DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ART DEL SEGLE XX Codi 12214111
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Adreça electrònica vaninayael.hofman@urv.cat
Professors/es
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la Història general de l'Art des dels inicis de les Avanguardes històriques fins a la fi del segle XX

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació des d’una perspectiva contemporània que inclogui també els avenços tecnològics.
 A8 Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l'art del segle XX. 1.1. Antecedents de les avantguardes històriques: l'impressionisme, el puntillismo i el post-impressionisme.

1.2. Les primeres avantguardes: cubisme, expressionisme, fauvisme, futurisme.
2. Avantguardes d'entreguerres
2.1. Marcel Duchamp: l'object trouvé, un canvi de paradigma artístic
2.2. De del Dadá al surrealisme.
2.3. Una trobada entre art, artesania i disseny: els rumbs de la Bauhaus.
3. L'art durant la guerra
4. Art pop (pop-art)
4.1. Nord Amèrica.
4.2. Europa.
4.3 Espanya i Catalunya.
4.4 L'art pop en el context internacional.
5. Entre la tecnologia i l'art 5.1. Art cinètic.
5.2. Art òptic (op-art).
6. Experiències més enllà de l'objecte 6.1. Environment, happening, performance.
6.2 Fluxus
7. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte 7.1. Art conceptual.
7.2. Els conceptualismes del sud
8. Art dels mitjans
8.1. Videoart, videoinstallacions
8.2 Art reactiu
8.3 Obres procesuales, tecnologies obsoletes i canvis en els models de finançament de l'art
8.4 La preservació a través del canvi
9. Art digital 9.1. Duchamp digital: el cas Commodore AMIGA
9.3 Art interactiu
9.4 Art robòtic
9.5 El glitch - l'error com una forma d'expressió artística
9.6 Net.art o art en xarxa
9.7 Bioart i els debats ètics de l'art cap a la fi del segle.
10. Un segle de canvis 10.1 El rol de l'artista
10.2 Públics i participació: el naixement del interactor
10.3 Art-recerca i recerca artística: nous rols per a l'art en la cultura digital.
10.4 Metodologies i mètodes: altres aproximacions a l'estudi de les històries de l'art

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A8
40 40 80
Pràctiques de camp/sortides
B6
C2
5 15 20
Treballs
A2
A4
B2
B6
C4
12 34 46
Atenció personalitzada
A1
A2
A8
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera classe s'introduiran els grans temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Al llarg del curs s'aprofundirà en els temes de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Es ralitzaran sortides per veure exposicions temporals d'art contemporani.
Treballs Els treballs són part de l'avaluació de la present assignatura.
Atenció personalitzada La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre en horari de tutoria que es comunicarà als alumnes a l'inici del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A4
B2
B6
C4

L'avaluació continuada de la present assignatura es farà amb el lliurament de 3 treballs (projectes) sempre que s'hagi assistit al 75% de les classes presencials i les sortides programades.
100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La present assignatura proposa una dinàmica de treball basada en classes magistrals, intercalada amb moments de debat, lectura i sortides de camp.

L'avaluació de la present assignatura es compon de 3 treballs (projectes) un dels quals té un caràcter parcialment grupal.

El pes en la nota final de cadascun dels treballs serà:

1º treball 40%

2º treball 30%

3º treball 30%

El 75% d'assistència a les classes i l'assistència a la sortida és obligatòria per a poder superar l'avaluació continuada.

Aquells/as estudiants no superin els treballs de l'assignatura o que havent-los superat no s'hagin presentat al 75% de les classes (sense justificació) hauran de realitzar un examen final escrit en segona convocatòria. Aquest examen podrà incloure tots els continguts de l'assignatura. Les indicacions específiques per a la seva preparació es publicaran en el tauler de l'assignatura quan arribi el moment.


Fonts d'informació

Bàsica

ALSINA, Pau: Arte, ciencia y tecnología. Barcelona, Editorial UOC, 2007.

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983.

CROW, Thomas,  El esplendor de los sesenta, Madrid, Akal, 2001.

DANIELS, Dieter: Artists as Inventors and Invention as Art: A Paradigm Shift from 1840 to 1900. En D. Daniels & B. U. Schmidt (Eds.), Artists as Inventors. Inventors as Artist. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag, 2008.

DANTON, Arthur C.,  Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999.

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

ELKINS, J.: On Some Limits of Materiality in Art History. 31: Das Magazin Des Instituts Für Theorie, 12(Special issue Taktilität: Sinneserfahrung als Grenzerfahrung, edited by S.Neuner and J. Gelshorn), pp. 25–30, 2008.

GIANNETTI, Claudia: Estética digital. Sintopía del arte, la ciencia y la tecnología. Barcelona, ACC l’Angelot, 2002.

GOLDMAN,S. (1989) Images of Technology in Popular Films : Discussion and Filmography. Science, technology and Human Values, Vol. 14, No. 3 pp. 275-301

GRAU, Oliver: Virtual Art: From Illusion to Immersion, MIT Press/Leonardo  Book Series, 2003.

GUASCH, Anna Mª.,  El arte último del siglo  XX,  Madrid, Alianza, 2000.

KWASTEK, K.; Hamilton, K. Slow Media Art - Seeing Through Speed in Critiques of Modernity. Acoustic Space, No 12 (Techno Ecologies II), 2014.

MARCHAN FIZ, Simón,  Del arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.   

POPPER, F.: From Technological ti Virtual Art. Cambridge Mass.: MIT Press, 2007.

RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds),Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004.

SEREXHE, B. (Ed.). Digital Art Conservation.Theory and Practice in the Conservation of Digital Art. The Project digital art conservation. Ambra |V, Vienna, 2013.

WILSON, Steven:. Information arts : intersections of art, science, and technology. Cambridge Mass.: MIT Press, 2002.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent