriques fins a la fi del segle XX

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació des d’una perspectiva contemporània que inclogui també els avenços tecnològics.
 A8 Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l'art del segle XX. 1.1. Vanguàrdies històriques.
1.2. Orígens de l’abstracció.
1.3. Irrupció de l’objecte.
1.4. De la modernitat a la postmodernitat.
2. Vanguàrdies d’entreguerres. 2.1. Marcel Duchamp
2.2. De Dadá al surrealisme.
2.3. Règims totalitaris i art. 2.4. Canvi capitalitat cultural: New York.
3. L'autonomia del gest i la matèria. 3.1. expressionisme abstracte/informalisme.
4. Nova figuració i recuperació de l'objecte. 4.1. La Nova figuració.
4.2 New dada.
5. Art pop (pop-art) i figuració narrativa. 5.1. Nord-Amèrica.
5.2. Europa.
6. L'autonomia del color i la forma. 6.1. Abstracció postpictòrica.
6.2. Art neoconcret.
7. Entre la tecnologia i l'art. 7.1. Art cinètic.
7.2. Art òptic (op-art).
8. Màxim ordre amb els mínims elements. 8.1.Minimal art.
9. Experiències més enllà de l'objecte. 9.1. Environment, happening, performance.
10. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte.
10.1. Art pobre (arte povera).
10.2. Art conceptual.
11. Del concepte a la pintura. 11.1. Hiperrealisme.
11.2. Support-surface.
12. El retorn a la llibertat expressiva absoluta. 12.1. Cap a tot tipus de neos.
13. Arquitectura des de 1945. 13.1. Epigons del Moviment Modern.
13.2. La posmodernitat.
14. Nous comportaments. 14.1. Videoart, videoinstal·lacions i art digital.
15. L'art en el canvi de segle.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A8
40 40 80
Pràctiques de camp/sortides
B6
C2
15 30 45
Atenció personalitzada
A1
A2
A8
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
B6
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera classe s'introduiran els grans temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Al llarg del curs s'aprofundirà en els temes de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Es ralitzaran sortides per veure exposicions temporals d'art contemporani i també un viatge amb contingut artístic a una ciutat puntera o con gran interés en els temes tractats, amb museus importants.
Atenció personalitzada El professor resoldrà totes les dubtes que puguin sorgir, ho farà en horari de atenció a l'alumne. També contestará per e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor resoldrà tots els dubtes que puguin sorgir, ho farà en horari d'atenció a l'alumne. També contestarà per e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
B6
C2
Es realitzaran sortides per veure exposicions i s'harà de fer una ressenya sobre algun tema relacionat amb ella.
Es farà una sortida a Madrid per veure la col·lecció Thyssen i el Museu Reina Sofia.
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
B6
Es realizarà una prova de 40 preguntes curtes sobre el contingut tractat a classe 80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà igual que la primera: una prova de 40 preguntes i l'entrega de les ressenyes que s'haurien de fer durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ARGAN, G.C.: El Arte Moderno (Vol.I-II), Valencia, Fernando Torres, 1975.

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983.

CROW, Thomas, El esplendor de los sesenta, Madrid, Akal, 2001.

DANTON, Arthur C., Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999.

GREENBERG, C.: Arte y Cultura, Barcelona, Gustavo Gili, 1979. RAMIREZ, Juan Antonio (coord), Historia del Arte. El Mundo Contemporáneo, Vol IV, Madrid, Alianza,1997VV.AA., Realismo, Racionalismo y Surrealismo. El Arte de Entreguerras (1914-1945), Madrid, Akal, 1999

GUASCH, Anna Mª., El arte último del siglo XX, Madrid.Alianza, 2000.

MARCHAN FIZ, Simón, Del arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.  RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds),Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004.

TAYLOR, Brandon, Arte hoy, Madrid, Akal, 2000.

WELLIS, Brian /ed), Arte después de la modernidad, Madrid, Akal, 2001.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent